Wyniki przedświątecznej ankiety Groupon, przeprowadzonej w siedmiu europejskich krajach, są szczególnie optymistyczne dla Polaków
Groupon, lider rynku ofert lokalnych w Polsce i na świecie, przedstawia wyniki badania, w którym swoich klientów z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch i Holandii zapytał o plany związane z zakupem prezentów świątecznych, czynniki decydujące o wyborze prezentu, budżet przeznaczony na zakup tegorocznych upominków oraz gdzie kupią mikołajkowe lub świąteczne prezenty. W dobrowolnej ankiecie, przeprowadzonej w dniach 28 października – 5 listopada br., wzięło udział łącznie ponad 13 tys. osób aktywnie kupujących usługi i produkty w Internecie, z czego blisko 2 tys. głosów pochodziło z Polski.
Budżety Polaków najbardziej optymistyczne
Spośród osób biorących udział w ankiecie, Polacy najczęściej deklarowali, że na prezenty przed zbliżającymi się świętami wydadzą więcej niż przed rokiem – aż 23% odpowiedzi twierdzących – podczas gdy w pozostałych krajach zwiększenie budżetu zapowiadało zaledwie 5-10% ankietowanych. Najgorsze prognozy pochodzą z rynku włoskiego – aż 42% tamtejszych klientów wyda na prezenty mniej niż przed rokiem. W Polsce cięcia dotkną tylko 13% ankietowanych, mniej będzie tylko w Niemczech – 10%.
Nad Wisłą na tegoroczne prezenty planujemy wydać kilkaset złotych i więcej. Po 27% respondentów zarezerwowało w budżecie na ten cel odpowiednio do 400 zł oraz do 600 zł. Mniej niż 200 zł przeznaczy na prezenty w sumie ok. 18% respondentów, a aż 24% deklaruje wydatki do 1000 zł i więcej. To wyraźny wzrost w porównaniu z ankietami przeprowadzanymi przez Groupon w poprzednich latach.
Brytyjczycy i Niemcy najbardziej zapobiegliwi
Polacy najchętniej kupują prezenty 2-3 tygodnie przed świętami – 48% wskazań – podczas gdy Brytyjczycy i Niemcy są bardziej zapobiegliwi i gorączce zakupów poddają się już miesiąc lub dwa przed świętami – odpowiednio 53% i 43% wskazań. Z kolei Włosi, Hiszpanie i Holendrzy muszą lubić adrenalinę zakupów w ostatniej chwili, bo aż co trzeci lub co czwarty mieszkaniec tych krajów robi to na tydzień lub mniej przed świętami.
Rośnie odsetek klientów rezygnujących z odwiedzania tradycyjnych sklepów i kupujących prezenty online oraz urządzenia mobilne. W internecie kupuje już blisko połowa Brytyjczyków i Niemców – odpowiednio 49% i 47% – podczas gdy dwie trzecie Włochów, Hiszpanów i Holendrów preferuje zakupy w starym stylu. Polacy plasują się w środku – łącznie 41% respondentów kupuje już wyłącznie przy użyciu komputerów i urządzeń mobilnych.
Największym wyzwaniem dla uczestników ankiety w praktycznie wszystkich krajach jest zmieszczenie się w zaplanowanym budżecie oraz wybór idealnego prezentu. Najmniej martwią nas kolejki przy kasach sklepowych i tłumy w centrach handlowych.
Inspirację czerpiemy z rozmów i przeglądając oferty sklepów
Polacy przy wyborze idealnych prezentów najchętniej polegają na rozmowach ze znajomymi, odwiedzając centra handlowe i przeglądając oferty w serwisach takich jak Groupon – odpowiednio 70%, 59% i 43% wskazań. Najmniej opieramy się na rekomendacjach w radiu i telewizji, mediach społecznościowych i na blogach – poniżej 10%.
Za największe korzyści w zakupach prezentów na Grouponie europejscy klienci upatrują przede wszystkim możliwość znalezienia czegoś oryginalnego, kupienie wszystkiego w jednym miejscu oraz oszczędność czasu i pieniędzy. Specjalnie dla nich przygotowany został Butik Świąteczny Groupon z setkami inspirujących propozycji prezentów.
Prezenty głównie dla rodziny i przyjaciół
We wszystkich krajach prezenty dla najbliższej rodziny są najważniejsze i od 88% respondentów w Wielkiej Brytanii do 60% w Polsce i Holandii zapowiedziało, że nie będzie na nich oszczędzać. Inaczej ma się sytuacja w przypadku prezentów dla koleżanek i kolegów z pracy oraz dalszych znajomych lub sąsiadów. Brytyjczycy są najbardziej hojni i aż 39% z nich obdaruje sąsiadów lub znajomych, zaś 19% nie zapomni również o współpracownikach. Hiszpanie, Holendrzy i Francuzi właśnie na takich prezentach poczynią największe oszczędności, zaś Polacy lokują się gdzieś pośrodku – 20% z nas przygotuje prezenty dla znajomych i sąsiadów oraz 7% dla koleżanek i kolegów z pracy.
Hiszpanie najbardziej pragmatyczni; Brytyjczycy lubą zbytki
We wszystkich krajach królować będą „bezpieczne” prezenty, takie jak perfumy, książki, płyty, zabawki, ubrania i elektronika. Ciekawie przedstawia się natomiast poziom skłonności do zakupu prezentów mało praktycznych, na przykład gadżetów elektronicznych czy fikuśnej bielizny. 46% Brytyjczyków i 34% Francuzów planuje zakup takich podarunków, podczas gdy w budżetach Hiszpanów i Niemców takie pozycje pochłoną tylko 11% i 16%. Polakom bliżej do tej drugiej opcji – na zbytki wydamy 21% środków przeznaczonych na prezenty.