Powrót do przyszłości z wizjonerskimi samochodami koncepcyjnymi Opla
Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (IAA), które odbędą się w dniach 12–22 września 2013 r., swoją światową premierę będzie świętował Opel Monza Concept, model koncepcyjny wyznaczający nowe trendy. Ten wizjonerski pojazd – wystawiony na stoisku Opla w hali 8 – odzwierciedla to, czego klienci mogą oczekiwać od firmy z Rüsselsheim w przyszłości. Główne priorytety modeli Opla nowej generacji to wydajność i spójność. Wartości te znajdują również odbicie w filozofii Opla w dziedzinie stylistyki pojazdów – wyrażonej poprzez „połączenie artystycznego kunsztu z niemiecką precyzją” – zgodnie z którą linie nadwozia przypominają raczej łagodną posturę lekkoatlety niż potężną sylwetkę kulturysty.
„Monza Concept to nasza wizja przyszłości Opla w czystej formie”, mówi dyrektor generalny firmy, dr Karl-Thomas Neumann. „Zachowując długą tradycję prezentowania przez firmę przełomowych samochodów koncepcyjnych na targach we Frankfurcie, pokażemy tam również ten model. To przecież właśnie Opel był pierwszym producentem aut w Europie, który stworzył samochód studyjny i przedstawił go publicznie na targach IAA w 1965 r. Już wtedy impreza była postrzegana jako jedne z najważniejszych Targów Motoryzacyjnych na świecie”.
Wśród europejskich producentów samochodów Opel jako pierwszy przedstawiał na frankfurckich Targach Motoryzacyjnych modele koncepcyjne odzwierciedlające futurystyczne i innowacyjne koncepcje. Wprawdzie nie na każdych targach IAA prezentowano nowe auto koncepcyjne Opla, niemniej te, które się tam znalazły, uznawano za kamienie milowe urzeczywistniające istniejące już tendencje lub zapowiadające nowe trendy. Oto przegląd najważniejszych samochodów koncepcyjnych Opla, które zadebiutowały na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w ostatnich pięciu dekadach.
Samochód koncepcyjny jako przełomowy wstępny etap produkcji seryjnej
Pierwszy w historii samochód koncepcyjny powstał w macierzystej firmie Opla, GM. W 1938 r. w dziale projektowym GM zbudowano Buicka „Y-Job”, pojazd nieprzeznaczony do produkcji seryjnej, ale do prezentowania nowych technologii i pomysłów konstrukcyjnych. Podczas gdy w Europie w tym okresie futurystyczne konstrukcje nadwozia były wyłącznie domeną producentów autokarów, Opel jako pierwszy producent samochodów osobowych udowodnił swój potencjał w dziedzinie innowacji, prezentując auto koncepcyjne stworzone w całości we własnym dziale projektowym. Był to model Experimental GT, którego premiera odbyła się na targach IAA we Frankfurcie w roku 1965. Opel Experimental GT wyznaczał trendy w zakresie idealnego niedrogiego auta sportowego. Został on entuzjastycznie przyjęty zarówno przez media, jak i opinię publiczną. Zaledwie trzy lata później koncepcja stała się rzeczywistością. Opel GT z 1968 r. był pierwszym w Europie samochodem koncepcyjnym, który wszedł do produkcji seryjnej i stał się wzorem dla całej branży.
Wkrótce jednak Opel poszedł krok dalej. W 1969 r. na targach IAA zaprezentowano Opla CD – rasowego Gran Turismo, stworzonego zgodnie z technologią zastosowaną przy produkcji Opla Diplomat. Koncepcja ta została rozwinięta i ostatecznie weszła do produkcji krótkoseryjnej.
Samochody koncepcyjne Opla z lat 60. okazały się tak dużym sukcesem, że kilka lat później inni konkurenci z Europy również zaczęli tworzyć i prezentować własne auta koncepcyjne.
Nie tylko doskonałe samochody, ale także liderzy technologii
Początkowy etap historii samochodów koncepcyjnych Opla przebiegał pod znakiem żywiołowych, eleganckich modeli coupé. Po pierwszym kryzysie naftowym w 1973 r. zaczęto jednak przywiązywać największą wagę do takich kwestii jak zużycie paliwa, aerodynamika i ogólna wydajność, a także bezpieczeństwo i wystrój wnętrza.
Nowe podejście w tym zakresie znalazło swoje odbicie w modelu Opel GT2, który zachwycił odwiedzających frankfurckie Targi w 1975 r. futurystycznym klinowatym kształtem i przesuwanymi drzwiami. Również wnętrze prezentowało się niezwykle innowacyjnie: kubełkowe fotele z pojedynczych elementów z pianki z tworzywa sztucznego, kokpit z wymiennych modułów z cyfrowymi wyświetlaczami oraz komputer pokładowy dopełniający całości.
Kolejnym modelem, który wzbudził sensację na targach IAA, był eksperymentalny pojazd TECH 1, zaprezentowany w 1981 r. Za sprawą bocznej osłony zderzaka i opływowej sylwetki, będących inspiracją dla pierwszej generacji Opli Omega zaprezentowanej pięć lat później, TECH 1 ze współczynnikiem oporu wynoszącym 0,235 ustanowił standard w dziedzinie aerodynamiki. Równie przełomowe okazało się wnętrze auta: wszystkie funkcje poza hamulcami, gazem i sprzęgłem były sterowane za pomocą elektronicznego panelu wskaźników i elektronicznych przycisków dotykowych.
Na początku lat 80. w centrum zainteresowania specjalistów ds. marketingu, projektantów i inżynierów znalazły się niedrogie małe samochody, które mogłyby zapewnić indywidualną mobilność nowym klientom – zwłaszcza ludziom młodym, kobietom i mieszkańcom rozrastających się obszarów miejskich.
Na targach IAA w 1983 r. Opel zaprezentował samochód koncepcyjny Opel Junior. Miał on 3,41 m długości, czyli był o 21 cm krótszy od Opla Corsy pierwszej generacji, który wszedł do sprzedaży zaledwie rok później. Z dzisiejszej perspektywy Junior może uchodzić za poprzednika obecnego mistrza indywidualizacji, szykownego miejskiego Opla ADAMa. W jego wnętrzu zastosowano wiele ciekawych rozwiązań: od łatwo wymiennych wskaźników przez pokrowce na siedzenia, które można było przekształcić w śpiwory, po absolutnie wizjonerski system nawigacji (a dziś Opel ADAM może przecież poszczycić się najlepszą łącznością wśród małych samochodów).
Po ogłoszeniu nowych surowych norm emisji na kolejne lata (na przykład Euro 4 obowiązujące od 2005 r.) pracownicy działów zaawansowanych technologii i projektowania Opla zaczęli się zastawiać nad optymalną koncepcją ekologicznego, kompaktowego samochodu przyszłości. Pierwszym efektem ich refleksji był cechujący się niezwykle niskimi emisjami Opel G90 Concept, zaprezentowany na targach IAA w roku 1999. Ważył on zaledwie 750 kg. Jego nazwa mówi zresztą wszystko: dzięki lekkiej konstrukcji, trójcylindrowemu silnikowi benzynowemu trzeciej generacji i bardzo niskiemu współczynnikowi oporu aerodynamicznego wynoszącemu 0,22 pojazd ten zapewniał emisje CO2 wynoszące zaledwie 90 g/km.
W 2001 r. Opel śmiało zakwestionował dotychczasowe zasady stosowane przez konstruktorów konwencjonalnych małych samochodów – zaprezentował „szalony, seksowny i modny” model Frogster Concept. Zamiast standardowego dachu miał on stabilną, otwieraną elektrycznie roletę. Dzięki czterem indywidualnie składanym fotelom kierowca mógł jednym naciśnięciem przycisku przekształcić Frogstera w auto sportowe, kabriolet lub pick-up.
Dwa lata później, podczas targów IAA w roku 2003, Opel przedstawił zupełnie nowy pojazd koncepcyjny – Insignię. Wprowadzony w 2008 r. wiodący model nowej generacji zawdzięcza temu samochodowi koncepcyjnemu znacznie więcej niż tylko nazwę. Charakterystyczna dla tamtego modelu stylistyka – podobnie jak w przypadku Monzy Concept – wywarła również duży wpływ na kolejne seryjne modele Opla. Insignia Concept cechowała się nowatorskim, eleganckim wyglądem oraz wieloma innowacjami, między innymi technologią oświetlenia LED i nowymi pantografowymi mechanizmami otwierania tylnych drzwi.
Z napędem elektrycznym w XXI wiek
Jako producent samochodów, stale dążący do osiągnięcia większej wydajności i bardziej ekologicznych typów napędu, w swoich najnowszych samochodach koncepcyjnych Opel skupia się przede wszystkim na mobilności elektrycznej.
Podczas targów IAA w 2007 r. zaprezentowano model Flextreme Concept, kamień milowy w dziedzinie napędu elektrycznego, wyposażony w innowacyjną architekturę E-Flex. Podstawową ideą było umożliwienie osobom dojeżdżającym do pracy podróże z zerową emisją CO2, wyłącznie w trybie elektrycznym na odległość do 55 km, dzięki zamontowanemu w samochodzie akumulatorowi litowo-jonowemu. Następnie wytwarzanie energii elektrycznej przejmowałby mały silnik wysokoprężny, który zwiększałby zasięg samochodu, tak aby pojazd mógł pokonać wiele setek kilometrów bez zatrzymywania się. Zgodnie z oczekiwaniami Flextreme Concept miał emitować maksymalnie 40 g CO2 na kilometr przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 1,54 l/100 km (zgodnie z europejską procedurą testową ECE R101 dla samochodów hybrydowych). Stylistyka przedniej części pojazdu zainspirowała konstruktorów Opla Ampera, zaprezentowanego w 2011 r., który rok później zdobył tytuł europejskiego samochodu roku dzięki zastosowaniu podobnej technologii.
Ostatnim rozdziałem w historii samochodów koncepcyjnych Opla prezentowanych na targach IAA był RAK e z 2011 r. Ten eksperymentalny pojazd cechujący się inteligentną lekką konstrukcją stanowił dowód, że elektryczna mobilność dzięki atrakcyjnemu wyglądowi i minimalnym kosztom energii może być także dostępna dla młodych kierowców już od 16 roku życia.
Obecnie Opel prowadzi intensywne prace nad kolejnymi wizjonerskimi koncepcjami studyjnymi, dzięki czemu na 65. targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, które rozpoczną się 12 września (dni dla mediów 10–11 września), będzie można podziwiać Opla Monza Concept. Tym samym Opel otwiera nową erę indywidualnej i współdzielonej mobilności.