W 1926 roku John Logie Baird zaprezentował światu rewolucyjne urządzenie, zwane dzisiaj telewizorem. Wtedy też rozpoczął się wyścig za innowacjami, w wyniku którego odbiorniki kineskopowe wyewoluowały do płaskich, naszpikowanych ultranowoczesnymi technologiami urządzeń. Użytkownicy coraz częściej chcą jednak, aby ich telewizory oferowały nie tylko doznania „technologiczne”, ale również estetyczne. Innymi słowy, by można było o nich powiedzieć, że mają „duszę” i współgrają z wyposażeniem domu.
Samsung, jako jedna pierwszych marek odpowiedział na to zapotrzebowanie, prezentując w 2006 roku linię telewizorów Bordeaux TV, charakteryzującą się, jak na tamten czas innowacyjną konstrukcją obudowy, lekko zakrzywioną u dołu. Po raz pierwszy następuje ‘wyrównanie’ priorytetów – technologia staje się tak samo ważna, jak niewidzialna, estetyczna więź łącząca telewizor z użytkownikiem. Telewizor okazuje się wielkim hitem sprzedażowym – urządzenie kupiło ponad trzy miliony klientów. Firma zachęcona tak dobrym przyjęciem tej koncepcji desingu, wprowadza w 2008 roku linię Touch Of Color. Nowa stylistyka wyróżnia się lekko przezroczystą ramą, mieniącą się czerwoną poświatą, w zależności od kąta widzenia. To czas, kiedy raz na zawsze zmienia się podejście do projektowania telewizorów. Design urządzeń musi już oddawać ducha czasów – poszukiwanie prostoty w natłoku kształtów, form i informacji, a zarazem wyrafinowaną elegancję, która będzie wartością sama w sobie.
Doskonałym przykładem takiego podejścia jest telewizor Samsung LED TV D8000, zaprezentowany w 2011 roku na międzynarodowych targach Consumer Electronics Show w Las Vegas. Tu także postawiono na minimalistyczny design – LED 8000 miał o 80% mniejszą szerokość ramy ekranu względem innych odbiorników dostępnych wówczas na rynku. Granica pomiędzy obrazem a otoczeniem coraz bardziej się zacierała, a rama wykonana z eleganckiego, szczotkowanego aluminium miała zaledwie 5 mm szerokości. Przełomowym momentem w poszukiwaniach ‘designu doskonałego’ jest rok 2013 i premiera telewizora Samsung Ultra HD serii S9, rozpoczynającego nową erę minimalizmu. Cała uwaga projektantów została skupiona na stworzeniu obudowy telewizora, w której zastosowano innowacyjne podejście stylistyczne – zrezygnowano z typowej podstawki, stopki i płaskiego ekranu. Cel, czyli uzyskanie jakości i prostej estetyki kojarzonej z ekskluzywną galerią, osiągnięto wykorzystując koncepcję ‘ramy’. Telewizor jest więc zawieszony w tytanowej czarnej ramie, tworzącej oprawę dla ekranu. Rama zawiera też doskonałej jakości system głośników, tworząc spójny system idealnie wtapiający się w całość, a zarazem podkreślający nowoczesne, luksusowe wnętrze, w którym się znajduje.
Idea minimalistycznego, wyrafinowanego designu, znalazła oryginalne odzwierciedlenie w telewizorze Samsung MAGNUM F8500. Projektanci zastosowali stylistykę One Design, która nadaje urządzeniu wyraźną lekkość, przy zachowaniu jednolitości całej konstrukcji. Przy zachowaniu minimalizmu estetycznego pojawia się też element wyjątkowy, inspirowany eteryczną doskonałością natury – zintegrowana, zakrzywiona podstawa idealnie wtapiająca się w lekki ekran.
Najnowszym owocem poszukiwania designu doskonałego, który może wpisać się w historię technologii jako jedno z ‘dzieł sztuki elektroniki użytkowej’, jest Samsung OLED. Jego piękno również opiera się na minimalistycznej, eleganckiej obudowie ekranu, który… jest zakrzywiony. Nowa stylistyka otrzymała nazwę Timeless Arena – delikatnie wygięty w łuk ekran zawieszony w ramie zapewnia optymalny kąt widzenia dla ludzkiego oka, będąc przy tym doskonałym nośnikiem dla realistycznych kolorów oferowanych przez technologię OLED. Nowa technologia pozwala na wyświetlanie obrazów o kontraście i głębi czerni niemożliwych do uzyskania w telewizorach konwencjonalnych.
Nowoczesne telewizory nigdy nie powstają w oderwaniu od trendów estetycznych i mody. To ich ciągła ewolucja oraz zmieniające się potrzeby łączenia piękna i jakości są najważniejszą inspiracją dla projektantów. Współczesny konsument chce cieszyć się najlepszą jakość obrazu, dźwięku i udogodnieniami technologicznymi. Jednak nawet po wyłączeniu urządzenia pragniemy, aby telewizor miał ‘duszę’, współgrającą z atmosferą domu, jego estetyką i naszym charakterem.
Foto: Samsung – Sesja w miesięczniku Elle Decoration, foto: Krzysztof Zasuwik, stylizacja: Marta Narbutt
Mnie się zdecydowanie bardziej podoba desing oferowany przez Philipsa. Można go zresztą uatrakcyjnić ambilightem, poza tym Philips używa wyraźnie lepszych plastyków niż inne marki.