Truizmem jest przypominanie, iż wolna konkurencja stanowi podstawę gospodarki rynkowej. Jednak i w niej muszą obowiązywać zasady, kodeksy etyczne, a przede wszystkim prawo.
Przedsiębiorcą może zostać każdy, kto dysponuje kapitałem lub posiadł zdolność kredytową. Tak dzieje się w wielu branżach, co dobitnie widać w jednej – kosmetycznej. Pokus zarobienia szybkich pieniędzy jest wiele, ale jakość, markę i uznanie nabywców buduje się latami. Nieuczciwą drogą na skróty jest mniej lub bardziej inteligentne podszywanie się pod znanych producentów. Takiej sytuacji doświadczyło Laboratorium Kosmetycznego Joanna.
Istniejąca od niedawna na polskim rynku spółka Global Cosmetics wprowadziła na rynek kosmetyki łudząco podobne do produkowanych od lat przez „Joannę”, budującą swój prestiż od ponad trzech dekad.
Nic więc dziwnego, iż zarząd Laboratorium Kosmetycznego Joanna upoważnił swoją kancelarię prawno-patentową Chmura & Wspólnicy do podjęcia stosownych kroków wyjaśniająco-naprawczych. W odpowiedzi, upoważniona przez Global Cosmetics Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Fortuna Szczepaniak i Partnerzy przyznała, iż „problematyka podobieństwa produktów w branży kosmetycznej jest z uwagi na specyfikę branży zjawiskiem dość częstym i problemowym”.
W konkluzji listu stwierdza jednak: „Dążąc jednak do ugodowego zakończenia zaistniałego pomiędzy stronami sporu nasz mocodawca podjął natychmiastowe działania zmierzające do zmiany takiego oznaczenia produktów, ażeby wyeliminować w praktyce możliwość wystąpienia mylnego wrażenia naśladownictwa i dokonać takiego oznaczenia produktów Global Cosmetics Sp. z o.o., które umożliwi wyraźne odróżnienie się od produktów firmy Joanna jak również produktów innych marek kosmetycznych”.
Marek Łaskowski, dyrektor zarządzający Laboratorium Kosmetycznym Joanna, uznał za wystarczające przedstawione powyżej stanowisko, aby nie występować na drogę sądową w trybie natychmiastowym. Natomiast oczekuje szybkich efektów naprawczych.