Co piąty z nas przyznaje, że codziennie w pracy doświadcza stresu. Ponad 26% twierdzi, że przyczyną tego jest nadmierna odpowiedzialność zawodowa, a 23,81% przyznaje również, że wpływ na odczuwany stres ma także długość dnia w pracy. Często zdarza się, że te negatywne emocje przenoszą się na życie prywatne i wpływają na nasze relacje z rodziną i przyjaciółmi. Jak zatem poradzić sobie z presją, stresem i napięciem w pracy i zostawić je za sobą?
Choć nie istnieje jedna uniwersalna metoda radzenia sobie ze stresem, warto wprowadzić kilka taktyk, które pozwolą zredukować jego efekt.
Pamiętaj o odpoczynku
Regularne przerwy i odpoczynek są kluczowe dla zachowania dobrego zdrowia psychicznego. Dlatego ważne jest, abyś poświęcał czas na odpoczynek i relaks. Nie przesiaduj przed komputerem przez cały dzień, rób przerwy na kawę, spacer czy rozmowę z kolegą z pracy. Jeśli potrzebujesz, weź urlop i wykorzystaj go na regenerację sił – bez zaglądania do poczty firmowej i telefonu. Dla przykładu, jak pokazał Raport HRK, aż 32% osób podczas trwania urlopu jest w ciągłym kontakcie z pracownikami lub przełożonym. A to generuje dalszy stres.
Zadbaj o organizację swojej pracy
Jednym z powodów, dla których doświadczamy stresu i napięcia w pracy, jest brak organizacji. Jeśli nie masz planu dnia, nie wiesz, co masz zrobić, a przede wszystkim nie wiesz, jak to zrobić, z pewnością odczujesz presję. Zanim przystąpisz do pracy, spisz listę zadań, które musisz wykonać, i uporządkuj je według priorytetów. W ten sposób będziesz miał kontrolę nad swoim czasem i pracą.
Miej realistyczne cele
Często odczuwamy presję i stres, ponieważ stawiamy przed sobą zbyt wysokie cele. Chcemy wszystko robić doskonale i to w krótkim czasie. To prowadzi do frustracji i poczucia niepowodzenia. Dlatego ważne jest, aby mieć realistyczne cele i wyznaczać sobie małe kroki do ich osiągnięcia.
Oddziel fakty od własnych wyobrażeń
Nasza samoocena ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób odbieramy i interpretujemy otrzymywane od świata komunikaty – mówi Joanna Bobel, znana w przestrzeni publicznej jako Doktor Miłość. – Słysząc “to zadanie jest do poprawy”, niektórzy błędnie słyszą “jesteś niekompetentny” lub “nie masz wartości”. Interpretując te słowa w ten sposób nakręcamy spiralę stresu i negatywnych myśli. Finalnie – cierpimy na tym my i nasi bliscy. Dlatego tak istotne jest, aby przyjrzeć się temu, co jest faktem, a co naszą nadinterpretacją.
Na koniec warto przytoczyć słowa Briana Dysona, byłego dyrektora generalnego Coca-Coli:
“Wyobraź sobie życie jako grę, w której żonglujesz pięcioma piłkami w powietrzu. Nazywasz je – praca, rodzina, zdrowie, przyjaciele i duch – i trzymasz je wszystkie w powietrzu. Wkrótce zrozumiesz, że praca to gumowa kula. Jeśli upuścisz, odskoczy. Ale pozostałe cztery kule – rodzina, zdrowie, przyjaciele i duch – są wykonane ze szkła. Jeśli upuścisz jedną z nich, zostaną nieodwołalnie otarte, oznaczone, nacięte, uszkodzone, a nawet rozbite. Nigdy nie będą takie same. Musisz to zrozumieć i dążyć do równowagi w swoim życiu.”
Joanna Bobel
Znana w przestrzeni publicznej jako Doktor Miłość. W przeszłości pracowała na stanowiskach kierowniczych polskich i holenderskich firm odnosząc sukcesy zawodowe oraz finansowe jednak nie przynosiło to oczekiwanego spełnienia. Obecnie opowiada jak osiągnąć stan obfitości i szczęścia, zwanego oświeceniem. Na chwile obecna zatrudnia prawie 100 terapeutów własnej metody prowadząc w swoich kursach tysiące ludzi i odczuwa spełnienie we wszystkich sferach życia. Jak sama mówi, wszystko dzieje się bez wysiłku w łączności z boskim źródłem w niej samej i zachęca każdego by odkryć, jakim cudem jest życie.