Czy świąteczny prezent może sprawić radość nie tylko obdarowanemu i darczyńcy? Od kilku lat coraz szersze kręgi zatacza moda na prezenty z przesłaniem. Zamiast kupować kolejną parę kapci czy krawat przekazujemy datek na charytatywny cel bliski obdarowanemu, kupujemy coś na dobroczynnej aukcji lub przygotowujemy świąteczne paczki dla dzieci z ubogich rodzin.
W tym roku do listy prezentów z przesłaniem dołączyły produkty marki WellDone.
WellDone to wyjątkowa na polskim rynku marka, powstała w wyniku partnerskiego projektu z zakresu ekonomii społecznej, w którym uczestniczą Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem”, Zamek Cieszyn, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie oraz UNDP.
WellDone to wyjątkowe, stworzone przez młodych polskich projektantów przedmioty, których produkcją zajmują się pracownicy przedsiębiorstwa społecznego działającego przy Fundacji „Być Razem” w Cieszynie. W tym przedsiębiorstwie znajdują zatrudnienie osoby powracające na rynek pracy – pracując zdobywają środki na utrzymanie siebie i swoich rodzin. Przedsiębiorstwo społeczne nie tylko więc realizuje działalność na polu biznesowym jako producent designerskich, drewnianych elementów wyposażenia wnętrz, lecz także tworzy nowe miejsca pracy.
Oferta WellDone to trzy przedmioty: świecznik-choinka, świnka skarbonka oraz puzzle-drzewko. Ich prototypy zostały opracowane w ramach projektu ”Od idei do obiektu, od obiektu do produktu”, który zrealizowali studenci Politechniki w Holon oraz Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie.
Świecznik Choinka to dzięki swojej symbolice bodaj najbardziej kojarzący się ze świętami Bożego Narodzenia przedmiot. Inspirowany świąteczną symboliką również poprzez swoją funkcję staje się jej elementem. Drewnianą choinkę o starannie przemyślanych proporcjach wykonaną ze stali (nierdzewnej lub chromowanej) i litego drewna można szybko zamienić w trzy świeczniki – przydatne nie tylko do ozdoby świątecznego stołu, ale także przez cały rok. Choinka ma dwie wersje: jedna przeznaczona jest na tradycyjne, długie świece, druga na świeczki typu tealight.
Ich projektantami są Agnieszka Wiczuk, absolwentka warszawskiej ASP, oraz Oran Bartelsen z Politechniki w Holon, którzy wspólnie opracowali pomysł tego świecznika. To idealny pomysł na świąteczny upominek czy to dla kogoś z rodziny, czy dla przyjaciół lub partnerów biznesowych.
Świnka-skarbonka to tak naprawdę dwie świnki połączone ze sobą w taki sposób, że ta która jest pełniejsza przeważa tę lżejszą. Świnka w zabawny, a jednocześnie oczywisty sposób pokazuje relacje między oszczędnościami dwóch osób lub między pieniędzmi zbieranymi na dwa różne cele. Łatwo je odróżnić, bo jedna ma zielony, a druga różowy ryjek. Autorem projektu jest Marcin Ebert, młody designer którego interesuje nie tylko szukanie odpowiedniej formy produktu, lecz także kreowanie zachowań i stylu życia odbiorcy.
Trzecia propozycja WellDone to trójwymiarowe puzzle Drzewko. Pomysłowa drewniana układanka, której efektem jest schematyczne drzewko. To dobry pomysł na upominek do nowego domu lub na funkcjonalną ozdobę biurka w pracy. Drzewko można ułożyć z dowolnej liczby elementów – na najmniejszych „gałęziach” znajdują się specjalne uchwyty w których można umocować karteczki z notatkami, wizytówki lub zdjęcia. Projektantką puzzli jest Urszula Mas – absolwentka Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie interesująca się także malarstwem oraz grafiką użytkową.
WellDone to pierwsza polska marka, która reprezentuje design zaangażowany społecznie. Trzy designerskie przedmioty, do których dołączą wkrótce kolejne projekty, to nie tylko zabawne, pomysłowe gadżety – to także szansa na lepsze życie dla ludzi, którzy je produkują.
DODATKOWE INFORMACJE
O PROJEKCIE
W 2009 roku Fundacja „Być Razem” współpracowała z ASP w Warszawie,Zamkiem Cieszyn i Holon Institute of Technology z Izraela w ramach wspieranego przez Instytut Adama Mickiewicza projektu „Od idei do obiektu, od obiektu do produktu”. Uczestniczący w nim młodzi projektanci opracowali wzory produktów zorientowanych na potrzeby i możliwości przedsiębiorstwa społecznego. Są one obecnie produkowane w warsztatach Fundacji, a zysk uzyskany z ich sprzedaży przeznaczany jest na realizację celów statutowych Fundacji. Wystawa prezentująca efekty projektu pokazywana była w Polsce, Izraelu, Francji i Niemczech. Pionierska na polskim gruncie idea uzyskała wsparcie UNDP (United Nations Development Programme). Dzięki jego pomocy powstał kompleksowy projekt wizerunkowy marki WellDone i projekty kolejnych produktów. Następnym etapem ma być utworzenie Centrum Designu Społecznego, którego zadaniem będzie edukacja i promocja efektów, które organizacje społeczne mogą osiągnąć dzięki wykorzystywaniu designu w swojej działalności.
O FUNDACJI
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” wspiera podmioty ekonomii społecznej, spółdzielnie socjalne, przedsiębiorstwa społeczne, firmy nastawione na działalność o charakterze społecznym oraz organizacje pozarządowe.
Fundacja prowadzi w Cieszynie przedsiębiorstwo społeczne, realizuje projekty wspierające powrót osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej na rynek pracy. Prowadzone przez Fundację przedsiębiorstwo społeczne to sieć warsztatów: stolarnia, ślusarnia, pralnia wodna i chemiczna.
We współpracy z utworzonymi na terenie Fundacji spółdzielniami socjalnymi świadczy ono również usługi gastronomiczne i szwalnicze. Ponadto Fundacja prowadzi szeroko zakrojoną działalność szkoleniową, adresowaną zarówno do przedstawicieli administracji, organizacji samorządowych, fundacji czy stowarzyszeń, jak i do osób indywidualnych.