Polowanie na różowy październik

    Każdego roku październik przypomina o zastraszających statystykach zachorowalności na raka piersi. Obecnie w Polsce wykrywa się rocznie 15 tysięcy nowych zachorowań, a – według szacunków – za 10 lat będzie ich ok. 22 tysięcy. To okazja, by po raz kolejny poruszyć temat wczesnej profilaktyki nowotworowej promowanej w Polsce m.in. przez Federację Stowarzyszenia „Amazonki”. Do walki z rakiem zaangażowały się także polskie firmy, np. Dr Eris, producent biżuterii Yes czy MacTronic – producent oświetlenia użytkowego, w którego ofercie pojawiła się limitowana, różowa edycja latarki ozdobionej wygrawerowaną wstążeczką.

    Rak piersi jest najczęstszym nowotworem złośliwym występującym u kobiet, dlatego należy stale przypominać o istotnym wpływie stylu życia na nasze zdrowie. Przy wczesnej diagnozie nowotwór jest całkowicie wyleczalny, ale jego wykrycie wymaga regularnych badań kontrolnych. W Polsce, interesy kobiet dotkniętych rakiem piersi reprezentuje Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, która tworzy warunki sprzyjające wzajemnemu wsparciu i pomocy przez cały rok. Organizacja ta koordynuje działalność klubów i stowarzyszeń zrzeszających kobiety po mastektomii, organizuje szkolenia rehabilitantów i psychologów, wydaje materiały edukacyjne, poradniki i ulotki. Prowadzoną przez Federację od 2009 roku akcję „Zdrowy Nawyk – Zdrowe Piersi” wspierają m.in. Małgorzata Ostrowska, Hanna Śleszyńska, Agata Młynarska, Katarzyna Bujakiewicz, Małgorzata Kożuchowska, Olga Bończyk, Majka Jeżowska czy Edyta Herbuś.

    Coraz więcej polskich firm zyskuje świadomość, jak ważne jest społeczne zaangażowanie, dzięki czemu kolejne rodzime marki przyłączają się do akcji wspierających profilaktykę nowotworów piersi. Od ponad roku Federacja Stowarzyszeń „Amazonki” współpracuje też z firmą MacTronic, która postanowiła zaangażować się w walkę z nowotworem wprowadzając na rynek różową, limitowaną edycję latarki Nu-Light z wygrawerowaną wstążeczką. MacTronic uczestnicząc w programie walki z rakiem piersi zadeklarował przekazanie Federacji 10% dochodu ze sprzedaży każdej sztuki Nu-Light. Ten stylowy, poręczny gadżet, przyda się w każdej damskiej torebce, zwłaszcza w obliczu nadchodzącej jesieni i zimy. Ze względu na niewygórowaną cenę- 29 zł będzie dobrym prezentem dla przyjaciółki i bliskich kobiet. Latarka jest mała i poręczna (ma niespełna 4 cm), ale nie jest wyłącznie gadżetem – imponuje siłą światła (15 lumenów) i z pewnością przyda się na ciemnej klatce schodowej, parkingu czy w piwnicy. Wyposażona w karabińczyk – doskonale sprawdzi się np. jako brelok do kluczy. Wybierając ją wspieramy działalność Federacji Stowarzyszenia „Amazonki” oraz prowadzonego przez nią programu edukacyjnego dotyczącego walki z rakiem piersi.

    Głównym czynnikiem tendencji rosnącej zachorowalności są zmiany demograficzne w naszym kraju. Według szacunków za 10 lat aż 25%t kobiet będzie powyżej 65 roku życia. Ponadto na wzrost zachorowań na nowotwór piersi może wpływać coraz późniejsze rodzenie dzieci, unikanie karmienia piersią czy otyłość. Co prawda w statystykach dotyczących zachorowalności na ten nowotwór Polska jest jeszcze poniżej średniej europejskiej, ale na raka piersi choruje 1 na 16 Polek i jest to nadal przyczyną największej liczby zgonów wywołanych przez nowotwory złośliwe występujące u kobiet. Panie chętniej dbają o urodę swoich piersi, niż ich zdrowie. Strach przed rakiem powoduje, że nie szukają o nim informacji, ale niewiedza nie uchroni nas przed chorobą i nie pomoże jej pokonać. Dlatego warto wspierać wszelkie inicjatywy, które edukują w zakresie profilaktyki raka piersi.