Divadlo Kontra: ŚMIECH W CIEMNOŚCI – 8 listopada 2010, godz. 19:00 w Teatrze STUDIO

    Beckett plakat m
    ŚMIECH W CIEMNOŚCI

    Założony w 2007 roku przez Klaudynę Rozhin niezależny teatr Divadlo Kontra ze Słowacji zaprezentuje na deskach Teatru Studio trzy jednoaktówki Samuela Becketta pod wspólnym tytułem „Śmiech w ciemności”.

    Te rzadziej grywane miniatury Becketta zawierają syntezę jego teatru, ujmującego kondycję człowieka w wyrazistej, przejmującej, a jednocześnie niepozbawionej humory formie. Bohaterowie tych przypowieści: para żebraków w opustoszałym mieście, potencjalny samobójca i jego alter ego, dwaj bezbronni wobec zagrożenia mężczyźni próbują nie tylko przetrwać, ale odnaleźć uzasadnienie dla swego istnienia. Autor nie odmawia im tego prawa, pomimo poczucia absurdalności życia, którego „koniec jest w początku”.

    „Śmiech w ciemności” to przypowieść o absurdalności życia, które jest niczym innym jak odwiecznym czekaniem; mimo że „koniec jest już w początku” – jednak „idzie się dalej”.
    3 jednoaktówki Samuela Becketta w przekładzie Petra Čižmára i Klaudyny Rozhin

    • Fragment dramatyczny I
    • Akt bez słów II
    • Fragment dramatyczny II

    reżyseria Klaudyna Rozhin

    aktorzy Peter Čižmár, Miki Macala

    współpraca scenograficzna Jaro Čech
    skrzypce Šimon Hanzely

    czas trwania: 60 minut

    Premiera 2009

    Prezentacja spektaklu w Teatrze Studio jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury Republiki Słowackiej i Instytutu Słowackiego w Warszawie.

    ………………………………………………………………………………………………………………………………

    KLAUDYNA ROZHIN – reżyser, tłumacz, pedagog, współzałożyciel i dyrektor Divadla Kontra

    Ma w swoim dorobku realizacje sztuk Shakespeare’a, Becketta, McDonagha, O’Rowe’a, McPhersona, Walsha, Russella, a także Gombrowicza, Mrożka, Różewicza i Koltesa. Współpracuje z teatrami w Wielkiej Brytanii (Royal National Theatre, Bath Theatre Royal, Plymouth Theatre Royal), Danii i na Słowacji.

    W 2007 założyła i prowadzi na Słowacji niezależną kompanię Divadlo Kontra, która przebojem weszła na rynek,  zdobywając uznanie krytyków i serca publiczności, stając się jednym z najciekawszym zjawisk artystycznych w kraju.

    Jest reżyserem i pomysłodawcą wszystkich spektakli Kontry.

    W ciągu trzech lat swojego istnienia Kontra zagrała ponad 400 przedstawień, nie tylko w Słowacji, ale także w Polse, Czechach i Wielkiej Brytanii.

    Najnowsza pozycja w repertuarze Kontry (sierpień 2010,SNV) to słowacka prapremiera jednego z największych przebojów teatralnych wszechczasów: thrilleru WOMAN IN BLACK Susan Hill i Stephena Mallatratta, który na londyńskim West Endzie grany jest nieprzerwanie 21 lat i oberzało go ponad 7 milionów widzów.

    Poprzednie realizacje to: Sv. MIKULAS (St. Nicholas) Conora McPhersona (2010), ŚMIECH W CIEMNOŚCI – 3 jednoaktówki Samuela Becketta (2009), BEDBOUND Endy Walsha (2009), światowy hit KAMENE VO VRECKACH (Stones in His Pockets) Marie Jones (2008), RUM A VODKA (Rum and Vodka) Conora McPhersona (2008) oraz głośny HOWIE A ROOKIE (Howie the Rookie) Marka O’Rowe (2007).

    Spektakl otrzymał nagrodę Prekvapenie Novej Dramy na festiwalu Nova Drama 2007 w Bratysławie oraz prestiżową nagrodą krytyków DOSKY 2007: Objav Sezony. Na zaproszenie Demarco European Arts Foundation prezentowany był na festivalu Edinburgh Fringe 2007 oraz gościnnie w Bristolu, Pradze, Warszawie i Lublinie.

    Autorski spektakl „Hamlet – In the Burrows of the Nightmare“ (premiera: Arhus, Dania, 2004) gościł na IX Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (2005) i na 8 Festivalu Nezavislych Divadiel a Kultury w Kosicach (2006).

    Klaudyna tłumaczy sztuki najwybitniejszych angielskich i irlandzkich dramatopisarzy młodego pokolenia: Martina McDonagha, Conora McPhersona, Marka O’Rowe, Sarah Kane, Martina Crimpa, Endy Walsha, Polly Stenham, Liz Lochhead i innych.

    Obecnie na polskich scenach można obejrzeć w jej przekładzie między innymi: Kiedy Harry poznał Sally (Teatr Kwadrat), Perfect Day (Teatr Kwadrat), Porucznika z Inishmore (Teatr Współczesny), 4.48 Psychosis (Teatr Rozmaitości), Chwile Słabości (Teatr Ateneum), a także: Elektryczny Parkiet (Teatr Narodowy), Fame (Gdynia i Gorzów Wielkopolski), Samotny Zachód (Białystok), Królową Piękności z Leenane (Poznań), Howie i Rookie Lee (Legnica) i Czaszkę z Connemara (Katowice).

    Jako pedagog współpracuje z Bath Spa University, Dartington College of Arts, Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice i Exeter University, gdzie w maju przygotowała w formie scenicznego czytania angielską prapremierę sztuki Szymona Bogacza „W Imię Ojca i Syna.“

    Prowadzi warsztaty z reżyserii, mówienia Shakespeare’a, pracy nad wierszem, technik aktorskich i współczesnego dramatu irlandzkiego.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here