Ergonomia i funkcjonalność czy pozytywne wrażenia wzrokowe? Na co projektant powinien położyć nacisk w procesie projektowym? Razem z zaproszonymi gośćmi spróbujemy odnaleźć złoty środek pomiędzy użytecznością a pięknem przedmiotu. Zastanowimy się, czy te dwa aspekty wykluczają się, czy stanowią wzajemne dopełnienie. Kolejne spotkanie z cyklu TEMATY TRENDowate odbędzie się 28 marca br. w PPNT Gdynia.
W branży toczą się dyskusje na temat tego, czy dobry design potrzebuje stylingu. Zwolennicy użyteczności twierdzą, że styling jest niepotrzebnym marketingowym zabiegiem, który odciąga uwagę od prawdziwej wartości produktu. Wskazują też, że nierzadko, poza atrakcyjnym wyglądem, produkty nie oferują niczego więcej. Przeciwnicy nie kwestionują faktu, że funkcjonalność jest istotna. Sygnalizują jednak, że produkt musi najpierw przemówić do wzroku potencjalnego nabywcy, przyciągnąć go i zauroczyć. Dotyczy to wszystkich produktów, nie tylko tych z założenia kojarzących się z atrakcyjnością.
Pewien konstruktor zwrócił się do projektanta z prośbą, by ten zajął się jego koparką. Maszyna działała, ale była „niezaprojektowana”. Stanowiła zestaw komponentów, które tworzyły doskonale funkcjonujące urządzenie. Nikt jednak nie zadbał o jej wygląd – kształt obudowy czy kolor lakieru. Koparka miała być prezentowana na targach maszyn budowlanych. Przydzielono jej miejsce tuż obok nie tylko świetnie działających, ale również atrakcyjnie wyglądających żółtych koparek znanej marki. Konstruktor obawiał się, że jego urządzenie, mimo że bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o funkcjonalność, pozostanie niezauważone. Czy bohater tej, nawiasem mówiąc autentycznej, historii miał rację? Czy produkt musi być wizualnie atrakcyjny, by dowieść swojej użyteczności i przydatności? Czy wystarczy, by należycie spełniał swą funkcję, a wygląd to sprawa drugorzędna? I czy skupiając się na tym, by powstający produkt był przede wszystkim piękny, projektant nie zapomni, że ma on działać, a nie tylko wyglądać?
O poszukiwaniu złotego środka między użytecznością a atrakcyjnym wyglądem produktów będziemy dyskutować z gośćmi szóstego spotkania z cyklu TEMATY TRENDowate. W dyskusji udział wezmą:
- Małgorzata Botor – specjalista ds. aranżacji witryn oraz zakupów marketingowych SiNSAY
- Krzysztofa Staniszewska – projektantka THE OD
- Dawid Zalewsky – web designer, reżyser, artysta wizualny, SITE SPECIFIC DESIGN
- dr Marta Flisykwoska – autorka cyklu TEMATY TRENDowate i moderator dyskusji
TEMATY TRENDowate | 28 marca 2014r. | godz. 18.00 | Sala Morska |Hale Łukowe| PPNT Gdynia
Organizatorem spotkań jest Centrum Designu Gdynia – innowacyjna inicjatywa Miasta Gdyni działająca od 2011 roku na rzecz kompleksowego wsparcia rozwoju i promocji sektorów kreatywnych w mieście, na Pomorzu i w regionie Morza Bałtyckiego. Do głównych zadań należy: promocja polskich projektantów na rynku krajowym i zagranicznym, propagowanie współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i projektantami, integracja środowiska naukowego z biznesowym, wsparcie działań edukacyjnych, działania w przestrzeni publicznej Gdyni.