ŁÓDŹ DESIGN FESTIVAL 2011 – Wystawy

    ŁÓDŹ DESIGN FESTIVAL po raz kolejny otwiera przestrzeń do rozmów o designie, wymiany dobrych praktyk i spotkań. Jeśli chcecie poszukać inspiracji, poznać niezwykłe postaci i najnowsze trendy, zapraszamy do Łodzi między 20 i 30 października 2011 r.

    Tegoroczne hasło przewodnie festiwalu – Change! ma podkreślać zmiany zachodzące w otaczającym nas świecie, a zatem i w myśleniu o projektowaniu. W szerszej perspektywie podkreśla również zmiany potrzeb społecznych, a co za tym idzie inne oczekiwania wobec projektu i projektantów. Designerzy stają przed nowymi wyzwaniami, aby produkowani mniej ale mądrzej, lokalnie zamiast globalnie, uniwersalnie zamiast podlegać trendom.

    Właśnie tym zjawiskom poświęcamy dwie wystawy Programu Głównego, tworzące centralny punkt festiwalu: Przekierowanie, przygotowaną przez Centrum Architektury z Warszawy oraz NeoFarm, której kuratorami są Boaz Cohen i Sayaka Yamamoto, izraelsko-japońska para działająca na co dzień w Eindhoven w Holandii. Ta pierwsza opowie nam o zmianach w architekturze. O tym, jak ta sztywna, monumentalna i przeznaczona po to, by trwać jak najdłużej, dziedzina projektowania wytrzymuje inicjatywy użytkowników? Na ile jest elastyczna i gotowa sprostać przeludnieniu, kryzysowi surowcowemu czy dewastacji środowiska? Na ile architektura jest podatna na eksperyment? Wystawa Przekierowanie nie poda gotowych recept ani odpowiedzi, lecz wskaże kierunki gdzie należy ich szukać. Pokaże, jak patrzeć i jak czytać, by zrozumieć istotę nieuniknionych zmian, z którymi architektura musi i będzie musiała się mierzyć coraz bardziej. Wystawa NeoFarm odnosi się do zmian w strukturze społecznej. Mimo industrializacji i migracji znacznej części społeczeństwa do miast, pozostała w nas tęsknota do wiejskiego życia, rzemieślniczo wytwarzanych przedmiotów, naturalnych. Kuratorzy zamiast proponować sztucznie i nieszczerze „naturalne” przedmioty, bawią się tradycją, po trosze zaspokajając emocjonalne potrzeby, a po trosze przyjaźnie z nich pokpiwając. Zbliżają się do granicy kiczu, żartu, pastiszu, lecz w gruncie rzeczy ich propozycje są całkiem poważne. To propozycje nawiązania nowego kontaktu z naturą i prostym życiem. Na innych warunkach, przyjaznych dla obu stron.

    Program dopełni ponad 40 wystaw towarzyszących, przegląd szkół projektowych,, wystawy specjalne koncentrujące się na wschodnim wzornictwie, projekcje filmowe, wykłady, warsztaty, panele dyskusyjne i wiele innych wydarzeń, które składają się na tę niezwykłą imprezę.

    Wystawy – Program Główny

    NeoFarm

    Wybieranie różnorodnych prac i zestawianie ich ze sobą ma w sobie coś z budowania własnego gospodarstwa – miejsca, które zaspokaja podstawowe potrzeby, ale także niektóre z naszych największych pragnień. Wybrane przedmioty często „ożywają” dzięki nawiązaniom do naszego życia i otoczenia oraz wkomponowaniu ich w odpowiedni kontekst.

    Z biegiem czasu wielu projektantów zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest poszukiwanie i wychodzenie poza granice czysto funkcjonalnego wymiaru ich dzieł i zwracanie uwagi również na elementy emocjonalne i osobiste, co często prowadzi do silnej więzi na linii obserwator – obiekt. Takie wartości, wraz z wymogami funkcjonalno-praktycznymi, są niejednokrotnie postrzegane jako niezbędny element „dobrego designu”, a często uzupełniają się nawzajem – funkcja budzi emocje i vice versa.

    Chęć wyrażenia indywidualności w gwałtownie zmieniającym się otoczeniu popycha nas w stronę tego, co znajome, wywołane doznaniami wizualnymi, a także dotykiem, zapachem lub innym bodźcem czuciowym. Powiązanie takie może mieć źródło w naszej tęsknocie lub rodzić się w pamięci zbiorowej. W rezultacie mamy do czynienia z przyjaznym otoczeniem, które jest nam dobrze znane, a jednocześnie nowatorskie, ze środowiskiem z pozoru prostym, a jednak bardzo twórczym.

    Artyści:

    AZE design (Anna Kotowicz-Puszkarewicz , Artur Puszkarewicz) / Matylda Krzykowski / Max Lipsey / ArzuFiruz& Paul Huber / Christien Meindertsma / David Clarke / Floris Hovers / Front Design / Ika Kuenzel / Juliette Warmenhoven / mischer’traxler / Timo Sarpaneva / Roman &Erwan Bouroullec / Yanes Wühl / Benjamin Hubert / Paul Loebach / 5.5 Designers / Lladró / Hans J. Wegner / Sebastian Wrong & Richard Woods / Big Game / Marcel Wanders

    Kuratorzy: BCXSY (Boaz Cohen &Sayaka Yamamoto)

    Przekierowanie. O zmianie w architekturze

    Architektura jest w kryzysie.

    Skończyła się epoka systemów organizujących całokształt życia człowieka i niosących w dziedzinie architektury gotowe recepty na poprawę bytu, jak maszyny do mieszkania czy całościowo zaplanowane miasta. Lawinowy przyrost ludności powoduje zwiększenie produkcji architektonicznej na niespotykaną dotąd skalę. Budownictwo podlega coraz szybszemu technologicznemu liftingowi. Tempo zmian pogłębia dezorientację. Niezmienną cechą architektury wciąż pozostaje sztywność i odporność na przekształcenia. To stawia pod znakiem zapytania przyszłą użyteczność powstających budynków i osiedli ludzkich, zwłaszcza w kontekście nowych problemów współczesnych społeczeństw, jak przeludnienie, nadciągający globalny kryzys surowcowy, pogłębianie się różnic społecznych czy zanieczyszczenie środowiska.

    Czy współczesna architektura ma pomysł na siebie? Spontanicznie, często oddolnie, pączkują nowe idee, które być może wskażą kierunki zmian. Przekierowania dokonują się tu i teraz: testom poddawane są pomysły na ekologiczne życie, eksperymentalne modele edukacji i pracy, prototypowe systemy kalkulacji danych takie, jak dataizm czy nowe formy partycypacji społecznej w projektowaniu miast. Nie wiadomo dokąd te zjawiska nas doprowadzą. Warto jednak przyjrzeć się im jako próbom zaradzenia kryzysowi. Zamiast gotowych odpowiedzi, prezentujemy wiele podpowiedzi.

    Kierunki: Miejskie rolnictwo / Eko-estetyka / Dataizm / Nowa praca, nowa edukacja / Kultura współuczestnictwa

    Kuratorzy: Centrum Architektury

    Wystawy Specjalne – Wschód

    Doświadczenia minionych edycji festiwalu uświadomiły nam, że otwierając się szeroko na światowe trendy, często nie zdajemy sobie sprawy, co dzieje się w naszym najbliższym sąsiedztwie. Nasi międzynarodowi goście przyjeżdżają do Łodzi, chcąc zobaczyć projekty i poznać nazwiska projektantów z tej części Europy. Z tych względów postanowiliśmy w ramach programu Wystaw Specjalnych zaprezentować design wschodni. Chcemy być mostem łączącym Wschód i Zachód.

    Rzeźbiąc w świetle, czeskie lampy stołowe 1950-1990

    Wystawa czeskich lamp stołowych to nie tylko pasjonująca podróż śladami czeskiego wzornictwa. To także niezwykle ciekawa historia naszych południowych sąsiadów pokazana przez pryzmat doświadczenia projektantów oświetlenia. Kilkanaście lamp stołowych z lat 1950–1990 pokazuje ścisłe zależności świata twórczego ze światem polityki tego terenu Europy. Kuratorzy z grupy OKOLO przeprowadzają widza przez czasy realizmu socjalistycznego, czeskiego historyzmu i modernizmu.

    Kurator: Adam Štěch, OKOLO

    Ruchoma wyspa – Kitchen Budapest

    Kitchen Budapest (KIBU) to ruchoma wyspa, na której spotkać można młodych naukowców (architekta, programistę, artystę, designera), pracujących nad projektami kulturalnymi opartymi o nowe technologie. Na ruchomej wyspie prowadzone są różne projekty eksperymentalne i badawcze, począwszy od instalacji interaktywnych, poprzez projekty typu „zrób to sam”, designerskie, badania autoetnograficzne, aż po aplikacje na telefony komórkowe. Celem KIBU jest dzielenie się wiedzą oraz umiejętnościami z uniwersytetami, szkołami, grupami kreatywnymi oraz firmami z Węgier i innych krajów.

    New media lab: Kitchen Budapest

    i obudziłem się w Europie

    To pierwsza prezentacja ukraińskiego designu w Europie. Harmonijny, pozbawiony ideologicznych ograniczeń, wielogłos typowy dla ukraińskiej postmoderny: buntu, prowokacji i ekscentryzmu. Tzw. nowa fala bawi się funkcją, miesza hierarchie, prowokuje pytania. Projekt stanowi zapis śladów i miejsc, w których kumulują się emocje wolnego, posttransformacyjnego pokolenia. To zapis drogi, która biegnie przez Europę. Bez granic, szlabanów i  wiz. Projekt nie definiuje charakteru ukraińskiego designu, ale stanowi próbę pokazania dzieła w toku, zmiany. Także tej na mentalnej mapie Europy.

    Artyści:

    Tereza Barabash / Roman Shpelyk / Roman Zubaryev / Oleksandr Shestakovych / Mukomelov Studio / Kateryna Sokolova / Igor Pinigin / Alexander Kozynets / Grycja Erde / Andrey Bondarenko / Nataliya Aulova / Oksana Schmygol / Valeriy Kuznetsov & Kateryna Kuznetsova

    Kurator: Ksenia Kaniewska

    Przeminęło z wiatrem

    Wejdź do wietrznego ogrodu, w którym Czarne Wiśnie, Kostki Cukru i Skromne Myśli bez pamięci zakochują się w przyrodzie. Nika Zupanc przedstawi w nim swoje prace, skromne i samodzielne, reprezentujące nowy sposób rozumienia designu – poprzez symbole i emocje.

    Artysta: Nika Zupanc

    Wystawy Towarzyszące

    Nieodłącznym elementem festiwalu Łódź Design są wystawy towarzyszące, dla których swoją przestrzeń otwierają liczne galerie, muzea, kluby, instytucje kultury i inne niezwykłe miejsca w mieście. Dzięki zaangażowaniu i współpracy partnerów festiwalu Łódź ponownie stanie się polską stolicą designu.

    Wystawy towarzyszące w Centrum Festiwalowym, Targowa 35

    must have

    must have to plebiscyt, w którym grupa ekspertów, składająca się z przedstawicieli mediów i ważnych ośrodków designu w Polsce i za granicą, wskazała najciekawsze, zasługujące na uwagę projekty rodzimego designu, odzwierciedlające aktualne trendy polskiego wzornictwa. Wśród laureatów must have znalazły się duże i znane przedsiębiorstwa, a także małe rodzinno-przyjacielskie inicjatywy z dziedziny meblarstwa, dekoracji wnętrz, oświetlenia, opakowań i zabawek. W każdym przypadku o wyborze decydowały innowacyjność, funkcjonalność, ergonomia, jakość wykonania oraz uroda projektu. Spośród 150 nominowanych przedmiotów wyłoniono 44 produkty, które rekomendujemy jako przykłady mądrej i świadomej strategii inwestowania w design. Cieszy nas, że nadszedł moment, kiedy nie są to przykłady odosobnione. Wierzymy, że w kolejnych latach będziemy dokonywać kolejnych selekcji spośród rosnącej liczby dobrych przedmiotów.

    To zestawienie, które polecamy jako must have – po prostu musisz je mieć.

    Rada Ekspertów:
    Czesława Frejlich – Redaktor naczelna kwartalnika „2+3D grafika plus produkt”;
    Ewa Gołębiowska – Dyrektor Śląskiego Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie;
    Agnieszka Jacobson-Cielecka – Dyrektor artystyczny Festiwalu Łódź Design;
    Marta Lubaszewska – Redaktor prowadząca serwisu „Domosfera”;
    Redakcja Elle Decoration: Małgorzata Szczepańska, Ksenia Kaniewska, Judyta Sawicka, Iwona Jąkalska, Anna Chwalińska, Weronika Kwiatkowska, Elżbieta Stasiak, Magdalena Willmann, Agnieszka Zuchora;
    Zuza Skalska – Consultant Trend Research – Vanberlo;
    Ewa Solarz – Redaktor internetowego poradnika wnętrzarskiego „Domplusdom”.

    Overdesigned?

    Wystawa Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU)

    Wydaje się, że w Polsce mainstream projektowy pozostawia wciąż wiele do życzenia. Jednocześnie wielu młodych projektantów coraz częściej buntuje się przeciwko terrorowi przeestetyzowanej formy, eksperymentując z estetyką niedoskonałości. Jak jest naprawdę? Czy rzeczywiście grozi już nam zjawisko „przedizajnowania”? Czy też „brud” i „bylejakość” to tylko chwilowa moda? A może jest to sposób na szukanie własnej tożsamości w dizajnie? Wystawa pozwoli zastanowić się nad tym, jakie miejsce zajmuje polska grafika użytkowa A.D. 2011 w odniesieniu do pojawiającego się w „starych demokracjach” zjawiska dizajnu totalnego, kiedy wszystko wydaje się już zaprojektowane.

    Energia Wnętrza. Styl Skandynawski

    BoConcept, Ikea, Kinnarps, Mesmetric

    www.boconcept.com, www.ikea.com, www.kinnarps.com, www.mesmetric.com

    Prostota i funkcjonalność. Tak można określić wzornictwo skandynawskie, którego pragmatyczny charakter w dużej mierze podyktowany jest surowym klimatem krajów dalekiej północy. Śnieżne zimy od zawsze sprzyjały koncentrowaniu życia w domach: wnętrza stawały się oazami przytulności, wygody i ciepła. Jasne aranżacje były odpowiedzią na krótkie dni i długie miesiące bez słońca.

    Także dziś w projektach skandynawskich pobrzmiewa echo tamtych czasów. Skandynawski dizajn nawiązuje do wiekowej tradycji rękodzielniczej, która rozwijała się w osadach otoczonych lasami, skazanych na samowystarczalność. Dzięki obróbce drewna opanowanej do perfekcji, solidność i wytrzymałość mebli idzie w parze z naturalnym urokiem drewna. Piękno to również istotny element skandynawskiego projektowania. Rzeczy mają być nie tylko funkcjonalne, ale i ładne. Formy wynikają z konkretnych potrzeb (także estetycznych), dostosowane są do określonych warunków i funkcji. Nie ma tu przypadku, nie ma zbędnych elementów.

    Na sukces i silną pozycję skandynawskiego dizajnu składa się również przekonanie, że każdy obywatel powinien mieć do niego dostęp. Dobre i odpowiedzialne wzornictwo czyni nasze życie łatwiejszym i piękniejszym. Brzmi utopijnie? A jednak właśnie taka idea przyświeca projektantom skandynawskim. Żyjąc w kraju, w którym realia odbiegają od wyobrażeń, skorzystajmy choć z tego, co wypracowano w Skandynawii.

    50 lat Rosenthal Studio-Line, 50 lat designu / Dziecinada – polski dizajn dla dzieci / Fresh Light of Corian® / Karolina Hałatek, Enter Me – Spiritual Design / Monika Jaworska, Modus Vivendi / Kinnarps, Creative Meetings! / Polish Stamp Design_Poczta Polska S.A. / Gispen, NgispeN / Współczesna polska fotografia wnętrz / Od szkiców w Sztokholmie do tkanin dla domu / IKEA My Way / Overdesigned? / My Way Paradyż Group / Combinations

    Wybrane wystawy towarzyszące zlokalizowane w mieście

    Dom Towarzystwa Kredytowego, Pomorska 21
    Aukcja Dizajnu / Domosfera.pl, Bryla.pl, Czas przeszły dokonany / Zamek Cieszyn, Śląska Rzecz 2010 / Elle, Fashion Flash. Moda w obiektywie Elle

    Archimode, Targowa 28/30

    Sprawcy, Na zmianę / Młody Polski Design – wybrane obiekty / LDZ BOY

    Pozostałe lokalizacje

    Architects Welcome!, Atak Design, Żeligowskiego 43A
    XXII Konkurs im. Władysława Strzemińskiego – Projekt 2011, Galeria Kobro, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Wojska Polskiego 121
    Jurczyk Design projektuje, Galeria Opus, Łąkowa 29
    Cassina, Authentic colour, andel’s Hotel, Ogrodowa 17
    Akademia SZTUKaterii&Aniro, SZTUKAteria ZMIAN
    , Lofty „U Scheiblera”, Tymienieckiego 25c/31

    Moomoo Architects, %, Pracownia Moomoo Architects, P.O.W. 25/14
    Albino Celato, Enrico Benetta, Moja przestrzeń, Diehl Deco, Gdańska 79
    Obraz, Allmendinger, Łąkowa 11
    PechaKuchaNightŁódź – Review, Textorial Park, Fabryczna 17

    MSES KOŁO by Janusz Kaniewski , Rynek Manufaktury, Drewnowska 58
    Maciej Strumiłło,Qi i roztańczona tkanina, Akademicki OśrodekInicjatyw Artystycznych, Zachodnia 54/56
    PININFARINA nieznany – ORBITAL i inne arcydzieła designu, Alto Galeria, Kopcińskiego 69/71

    Wystawy Program Otwarty

    W tym roku po raz pierwszy ogłosiliśmy otwarty nabór do programu wystaw towarzyszących, jako odzew na rosnące zainteresowanie festiwalem wśród projektantów. Obejrzymy 10 wystaw wybranych spośród 70 zgłoszeń nadesłanych w kategorii Program Otwarty.

    Design Faction

    Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    Gunnar Green, Santiago Ortega Haboud, Vilma Jaruseviciute, Marek Kultys, Gerard Rallo, Dominic Wilcox, Ludwig Zeller, Sitraka Rakotoniaina, Studio Duho: Hina Thibaud and Olivia Decaris

    Łac. fictio, f. – tworzenie, kształtowanie, wymyślanie 

    Łac. factio, f. – czyn, działanie

    Przez ostatnie sto lat ciało ludzkie zmieniło się, jak nigdy wcześniej. Badania pokazują, że jesteśmy wyżsi, ważymy więcej, nasze ciała mają inną budowę. W ten sposób ludzki organizm przystosował się do szeregu zmian jakie wydarzyły się w ciągu ostatniego stulecia. To, z czym biologia jeszcze nie zdążyła się uporać, stało się nowym polem zainteresowań projektantów. Przenośne mini-urządzenia, tymczasowe protezy i aktywne implanty są ich odpowiedzią na postęp technologiczny. Są to także przykłady na to, jak bardzo zmienił się zakres dizajnu. Do szerokiego spektrum projektowania 2- i 3d dołączyło tworzenie alternatywnych scenariuszy i spekulatywnych rozwiązań wybiegających daleko w przyszłość. Dizajn pełni także rolę krytycznego komentarza na temat współczesności: naszego stylu życia, ambicji i pragnień. Jednocześnie mąci nasz komfort bycia użytkownikiem, sprawiając, że z niepokojem zaczynamy się zastanawiać, czy jest to projektowa fikcja, czy kolejny krok w ewolucji technologicznej. Projekt powstał przy wsparciu British Council.

    Kurator: Kasia Jeżowska

    Młody Polski Design – wybrane obiekty

    Archimode, Targowa 28/30

    „Młody Polski Design – wybrane obiekty” to wystawa, która powstała spontanicznie. Jest odpowiedzią na liczne zgłoszenia zawierające tylko jeden lub kilka ciekawych obiektów, przez co nie mogłyby one stworzyć samodzielnie odrębnej wystawy. Nie taki był cel ogłoszenia Otwartego Programu, w założeniu adresowanym do kuratorów, chcących zaprezentować swoje koncepty lub projektantów, pragnących pokazać skończone cykle prac, instalacje lub inną formę prezentacji tworzącą indywidualną wystawę. Pojedynczy obiekt, lampa lub mebel, takiej możliwości nie dają. Projekty, o jakie nam chodziło, otrzymaliśmy także, i one właśnie stworzyły program wystaw towarzyszących festiwalowi.

    Na wystawę „Młody Polski Design – wybrane obiekty” składają się natomiast obiekty, które powstały w ostatnim roku, a które nie zostały ujęte w żadnej z wystaw kuratorskich. Wystawa prezentuje stan młodego polskiego projektowania, pokazuje co nowego. I, co ciekawe: choć tematem przewodnim programu Open był główny temat festiwalowy Change!, można zaryzykować twierdzenie, że wśród młodych designerów tendencja jest niezmienna: flirt z rzemiosłem, powrót do rękodzielniczych korzeni, prace powtarzalne, ale jednak unikatowe. To cieszy – tak myślący projektanci mogą stawić czoła wyzwaniom przemysłowym, o ile ktoś zechce je przed nimi postawić.

    Kurator: Agnieszka Jacobson-Cielecka

    Anna Gawłowska, Szklany Warzywniak, Dom Towarzystwa Kredytowego, Pomorska 21

    Gosia Golińska, Remigiusz Biernacki, Ludzka przestrzeń / Zmiana, Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    Kanciapa KuztomKreationz, Kastom Bajks, Miejski Punkt Kultury Prexer – UŁ, Urban Culture Spot Prexer – UŁ, Pomorska 39/41

    Agnieszka Lasota, …A ten pokój będzie pusty, Zona Sztuki Aktualnej, Tymienieckiego 3

    Chrum.Company, Tu było kino, Klubokawiarnia Owoce i Warzywa , Traugutta 9

    Współczesna polska fotografia wnętrz, Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    Sprawcy, Na zmianę, Archimode, Targowa 28/30

    Wystawa Katedry Biżuterii ASP w Łodzi, Dom Towarzystwa Kredytowego, Pomorska 21

    Przegląd Szkół

    Przegląd Szkół to jedno z kluczowych wydarzeń festiwalu. Pozwala na nawiązanie współpracy między uczelniami, konfrontację programów i metod nauczania, wymianę myśli i doświadczeń. Daje niepowtarzalną możliwość promocji uczelni i zaprezentowania przez nią swoich osiągnięć. Wystawy i multimedialne pokazy przedstawiają prace najzdolniejszych, często debiutujących studentów i realizują w ten sposób podstawowy cel festiwalu – odkrywanie młodych utalentowanych osób.

    W tym roku tematem Przeglądu Szkół jest „Tkanina”.

    Postanowiliśmy skupić się na nauczaniu projektowania tekstyliów. Niewiele jest rzeczy w naszym codziennym otoczeniu o tak długiej historii, jak tkanina. Towarzyszy nam od ośmiu tysięcy lat. Począwszy od prymitywnych plecionek, w których wykorzystywano naturalne materiały, jak trawy, włókna, elastyczne gałązki, po najnowsze odkrycia rodem z NASA i laboratoriów sportowych, zaspokaja potrzeby praktyczne, a równocześnie spełnia funkcje dekoracyjne i artystyczne. Nieustannie ewoluuje, zachowując swoją tożsamość: wykorzystuje coraz to nowe tworzywa i technologie, odpowiada na zmieniające się ludzkie potrzeby i oczekiwania. Nieustannie żyje. Zaskakuje, przybierając nowe formy, wzory, kolory i funkcje.

    Do Przeglądu zaprosiliśmy wszystkie uczelnie, wydziały i kierunki, które zajmują się tkaniną unikatową i przemysłową, innowacjami w tej dziedzinie oraz starym artystycznym rzemiosłem. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu, czym jest tkanina współcześnie i jakie są kierunki jej rozwoju. Czy jest terenem odkrywania nowych możliwości, realizacji innowacyjnych projektów, polem estetycznych dążeń, czy może jest tylko i wyłącznie historycznym artefaktem, któremu owszem można oddać honor, ale który nie jest już dzisiaj wyzwaniem projektowym? Każda z tych możliwości jest opisem i wyrazem zmiany. Zmiany ludzkich oczekiwań, dążeń i potrzeb. Czas rozstania z tkaniną jeszcze nie nadszedł. Ci, którzy przewidują trendy, wieszczą jej wielki powrót. Co mówi o nas dzisiejsza tkanina? Co mówią przez nią dzisiejsi studenci? Przywróćmy tkaninę Łodzi, niegdysiejszej stolicy przemysłu tekstylnego.

    Łódź, Akademia Sztuk Pięknych, Wydział Tkaniny i Ubioru

    Anna Szydłowska / Daria Balińska / Katarzyna Staryk / Alicja Łaciak / Małgorzata Mróz / Aleksandra Barańska / Milena Wiaderek / Walentyna Balcerzak

    Poznań, Uniwersytet Artystyczny, Wydział Architektury i Wzornictwa

    Magdalena Ataman / Weronika Sochacka / Małgorzata Masłowska

    Koszalin, Politechnika Koszalińska, Instytut Wzornictwa, Pracownia Projektowania Ubioru i Kostiumu

    Marika Lewandowska / Marcin Sutuła / Aleksandra Groś / Anna Szklińska

    Dania, Kolding, Szkoła Designu w Kolding, Projektowanie Tkanin

    Dorte Agergaard Jensen

    Holandia, Amsterdam, Akademia Gerrit Rietveld

    Joshua Enker / Pablo Londonno Sarria

    Wielka Brytania, Londyn, Uniwersytet Sztuki, Central Saint Martins College

    Myrza de Muynck / Helen Bullock / Shoun Samson / Phoebe English

    Wystawa make me!

    Po raz czwarty Łódź Art Center zaprosiło młodych projektantów do udziału w konkursie make me! Konkurs skierowany jest do młodych projektantów (zarówno indywidualnych, jak i grup projektowych) w wieku od 20 do 30 lat. Nie ma żadnych innych ograniczeń! Naszym celem jest odkryć talenty ze świeżym spojrzeniem na design i dać im możliwość wystawienia prac podczas 5 Międzynarodowego Festiwalu Designu w Łodzi, 20-30 października 2011 r.

    W tym roku otrzymaliśmy 280 zgłoszeń z Francji, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Portugalii, Hiszpanii, Ukrainy, Rosji, Litwy, Finlandii, Wielkiej Brytanii, USA, Korei, Malezji, Tajwanu, Grecji, Kanady, Egiptu, Izraela, Mołdawii, Holandii, Serbii, Szwecji, Szwajcarii, Filipin, Japonii i oczywiście z Polski. Jest to dla nas niezbity dowód świadczący o randze i zasięgu konkursu. Za wszystkie propozycje ogromnie dziękujemy.

    Zwyczajowo zwycięzca zostanie wyłoniony spośród wyróżnionych projektów na oficjalnym otwarciu Łódź Design.

    Wyróżnieni projektanci:

    Katarzyna Augustyniak / Agnieszka Dybowska / Fawory: Małgorzata Piotrowska, Monika Niezabitowska, Zofia Hejduk / Magdalena Garncarz / Daniel Glazman / Thibaut Godard / Wojciech Kawczyk / Cordula Kehrer / Urszula Kowal / Anna Kruk / Jakub Marzoch / Pilar Rojo Peso / Agnieszka Przewoźna / Tomasz Pydo / Jacek Ryń / Kristína Sekerová / Katarína Siposová / Sylwia Sroka / Pracownia Projektowa TODO: Katarzyna Jakubowska, Tomasz Gębala / Chang Yu-Chih & Hu Tsuo-Ning

    Wyboru dokonywało prestiżowe i międzynarodowe grono jury w składzie:

    Agnieszka Jacobson-Cielecka – Dyrektor Artystyczny 5. Międzynarodowego Festiwalu Designu – Łódź Design, przewodnicząca jury,

    Sławomir Kluziak – Klub Brand Design, Dyrektor Zarządzający SiebertHead,

    Jimmy MacDonald – Dyrektor Tent London,

    Ake Rudolf – Dyrektor DMY w Berlinie,

    Zuzanna Skalska – trendwatcher,

    Aze Design: Anna Kotowicz-Puszkarewicz, Artur Puszkarewicz – projektanci.

    WYDARZENIA

    Przegląd portfolio

    22.10 i 23.10, Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1
    Przegląd portfolio to wyjątkowy rodzaj konsultacji, podczas których projektanci spotykają się z doświadczonymi artystami, kuratorami, krytykami designu, dziennikarzami, wydawcami i producentami. Osobom, które mają już pewne doświadczenie z zakresu designu, umożliwia poddanie swoich projektów rzeczowym ocenom specjalistów. Tego typu spotkania mają nie tylko ogromną wartość merytoryczną, ale także stanowią niekonwencjonalną formę promocji.

    Zaproszeni recenzenci:
    Gian Luca Amadei / Tomasz Augustyniak / Ryszard Balcerkiewicz / Marek Cecuła / Boaz Cohen &Sayaka Yamamoto / Czesława Frejlich / Janusz Kaniewski / Sławomir Kluziak / Dawid Korzekwa / Sophie Lovell / Anna Mikołajczyk / Janusz Obtułowicz / Aleksandra Stępnikowska / Małgorzata Szczepańska / Jarosław Trybuś / James Auger / Jimmy Loizeau / OnkarKular / Noam Toran / Richard Hutten


    Wykłady
    prócz prezentacji najnowszych i najciekawszych trendów światowego projektowania, pragniemy szerzyć wiedzę na temat designu i jego fenomenu, jako mostu łączącego sztukę z biznesem. Jednym z trzonów Festiwalu są wykłady prowadzone przez ekspertów – projektantów, producentów i kuratorów, reprezentujących różne dziedziny (grafika, wzornictwo, architektura, moda, reklama) i tym samym, rozmaite filozofie projektowania. Wykłady piątej edycji Festiwalu zostały podzielone na bloki tematyczne.

    21.10 INSPIRACJE

    Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    11.15 Ksenia Kaniewska, Ukraina. Mój kawałek tej drogi (pol.)
    12.00 AleksandrMukomelov, Ukraińska rzeczywistość współczesnego designu (ros.)
    12.45 Marek Cecuła, Ceramika 21 wieku (pol.)
    13.30 Jarosław Trybuś, Przekierowanie. O zmianie w architekturze (pol.)
    14.15-15.15 – przerwa kawowa
    15.15 BCXSY, NeoFarm (ang.)
    16.00 Richard Hutten, Homo Ludens – Człowiek grający (ang.)
    16.45 Stefan Nilsson, Nowy Skandynawski Design – zmiany i trendy w Szwecji i krajach ościennych (ang.)

    18.00 Idea MM, Barbara Lehmann, Kolekcje meblowe Cassina autorstwa Le Corbusier, Pierre Jeanneret i Charlotte Perriand w aspekcie autentyczności (wł.), andel’s Hotel, Ogrodowa 17, wstęp wolny.

    22.10 HISTORIA: Zaprojektowane dla zmiany

    Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    11.15 Józef Mrozek, Zmiana i trwanie (pol.)
    12.00 KerstinWickman, Związek między strukturą a zmianą (ang.)
    12.45 Victor Margolin, Design w dobrym społeczeństwie (ang.)
    13.30 David Crowley, Fikcyjny Design (ang.)
    14.15-15.15 – przerwa kawowa
    15.15 Krystyna Łuczak-Surówka, Nawet tradycja podlega zmianie (pol.)
    16.00 Tomek Rygalik, nasz Design (pol.)
    16.45 DuPont, Przemek Stopa, Design w przestrzeniach publicznych – dyskusja o ergonomii i architekturze (pol.)

    23.10 ARCHITEKTURA: Przekierowanie. Sześć wykładów o zmianie w architekturze

    Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    11.15 Łukasz Biskupski, Prosto z ulicy. Street art a globalny przemysł kulturowy (pol.)
    12.00 Nicolas Grospierre, Nic nie ginie, nic nie powstaje, wszystko jest przekształcane (pol.)
    12.45Coloco, Miejska różnorodność i powiązane działania (ang.)
    13.30Kinnarps, Lars Bülow, Kreatywne pomysły na spotkania (ang.)
    14.15-15.15 – przerwa kawowa
    15.15 CAD Projekt K&A, Zmiany w projektowaniu – CAD Projekt K&A prezentuje program CAD Decor 2.X i Render PRO (pol.)
    16.00 Stealth, AnaDžokić, MarcNeelen, NIE/CODZIENNE PRZESTRZENIE (ang.)
    16.45 MVRDV, Stefan de Koning, Po co nam zmiany? (ang.)
    17.30 Fritz Haeg, Projekt dziczy i kultywacja miasta (ang.)

    29.10 GRAFIKA: Design zmiennym jest?

    Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1

    10.00 Rene Wawrzkiewicz, Polska grafika projektowa jako forma transformacji, racjonalizacja i dezorganizacja (pol.)
    10.40 Kuba Sowiński, Ewolucja graficzna magazynu projektowego 2+3D (pol.)
    11.20 Katarzyna Worpus-Wrońska, Treść, przekaz i forma (pol.)
    12.10 Magdalena Frankowska, Artur Frankowski, Design i sztuka. Projektowanie dla instytucji kultury (pol.)
    12.50 Daniel Mizieliński, Tamadezeina i co zrobić żeby nie zdechło (pol.)
    13.30 Mateusz Obarek, Maciej Rytczak, Aby ogród rozkwitł, czyli o rebrandingu Olsztyna (pol.)
    14.10 Justyna Kucharczyk, Po co to komu? – informacja w przestrzeni publicznej (pol.)
    15.00 Stefan Małolepszy, Maciej Konopka, Dawid Korzekwa, Design 2D i 3D w Polsce (pol.)
    15.40 Gestalten, Sven Ehmann, Zmienna perspektywa – moje odkrywanie mediów na nowo (ang.)
    16.20 Agata Szydłowska, STGU na Łódź Design. Czy wszystko jest już zaprojektowane? (pol.)

    30.10 DESIGN W BIZNESIE

    Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    11.15 Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Joanna Kępińska, Wymiar 4D, czyli demokratyczny design dla dystrybutora (pol.)
    12.00 Leroy Merlin, Katarzyna Hanus, Dobrze zaprojektowane z Leroy Merlin – unikalna kolekcja produktów zaprojektowanych przez Leroy Merlin Polska wraz z polskimi projektantami oraz producentami (pol.)
    12.45 Paged Meble, Anna Gołębicka, Design. Prawdy i mity o potrzebach Polaków (pol.)
    13.30 Fabryka Sztuki, Maciej Trzebeński, Art_Inkubator – miejsce budowania kreatywnej przedsiębiorczości (pol.)
    14.30 British Design Council, Weronika Rochacka, Projektowanie dla zmiany. Z doświadczeń brytyjskiego Design Council (pol.)

    Wykłady poza blokami tematycznymi

    23.10 10.30-14.30 panel dyskusyjny: Dobre Wnętrze, Co z tym dizajnem? O czym marzą Polacy, Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1
    26.10 wykłady: prof. Jan D. Antoszkiewicz, dr Dora Hara, Centrum Festiwalowe, Targowa 35
    11.00-12.30 Mózgów burza – gimnastyka twórczości / wykład i ćwiczenia (pol.)
    14.00-15.00 Designer > = < Manager (pol.)
    27.10 12.00 i 14.00 wykład: dr Milena Romanowska, Murale – otwarta galeria, czy przestrzeń kontestacji? (pol.), Centrum Festiwalowe, Targowa 35

    27.10 15.00 panel dyskusyjny: Dobre Wnętrze, Estetyka i ergonomia na równych prawach w nowatorskich kuchniach (pol), Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1

    Warsztaty

    Centrum Festiwalowe, Targowa 35
    Warsztaty dają możliwość twórczej pracy konceptualnej i praktycznego zapoznania się z różnymi technikami tworzenia projektu. Prowadzone przez designerów-praktyków są rozwijającym doświadczeniem, zarówno dla amatorów, jak i doświadczonych twórców. W tym roku do przeprowadzenia warsztatów zaprosiliśmy niezwykłe osobowości.

    22.10 13.00-16.00 warsztaty projektowe dla dzieci: Paradyżowa Kraina

    24.10 09.00-15.00 warsztaty: NeoFarming, BCXSY

    25.10 11.00-15.00 Dora Hara performance: ,„INTO COOOLORS – first”, czyli społeczne malowanie obrazu monumentalnego na jedwabiu

    16.00-18.00 warsztaty: dr Dora Hara, Z pędzla – malowanie wzorów na tkaninie jedwabnej

    26.10 warsztaty: dr Janusz Kucharski

    11.00-12.30 CZARNE TO BIAŁE

    13.00-14.30 MNIEJ > WIĘCEJ (MNIEJ znaczy WIĘCEJ)

    15.00-16.30 projektowaNIE !

    27.10 12.00 i 16.00 warsztaty: dr Tamara Sass, Pomiędzy dotykiem, a czasem

    29.10 12.00-14.00 warsztaty: Akademia SZTUKaterii&Aniro , GeoffroyLhoest,Czy SZTUKAteria nadąża za zmianami?

    Edukreacja
    Przez zabawę do wiedzy o designie.

    Łódź Design po raz pierwszy wychodzi z propozycją programową do najmłodszych odbiorców oraz ich  rodziców, stwarzając przestrzeń edukacyjnej zabawy – „Edukreację”. Powstała z przekonania, że warto pokazywać dobre projekty dzieciom, zabierać je na warsztaty i festiwale, a tym samym kształtować poczucie estetyki.

    W ramach „Edukreacji” przygotowaliśmy:

    Wystawę „Dziecinada”czyli polskie projekty dla dzieci. Zobaczymy na niej zarówno powszechnie dostępne, lecz oryginalne i dobrze zaprojektowane, zabawki, jak i unikalne, niecodzienne produkty dla dzieci. Wystawa z pewnością może stać się pierwszym krokiem do rozbudzenia ciekawości dziecka i jego zainteresowania designem.

    Bawialnię Edukacyjną – przez dziesięć dni festiwalu otwarta będzie specjalnie przygotowana Bawialnia, gdzie rodzice będą mogli spokojnie zostawić dziecko pod fachową opieką. Bawialnia wyposażona będzie w zabawki związane z wiedzą o designie, zaprojektowane przez najlepszych polskich i światowych projektantów. Edukacyjne zabawki naprawdę rozwijają dziecięcą wyobraźnię, kreatywność i umiejętności!

    Warsztaty – mają na celu rozwinięcie u dzieci poczucia wyobraźni przestrzennej, przybliżenie zasad organizacji przestrzeni i funkcjonowania miasta, a przede wszystkim rozwinięcie możliwości twórczych najmłodszych uczestników. Dzieci uwielbiają takie kreatywne zabawy.

    Spacery po wystawach Centrum Festiwalowego z wyjątkowym przewodnikiem, który w przystępny sposób przełoży język sztuki na język dzieci – Ewą Solarz – autorką pierwszej polskiej książki o designie dla dzieci „D.E.S.I.G.N.”, dziennikarką i współzałożycielką internetowego poradnika wnętrzarskiego domplusdom.pl. Dzieci i rodzice będą mogli spacerować po trzech wystawach: „Dziecinada”, „MustHave”, czyli najlepsze polskie wdrożone do produkcji projekty z ostatnich 3 lat i „NeoFarm”, czyli światowy design z dużą dawką poczucia humoru.

    Filmy

    Podczas 5. edycji Festiwalu zaprezentujemy filmy poświęcone designowi. Pokażemy niezwykłe filmy Gary’ego Hustwita (Helvetica, Objectified) oraz Dizajnerki i Poużywajmy sobie. Historię polskiego designu.

    Poużywajmy sobie. Historia polskiego wzornictwa, film dokumentalny, 52’

    22.10, godz. 12.30; 30.10, godz. 16.30, Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1

    Produkcja: Polska, 2011 (Domo.tv – CANAL+ Cyfrowy, koprodukcja: Instytut Wzornictwa Przemysłowego, współpraca: Muzeum Narodowe w Warszawie). Scenariusz i reżyseria: Małgorzata Olimpia Świderska.

    Film dokumentalny w reżyserii Małgorzaty Olimpii Świderskiej daje unikalną możliwość poznania przedmiotów różnego formatu, które stały się symbolami swoich czasów. Zostały stworzone przez polskich projektantów od początku XX w. po czasy współczesne. Poznajemy nazwiska, które w innych okolicznościach geopolitycznych miałyby szansę zaistnieć na równi z „wielkimi światowego designu”. Bohaterami filmu są rozpoznawalne przez wszystkich meble, znane z domowych zbiorów przedmioty z ceramiki, porcelany i szkła, charakterystyczne tkaniny, małe bibeloty, ale też samochody i lokomotywy. Pamięć o przedmiotach użytkowych dnia codziennego sprzed kilkudziesięciu lat jest równie ważna, jak osiągnięcia artystyczne związane ze sztuką czystą. Z tego filmu dowiesz się, kto zaprojektował dzbanek, który stoi w kredensie twojej babci!

    Helvetica, film dokumentalny, 80’

    21.10, godz. 17.00; 23.10, godz. 15.00,28.10, godz. 17.00, Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1

    Reżyseria: Gary Hustwit

    „Helvetica” to niezależny film długometrażowy na temat typografii, grafiki oraz globalnej kultury wizualnej. Film przedstawia niezwykle intensywny rozwój jednego rodzaju czcionki (w 2007 roku czcionka ta obchodziła 50. urodziny) w kontekście szerszej dyskusji na temat tego, jak krój czcionki wpływa na nasze życie. Film prowadzi nas do wielkich miast i zamieszkujących je czcionek; przedstawia dyskusje z uznanymi projektantami na temat ich prac, procesu tworzenia, a także wyborów i estetyki stojących za takim, a nie innym, wyborem czcionki. „Helvetica” skłania do ponownego przyjrzenia się tysiącom słów, które codziennie widzimy.

    Dizajnerki, film dokumentalny, 52 ’
    22.10, godz. 11.00; 30.10, godz. 15.00, Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1

    Produkcja: Polska, 2009 (CANAL+ Cyfrowy Sp. z o.o.). Reżyseria: Jacek Dużyński

    Obraz Jacka Dużyńskiego został zainspirowany pomysłem, na którym Gian Luca Amadei oparł książkę „Discovering Women in Polish Design: Interviews&Conversations”, będącą częścią projektu POLSKA!YEAR organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Dokument nakreśla aktualną sytuację polskiego designu. Powodem jego powstania jest wyjątkowa w porównaniu z resztą świata liczba kobiet w Polsce zajmujących się zawodowo projektowaniem i wzornictwem. Nie jest to jednak feministyczny manifest, a raczej refleksja nad tym fenomenem i pytanie o szczególną rolę pań w polskim designie. Twórcy dokumentu zaprosili do rozmów projektantki z poważnym dorobkiem twórczym, ale również te, które dopiero zaczynają karierę. Widzowie mają okazję zobaczyć obiekty, które przyniosły rozgłos ich autorkom. W filmie nie zabrakło również wypowiedzi krytyczek, teoretyczek i popularyzatorek polskiego designu, będących niekwestionowanymi autorytetami w tej dziedzinie.

    Objectified, film dokumentalny, 75 ’

    21.10, godz. 18.30; 23.10, godz. 16.30, 28.10, godz. 18.30, Muzeum Kinematografii, Pl. Zwycięstwa 1

    Reżyseria: Gary Hustwit

    „Objectified” to długometrażowy film dokumentalny, dotyczący skomplikowanych związków między wyprodukowanymi przedmiotami oraz, co za tym idzie, ludźmi, którzy je projektują. Jest to spojrzenie na twórczy proces, prowadzący do powstania takich rzeczy, jak szczoteczka do zębów czy elektroniczne gadżety. To obraz projektantów, którzy wciąż na nowo analizują, oceniają i tworzą nasze prefabrykowane środowisko. Chodzi tu o wyrażanie siebie, tożsamość, konsumpcjonizm i równowagę. Fabularyzacja materiału dokumentalnego oraz przemyślane rozmowy przybliżają przebieg procesu tworzenia u niektórych z najbardziej wpływowych projektantów produktu oraz pokazują, jak przedmioty ich autorstwa wpływają na nasze życie. Czego możemy dowiedzieć się o tym, kim jesteśmy, kim chcemy być,  patrząc na przedmioty, którymi się otaczamy?

    Remade Market

    28.10 i 29.10, godz. 11.00-20.00, Centrum Festiwalowe, Targowa 35
    W ramach 5. Międzynarodowego Festiwalu Designu zapraszamy na drugą edycję Łódź Remade Market, wydarzenia, które rok temu wzbudziło ogromne zainteresowanie festiwalowej publiczności. Do udziału w dwudniowej imprezie zaprosiliśmy znanych i cenionych projektantów oraz tych, którzy swoją karierę dopiero rozpoczynają. Zaprezentują oni  nie tylko rozmaite podejścia do projektowania, ale również wystawią swoje produkty na sprzedaż. Dla naszych gości będzie to niepowtarzalna szansa, aby nabyć oryginalne i wyjątkowe przedmioty bezpośrednio od ich twórców, porozmawiać z nimi o inspiracjach i panujących trendach.

    Po raz pierwszy odwiedzający Łódź Remade Market będą mieli możliwość wyróżnić swoje ulubione stoisko w drodze głosowania. Sylwetki trzech wybranych przez publiczność projektantów zostaną zaprezentowane na naszej stronie internetowej www.lodzdesign.com oraz w katalogu festiwalu w 2012 roku. Ponadto przy okazji tegorocznej edycji Łódź Remade Market podjęliśmy współpracę z WAMP – węgierskim odpowiednikiem naszej imprezy, który co miesiąc odbywa się w Budapeszcie. 10 projektantów z tego kraju przyjedzie do Łodzi, aby reprezentować węgierską modę i design.

    Nowe Centrum Festiwalowe

    Tegoroczne hasło przewodnie Festiwalu – Zmiana! ma także dodatkowe znaczenie symboliczne. Festiwal po raz pierwszy odbędzie się poza siedzibą organizatora – Łódź Art Center. Niezwykłe przestrzenie dawnych fabryk włókienniczych Scheiblera od tego roku zostają poddane procesowi rewitalizacji. To dobra i wyczekiwana wiadomość, ale także wyzwanie – zarówno dla organizatorów, jak i dla projektantów i kuratorów. To również szansa rozwoju dla festiwalu i możliwość eksperymentowania z nietypowymi przestrzeniami łódzkimi.

    Nową lokalizacją dla Łódź Design 2011 będzie dawna tkalnia, wybudowana w latach 30-tych XX w. przez Borysa i Nauma Eitingonów. Cały zespół fabryczny przy ul. Targowej 35 reprezentuje ciekawą przedwojenną architekturę modernistyczną, z charakterystyczną żelbetonową konstrukcją oraz okazałymi przeszkleniami elewacji. Od 2010 r. obiekt ten został poddany rewitalizacji, dzięki której odzyskano w pełni pierwotny charakter fasady.

    Łódź Design stwarza niepowtarzalną i jedyną okazję zobaczenia dawnych fabryk w ich obecnej formie. We wnętrzu czuć wciąż historyczny klimat (dostrzegalne są oryginalne detale z epoki: schody, poręcze), który skonfrontowany zostanie z niezwykłymi wystawami, instalacjami i energią, jaką niesie ze sobą program prezentowany na Festiwalu oraz ludzie, którzy go współtworzą.

    Zapraszamy do Centrum Festiwalowego w dniach 20-30 października!

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj