Lekcje języka polskiego, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie i godziny wychowawcze uczniów szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjów mogą wyglądać zupełnie inaczej niż te, które większość ich rodziców pamięta z czasów szkoły. To za sprawą projektu internetowego pakietu lekcji filmowych – EKRAN 2.0 przygotowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.
Film nie tylko dostarcza nam rozrywki, ale też uczy, pozwala na lepsze zrozumienie świata i rzeczywistości. W dobie wszechpanującego internetu, telewizji i przyzwyczajenia do audiowizualnych źródeł wiedzy może też być bardzo cennym narzędziem edukacyjnym, które pozwala na ożywienie lekcji, wzbudzenie zainteresowania uczniów i rozszerzania ich horyzontów.
Właśnie po to, by wykorzystywanie filmów w szkole było częstsze i bardziej popularne, powstał internetowy pakiet lekcji filmowych EKRAN 2.0 opracowany przez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej oraz Narodowy Instytut Audiowizualny. Jest to wyjątkowy projekt edukacyjny stworzony z myślą
o uczniach oraz nauczycielach szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którym udostępniane są materiały edukacyjne ułatwiające przeprowadzenie ciekawej dla młodych ludzi lekcji. Projekt EKRAN 2.0 opiera się na udostępnianiu na stronach internetowych specjalnych pakietów zawierających scenariusze lekcji, prezentacje multimedialne oraz fragmenty filmów dopasowanych do omawianego w danym scenariuszu tematu. Pakiety lekcji filmowych dostępne są dla nauczycieli po zalogowaniu na stronach Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej (www.nhef.pl) oraz w edukacyjnej bibliotece multimedialnej Narodowego Instytutu Audiowizualnego NINATEKA EDU (www.nina.gov.pl).
Scenariusze lekcji odwołują się do przykładów filmowych i literackich. I tak m.in. zagadnienie „związków literatury i dzieła filmowego” nawiązuje do filmu Magdaleny Piekorz „Pręgi” i książki Wojciecha Kuczoka „Gnój”, z kolei temat „język filmu i specyfika filmowych środków wyrazu” do „Miasta Boga” Fernando Meirellesa i „Sanatorium pod Klepsydrą” Jerzego Hasa oraz źródeł literackich: powieści „Miasto i psy” Mario Vargasa Llosy i „Trzech sióstr” Antona Czechowa.
Wszystkie tematy poruszane w scenariuszach korespondują z podstawą programową, a każdy element lekcji został rozpisany tak, by możliwe było przeprowadzenie zajęć w wyznaczonym czasie. Pakiet został przygotowany we współpracy z nauczycielami szkół ponadgimnazjalnych, praktykami edukacji, którzy proponują różnorodne i atrakcyjne formy pracy z młodzieżą, inicjują kontakt
z ambitnym kinem, ale też zaszczepiają w uczniach pasję do filmu. Przy pomocy elektronicznych zestawów nauczyciele wcielą się w rolę mentora oraz przewodnika po świecie sztuki filmowej. Zapoznają młodzież szkolną m.in. z rodzajami i gatunkami filmowymi, z zagadnieniami: przełamywania tych konwencji we współczesnym kinie, subiektywności przekazów dokumentalnych, a także z kolejnymi etapami powstawania filmu.
Multimedialny pakiet edukacyjny dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce dostępny jest na stronie www.nhef.pl oraz w edukacyjnej bibliotece multimedialnej Narodowego Instytutu Audiowizualnego NINATEKA EDU www.nina.gov.pl od 26 marca br. Materiały przygotowane z myślą o gimnazjalistach zostaną udostępnione w sieci 16 kwietnia br.
—
Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) to narodowa instytucja kultury powołana w celu digitalizacji, udostępniania i promocji polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej i teatralnej. W ramach Wieloletniego Programu Rządowego „KULTURA +” NInA koordynuje programy wspierające cyfryzację zasobów kultury oraz archiwizację i upowszechnianie zbiorów audiowizualnych, stwarzając szansę na modernizację i realne zmiany w funkcjonowaniu instytucji kultury. Instytut inicjuje i wspiera festiwale, koncerty, konferencje i wystawy, podejmując współpracę zarówno z uznanymi jak i alternatywnymi twórcami rodzimymi i zagranicznymi. NInA realizuje projekty wykorzystujące możliwości Internetu i skierowane do szerokiego grona odbiorców. Prowadzi działania z zakresu edukacji medialnej oraz badań dotyczących edukacji audiowizualnej i kultury 2.0, współpracując z ekspertami w zakresie nowych mediów, prawa autorskiego i archiwizacji.