Nie za górami, nie za lasami i całkiem nie tak dawno temu Jolanta Kwaśniewska, Małgorzata Foremniak, zespół Myslovitz i blisko trzydzieści polskich gwiazd filmu, muzyki i sportu napisało oraz nagrało bajki o niezwykłych bohaterach. Jest to element kampanii „Każdy pluszak to historia” realizowanej przez IKEA we współpracy z organizacją UNICEF. Co trzeba zrobić, żeby poznać Smoka Mlekopitka oraz dowiedzieć się, jaką misję ma Detektyw Brokułkowski i czy Króliczka Kanelka uratuje Borsuka Imbirka? Odpowiedź jest prosta – wystarczy posłuchać bajkowego audiobooka IKEA, który będzie dostępny na stronie www.pluszakidlaedukacji.pl już od 6 grudnia, a także zostanie wydany w limitowanej edycji na płytach CD.
Artyści, sportowcy, społecznicy oraz blogerzy wspierają tegoroczną (trwającą od 10 listopada 2013 roku do 4 stycznia 2014 roku), jedenastą już edycję „pluszakowej” kampanii IKEA na rzecz dzieci – pisząc i nagrywając bajki. Bohaterami ich historii są psy, koty, smoki, wróżki, a nawet brokuły i marchewki – wszystkie, poprzez swoją postawę, uczą, prezentują pozytywne wartości i pomagają dzieciom. Zabawki wspierają jednak najmłodszych nie tylko w bajkach. W tym roku zebrane przez IKEA maskotki trafią do maluchów, które z powodu nieszczęśliwego wypadku lub choroby wymagają interwencji pogotowia lub znajdują się pod opieką wybranych placówek medycznych. Każdy może włączyć się do akcji, przekazując na ten cel pluszaka zakupionego w wybranym sklepie IKEA w Polsce.
„Dzieci to dla nas najważniejsi ludzie na świecie. To one i ich przyjaźń z pluszakami zainspirowały nas do stworzenia projektu »Każdy pluszak to historia«. Chcemy im pomagać i to z myślą o nich wydajemy bezpłatny audiobook z bajkami o niezwykłych zabawkach, które uczą najmłodszych i przypominają starszym, jak ważna jest przyjaźń, miłość i pomoc innym. Zachęcamy więc rodziców, aby słuchali bajek razem ze swoimi pociechami oraz aby aktywnie włączali się w pomoc dzieciom” – powiedziała Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail Polska Sp. z o.o.
Premierę audiobooka, w stworzenie którego znane osobistości włączyły się charytatywnie, zaplanowano na wyjątkowy dzień – imieniny świętego, który słynął z dobrego serca – Mikołaja. Od 6 grudnia bajek będzie można słuchać bezpłatnie na stronie www.pluszakidlaedukacji.pl oraz na limitowanej płycie CD. Informacje o tym, jak ją otrzymać, będą dostępne w sklepach IKEA w mikołajkowy weekend.
Audiobook „Każdy pluszak to historia” i zbiórka pluszaków dla karetek pogotowia i placówek medycznych to dodatkowy, polski akcent kampanii „Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek”, prowadzonej globalnie przez IKEA oraz organizacje UNICEF i Save the Children. W ramach projektu, jak co roku, IKEA Foundation przekaże na programy edukacyjne dla dzieci (m.in. na rozwój szkolnictwa w Afryce) 1 euro od każdej pluszowej zabawki lub książeczki dla najmłodszych zakupionej w IKEA. W wyniku ubiegłorocznej edycji zebrano 9,3 miliona euro, z czego ponad 200 tysięcy euro pochodziło z Polski.
„Zapewnienie dzieciom dostępu do edukacji to najlepsza inwestycja w ich przyszłość. Przez 11 lat trwania kampanii »Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek«, dzięki znacznemu wsparciu finansowemu IKEA Foundation, a także zaangażowaniu klientów oraz pracowników IKEA, UNICEF objął pomocą tysiące dzieci z najbiedniejszych krajów na świecie. A to jeszcze nie koniec. Właśnie trwa kolejna edycja tej globalnej akcji, która umożliwi pomoc jeszcze większej liczbie dzieci. Cieszę się bardzo, że w Polsce akcja ma swój dodatkowy wymiar i pluszaki IKEA są także wsparciem dla polskich maluchów, pomagając im przetrwać trudne chwile w czasie jazdy karetką lub pobytu w szpitalu” – powiedział Marek Krupiński, dyrektor generalny UNICEF Polska.
W ramach projektu „Każdy pluszak to historia” bajki napisali i nagrali: Ambasador Dobrej Woli UNICEF Małgorzata Foremniak oraz olimpijczyk Robert Korzeniowski, wspierający UNICEF od 2008 roku, a także gwiazdy z różnych miast w Polsce – Jolanta Kwaśniewska, Dorota Sumińska, Maciej Miecznikowski, Rafał Rutkowski (z Warszawy), Alicja Janosz, Jerzy Skoczylas, Magdalena Kumorek (z Wrocławia), Jakub Koźba, Kamil Maćkowiak, Monika Kuszyńska, Natalia Jaroszewska (z Łodzi), Kasia Wilk, Małgorzata Ostrowska, Piotr Reiss (z Poznania), Krzysztof Respondek, Marcin Wyrostek, Sabina Jeszka, zespół Myslovitz (z Katowic), Julia Kamińska, Monika Pyrek, zespół Golden Life (z Gdańska) oraz Adam Grzanka, Dorota Segda, Marek Balawajder i Renata Przemyk (z Krakowa). Internetową wersję audiobooka wzbogacą bajki blogerów.
Placówki medyczne objęte projektem „Każdy pluszak to historia”:
1.Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu
2.Hospicjum Palium w Poznaniu
3.Krakowskie Pogotowie Ratunkowe
4.Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
5.Pogotowie Ratunkowe we Wrocławiu
6.Rejonowa Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu
7.Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego (Gdańsk)
8.Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego (Warszawa)
9.Wojewódzka Stacja Ratownictwa Medycznego w Łodzi
10.Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach
Więcej informacji o zrównoważonym rozwoju w IKEA: www.IKEA.pl/przyszlosc
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
IKEA jest innowatorem oraz doradcą w zakresie wyposażenia wnętrz, którego celem jest tworzenie lepszego życia na co dzień dla wielu ludzi. IKEA jest godną zaufania, stabilną finansowo i stale rozwijającą się firmą. IKEA w Polsce posiada obecnie osiem sklepów, które w roku finansowym 2012 odwiedziło ponad 19 milionów osób. Ponadto, poprzez Inter IKEA Centre Polska, firma zbudowała i zarządza siedmioma parkami oraz centrami handlowymi. W Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego zlokalizowane jest Regionalne Centrum Dystrybucyjne, które obsługuje sklepy IKEA w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Biuro Zakupów współpracuje z producentami mebli i artykułów wyposażenia wnętrz w regionie Europy Centralnej, dostarczając meble i artykuły wyposażenia wnętrz do sieci IKEA na całym świecie.
O IKEA Foundation
Celem IKEA Foundation jest zwiększanie szans dzieci i młodzieży poprzez finansowanie wszechstronnych, długofalowych programów, które umożliwiają wprowadzanie znaczących, trwałych zmian i dają dzieciom możliwość decydowania o własnej przyszłości. Współpracujemy z silnymi partnerami strategicznymi, stosując innowacyjne rozwiązania, by osiągać znaczące rezultaty w czterech podstawowych obszarach życia dzieci: miejsce, które jest domem; zdrowy start w dorosłe życie; edukacja na wysokim poziomie; godziwe dochody rodziny.
Z finansowanych obecnie programów korzysta około 100 milionów dzieci. Więcej na www.ikeafoundation.org, www.facebook.com/IKEAFoundation oraz blog.ikeafoundation.org.
O UNICEF
UNICEF to największa organizacja humanitarna i rozwojowa działająca na rzecz dzieci. Od ratujących życie szczepień, przez budowę szkół, po natychmiastową pomoc w sytuacji klęski humanitarnej – UNICEF robi wszystko, aby dzieciom żyło się lepiej. Pracuje w małych wioskach i z rządami państw, bo uważa, że każde dziecko, niezależnie od miejsca urodzenia, koloru skóry czy religii ma prawo do zdrowego i bezpiecznego dzieciństwa.
UNICEF Polska nie jest finansowany przez ONZ i dlatego potrzebuje wsparcia darczyńców, by nieść pomoc dzieciom. Więcej informacji na temat UNICEF na stronach: www.unicef.pl oraz www.facebook.com/unicefpolska.