Rusza Art & Fashion Forum

Już w październiku br. rusza 8. edycja Art & Fashion Forum powered by Grażyna Kulczyk (AFF) –międzynarodowe wydarzenie, które plasuje Poznań na mapie najważniejszych modowych punktów najbliższych miesięcy. AFF to otwarta platforma inspiracji i edukacji, pełna eksperckich seminariów, kreatywnych warsztatów oraz spotkań z najbardziej wpływowymi ludźmi ze świata mody. Twórcą AFF jest Grażyna Kulczyk, najbogatsza Polka, pasjonatka sztuki oraz biznesowych innowacji, która od lat umożliwia zdolnym ludziom rozwijanie swoich talentów oraz daje szansę przełożenia ich na realne przedsięwzięcia biznesowe. Motywem przewodnim tegorocznej edycji AFF jest „CHIC GEEK”, czyli połączenie mody i nowych technologii. W październikowym tygodniu przez Poznań przewiną się top nazwiska i kumulacja wydarzeń, jakiej w Polsce jeszcze nie było – obok stałych elementów, jak części edukacyjne (rekrutacja na warsztaty trwa do końca sierpnia!), wystawy czy uroczystość zamknięcia, w tym roku AFF stanie się siedzibą Global Fashion Battle. Kuratorem wydarzenia został Bradford Shellhammer, legendarna już postać w globalnym środowisku mody, założyciel najpopularniejszego na świecie sklepu internetowego z designem, który zdobył pierwszy milion użytkowników szybciej niż Facebook czy Twitter.

Idea

Art & Fashion Forum powered by Grażyna Kulczyk (AFF), dotychczas znane jako Art & Fashion Festival, jest wydarzeniem powstałym z inicjatywy Grażyny Kulczyk. Tegoroczna edycja jest ósmą odsłoną imprezy. Podobnie jak w poprzednich latach, AFF organizowane jest przez Stary Browar w Poznaniu – tym razem odbędzie się w dniach 10-19 października.

AFF to z założenia platforma inspiracji i edukacji – kopalnia ciekawych, najgorętszych tematów ze świata mody, spotkania z wybitnymi ludźmi oraz perspektywy do dalszego działania i rozwijania swoich talentów. Co roku AFF ma motyw przewodni, który odwołuje się do najbardziej aktualnych zagadnień i trendów zajmujących środowisko ludzi mody. W edycji 2013 była to moda jako przemysł – jedną z gwiazd goszczących na festiwalu był wtedy Jesus Echevarria, szef ds. komunikacji firmy Inditex. W tym roku natomiast, kiedy nowe technologie (zwłaszcza druk 3D) oraz setki start-upów zmieniają oblicze rynku mody na świecie, a najwięksi znawcy tematu przepowiadają, że projektanci – by się liczyć – muszą nauczyć się nowych technologii,  8. edycja AFF dedykowana będzie właśnie wszystkiemu, co leży na styku tych dwóch światów. Jej hasłem przewodnim będzie „CHIC GEEK”.

„Wierzę, że świat zmieniają ludzie z pasją – innowatorzy, którzy kreują trendy i ciężko pracują, by tworzyć rozwiązania, jakich jeszcze nie było. Ale też tacy, którzy potrafią wyczuć ZMIANĘ. Czeka nas prawdziwy przełom. Niegdyś kobiety gromadziły się przy maszynach do szycia, wkrótce będą spotykać się przy drukarkach 3D. Jesteśmy dziś świadkami wyjątkowych zjawisk, zarówno społecznych, jak i biznesowych – technologia rewolucjonizuje wszystkie przestrzenie życia. AFF tworzyłam po to, by w Polsce można było o takich zjawiskach dyskutować, na najwyższym światowym poziomie. Ale także po to, by inspirować i ułatwiać start talentom. Umożliwianie takim osobom szansy rozwoju własnych pasji oraz ambicji poprzez edukowanie, warsztaty, kontakty z najlepszymi ekspertami, staże na najlepszych uczelniach artystycznych, to moja wielka radość i satysfakcja. Cieszę się, że takie wydarzenia jak AFF mogą być inspirującą iskrą do realizacji wielu pionierskich projektów oraz przekuwać marzenia w realne przedsięwzięcia biznesowe. Moda to kolejny obszar sztuki, w którym w Polsce rodzi się wiele niezwykłych osobowości – chcę, by mogli mieć start jak w Nowym Jorku, Londynie czy Tokio” – mówi Grażyna Kulczyk.

Podobnie jak w zeszłorocznych edycjach, założeniem programowym Forum jest przedstawienie wiodącego tematu z różnych perspektyw – dlatego tak ważny jest skład gości, gwiazd i kuratorów. Dotychczas AFF uświetniali swoją obecnością najwięksi eksperci z obszaru mody i sztuki. W poprzednich edycjach byli to m.in. Scott Schuman (The Satorialist), Andrew Bolton (kurator Costume Institute w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku), Barbara Hulanicki (założycielka kultowej marki BIBA w Londynie) czyJesus Echevarria (dyrektor ds. komunikacji w Inditexie) oraz specjaliści z Polski – Anna Orska (projektantka biżuterii) czy Krzysztof Stróżyna (projektant mody).  Nic więc dziwnego, że i w tym roku Poznań odwiedzą prawdziwe gwiazdy i autorytety z obszaru mody. Za tegoroczną koncepcję AFF odpowiada Bradford Shellhammer, ikona nowego myślenia o modzie, założyciel najpopularniejszego na świecie sklepu internetowego z designem wycenionego na 1 mld dol., który zdobył pierwszy milion użytkowników szybciej niż Facebook czy Twitter. Jeden ze „100 najbardziej kreatywnych ludzi biznesu” w ocenie magazynu Fast Company, przez magazyn Forbesa nazywany jest „Królem Dziwactw”. Obecnie Shellhammer, w USA postać kultowa, jest dyrektorem projektowym w backcountry.com i dyrektorem artystycznym projektu SuperPier w Nowym Jorku, który zrewolucjonizuje sposób, w jaki kupujemy modę. „Stanowisko kuratora Art & Fashion Forum przyjąłem z wielką radością. Bardzo podoba mi się to, co dzieje się w środkowoeuropejskim designie i modzie. Postanowiłem więc bliżej poznać nowe talenty i wnieść swój wkład w organizację Art & Fashion Forum, imprezy popularyzującej wszystko to, co leży na styku technologii i wzornictwa, a więc tematyki, która mnie szczególnie fascynuje.” – mówi Bradford Shellhammer.

 8. edycja AFF – program

Program tegorocznej edycji AFF jest wyjątkowo bogaty, składa się na niego 4 głównych wydarzeń. Podczas 10 dni imprezy odbędą się liczne warsztaty, spotkania z ekspertami, prezentacje, wystawy oraz targi młodych designerów i start-upów.8. edycja AFF zostanie  zakończona ceremonią wręczenia nagród.

New School (10-17.10) to warsztaty skierowane do utalentowanych ludzi, których pasją jest moda i design. Jest to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania z najlepszymi praktykami w branży w Polsce i na świecie, takimi jak m.in. Amanda Ringstad –dyrektor artystyczna, fotografka współpracująca z kultowymi markami takimi jak Starbucks czy Amazon, Anna Orska – najbardziej znana projektantka biżuterii w Polsce, Ina Lekiewicz –szefowa działu mody Elle Polska, Alireza Massoumnia –nowojorski projektant mody, który współpracował m.in. z Zaciem Posenem; jego kolekcje można zobaczyć w W, Vogue, Elle i Vanity Fair oraz Tomek Sadurski – ilustrator mody i grafik obecnie tworzący w Berlinie. Warsztaty będą prowadzone w 8 kategoriach. W tym roku będą to:

fashion design (projektowanie mody)

design&fashion writing (pisanie o modzie)

illustration (ilustrowanie)

jewellery design (projektowanie biżuterii)

motion photography (fotografia motion)

styling&art direction (stylizacja i opieka artystyczna)

3D animation (animacja 3D)

brand building

W warsztatach z budowania brandingu, które poprowadzi Bradford Shellhammerwezmą udział wszyscy absolwenci New School.Najlepsi uczestnicy warsztatów otrzymają niezwykłą szansę: ufundowany letni kurs na prestiżowym Central St. Martin’s College of Art & Design w Londynie oraz staż u partnera danej kategorii warsztatów. Najbardziej kusząca dla absolwentów New School jest jednak perspektywa dalszego działania. Wielu z nich po zakończonej z sukcesem przygodzie na AFF decyduje się na realizację artystycznych przedsięwzięć pod własną marką. Wśród absolwentów są m.in. Marcin Szłapka, który odbył praktykę w studiu Iris van Herpen czy Liliana Pryma, finalistka Project Runway. Wyróżnione prace absolwentów New School zostaną również udostępnione publiczności w Poznaniu i w wybranych miastach na świecie, na specjalnej wystawie.

Rekrutacja na warsztaty New School rozpoczęła się 21 lipca i potrwa do końca sierpnia br. Zadaniem studentów jest interpretacja hasła „Marry Old & New” w wybranej przez siebie dyscyplinie. Drugim etapem selekcji może być rozmowa w języku angielskim. Finalnie do New School zostanie zaproszonych 70 studentów (10 w ramach kategorii). Informacje o warsztatach AFF będą dostępne na oficjalnej stronie wydarzenia www.starybrowar5050.com/aff oraz na Facebooku (facebook.com/ArtFashionForum).

Global Fashion Battle ze światowym finałem w Poznaniu (18.10) to nowość tegorocznej edycji AFF.

To gigantyczne międzynarodowe wydarzenie realizowane jest pod patronatem „Startup Weekend” – organizacji która promuje „pomysły jutra” oraz tysiące utalentowanych ludzi na całym świecie. Idea „Startup Weekendu” powstała w 2007 roku w USA i od tej pory zawojowała ponad 120 krajów! W projekt zaangażowanych jest ponad 300 000 ludzi – developerów, designerów, specjalistów od marketingu, przedsiębiorców i entuzjastów startupów. Tegoroczna modowa edycja obejmuje ok. 25 miastna całym świecie, w tym 5 miast partnerskich – Nowy Jork, Londyn, Mediolan, Paryż i Poznań. Fakt włączenia Poznania do prestiżowej piątki liderów projektu to duże wyróżnienie. W każdym z miast na 54 godziny w dwuosobowych teamach spotykają się programiści i designerzy mody, żeby stworzyć rozwiązania technologiczne mające zrewolucjonizować branżę fashion. W pomysłach wspierają ich lokalni mentorzy w dziedzinie mody i technologii. Zwycięzca Global Fashion Battle zostanie wyłoniony spośród lokalnych laureatów. Eliminacje odbędą się w kolejne weekendy września podczas największych i najbardziej uznanych Tygodni Mody. Międzynarodowy finał imprezy będzie częścią AFF. Ostateczny skład jury zostanie ogłoszony we wrześniu. Szczegóły dot. zapisów można znaleźć na www.startupweekend.org.

New Market (18-19.10) todwudniowe targi młodych designerów i artystów oraz najciekawsze wschodzące start-upy z branży fashion z Europy Środkowo-Wschodniej. Partnerem imprezy będzie swrm.pl, platforma skupiająca młodych projektantów i wybrane marki modowe z Polski. Zeszłoroczne podobne wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Wstęp na wydarzenie będzie bezpłatny.

Zwieńczeniem tegorocznej edycji AFF będzie uroczysta ceremonia finałowa, podczas której poznamy wszystkich laureatów New School i Global Fashion Battle.