Visual merchandiser zajmuje się kluczowymi dla współczesnej mody sprawami: urządzaniem sklepów oraz ich witryn, eksponowaniem produktów czy aranżacją, która będzie przyciągać klientów. Bez tych kwestii niemożliwe jest funkcjonowanie nowoczesnego rynku mody. Dlatego VM to dziś jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż, w której można zrobić międzynarodową karierę. Brak specjalistów na rynku pracy w Polsce otwiera ogromne możliwości zatrudnienia.
„Visual merchandiser jest osobą kreatywną, często wchodzi w rolę artysty oraz posiada też wiedzę na temat podstaw psychologii klienta, sprzedaży oraz założeń VM-u, które stanowią podstawę tego zawodu” – mówi Monika Harłacz, wykładowca Szkoły Visual Merchandisingu z Krakowa. „Nie tylko kierunkowe wykształcenie jest tutaj ważne – wielowątkowość tego zawodu wymaga rozwoju w różnych dziedzinach, a także wielu zainteresowań z zakresu mody, sztuki, filmu, aktualnych wydarzeń, rozwoju największych marek na świecie. VM to trochę mezalians artysty i rzemieślnika, musi być to osoba, która potrafi twardo stąpać po ziemi, a jednocześnie wykazuje się dużą kreatywnością”.
Polski rynek VM, zdaniem Moniki Harłacz, robi duże postępy – stąd ogromne zapotrzebowanie na dobrze wykształconych specjalistów w tej dziedzinie. „Większe marki, posiadające mocno rozbudowaną sieć przywiązują coraz większą wagę do wyglądu swoich sklepów, zarówno od strony projektowej, jak i samej ekspozycji kolekcji. Doceniają także rolę wyspecjalizowanych, profesjonalnych visual merchandiserów. Mniejsi gracze jeszcze się uczą i mam wrażenie, że idziemy do przodu. Powoli ale jednak do przodu” – mówi Monika Harłacz.
„Visual merchandiser zawsze rozliczany będzie z tego czy jego działania przynoszą dla marki korzyści w postaci zwiększonego zainteresowania, a także zwiększonej sprzedaży” – tłumaczy Monika Harłacz. „Specjalista VM dba o wizerunek sklepów, o stworzenie dla klientów właściwej, sprzyjającej zakupom atmosfery”.
Aby uzyskać wymarzoną pracę, należy posiąść niezbędną wiedzę. Można ją nabyć, zapisując się na przykład do Szkoły Visual Merchandisingu w Krakowie, pierwszej tego typu placówki edukacyjnej w Polsce. Nauka visual merchandisingu odbywa się tu już od 9 lat, a wielu absolwentów pracuje na stanowiskach kierowniczych w dużych firmach.