Największa i najlepiej rozpoznawalna sieć dystrybucji dóbr kultury i rozrywki w Polsce postawiła na uznanych twórców i unikalne projekty autorskie. Przybliżą one szerokiemu odbiorcy współczesną polską sztukę, ale także przywołają w masowej świadomości nieco starsze fenomeny polskiej pop kultury. Pod wspólną nazwą Empik Art Unlimited w salonach Empik wkrótce pojawią się kolekcje między innymi Joanny Sarapaty czy Andrzeja Pągowskiego oraz tematyczne – by przywołać choćby temat kultowej „Seksmisji”.
Projekt został zainaugurowany kilka miesięcy temu współpracą z jednym z bardziej kontrowersyjnych polskich artystów i performerów – Maurycym Gomulickim. W wybranych salonach Empik można kupić kolekcjonerską serię breloków jego autorstwa. Oryginalne postaci z „Freak Family” w kolorze neonowego różu i czerni zdążyły już zdobyć zainteresowanie i sympatię odwiedzających Empik. – A to dopiero początek…
Do projektu Empik Art Unlimited zaproszeni zostali tak znani artyści jak Joanna Sarapata, Beata Konarska, Andrzej Pągowski, Juliusz Machulski, a także Fundacja Wisławy Szymborskiej, dzięki której szerokiemu odbiorcy zostaną zaprezentowane wyklejanki oraz żartobliwe rymowanki Wisławy Szymborskiej. Pośród tak znakomitego grona znaleźli się także artyści młodego pokolenia: Paweł Nowik Nowicki, Michał Miszkurka i Edgar Bąk.
Kolekcje serii Empik Art Unlimited mogą zainteresować niemal każdego – fana kultury popularnej, wielbiciela malarstwa, filmu czy literatury.
Z myślą o odbiorcach zafascynowanych twórczością i postacią polskiej noblistki, Empik przygotował „Kolekcję Wisława Szymborska”, która sięga po wyklejanki poetki i żartobliwe cytaty literackie, nazwane przez nią „Odwódkami” i „Lepiejami”. Wisława Szymborska zaczęła tworzyć wyklejanki z początkiem lat 70. Bardzo szybko wyrobiła swój własny, niepowtarzalny styl, w którym widać fascynacje surrealizmem i twórczością Monty Pythona, a ściślej Terry’ego Gilliama. Co roku, późną jesienią, kupowała wielokolorowe kartoniki i specjalny klej, wyjmowała bogate zbiory wycinków z prasy i przedwojennych katalogów, i tworzyła koło stu wyklejanek. Potem wysyłała je przyjaciołom i znajomym z życzeniami noworocznymi, starając się, by je dobierać w zależności od poczucia humoru odbiorcy – mówi Michał Rusinek, wieloletni sekretarz poetki oraz prezes Fundacji Wisławy Szymborskiej. Kolekcja Empiku przyczyni się do popularyzacji tej mniej znanej części twórczości poetki. Oryginały wyklejanek odwiedziły dotąd Rzym i Kazachstan, a wkrótce wystawa zagości także w Madrycie i Norymberdze. Tymczasem już od 28 października będzie można zobaczyć wystawę ich reprodukcji w warszawskim salonie Empik Junior przy ul. Marszałkowskiej. Wystawę otworzy Michał Rusinek.
Dla miłośniczek malarstwa, a jednocześnie kolekcjonerek stylowych akcesoriów kobiecych, autorski projekt przygotowała sama Joanna Sarapata. W kolekcji „Sarapata for Empik” znajdziemy wiele ciekawych pomysłów na prezent, jak dyfuzory i świece zapachowe w szkle, szklane szkatułki na biżuterię, oryginalne lusterka do torebki, a także ekskluzywną porcelanę kostną ze złoceniami. Na produktach pokazane zostaną reprodukcje starannie wyselekcjonowanych obrazów artystki: „Czerwonej sukni”, „Przyjaciółek”, „Aktu” oraz „Złotej sukni”. Prace, które tworzą kolekcję, powstały pod wpływem inspiracji Rosją Carską. Zafascynowała mnie przede wszystkim kolorystyka tamtego okresu. Głównie szmaragdy, carski błękit, czerwień, a także mnóstwo złota, którego po raz pierwszy użyłam do wykończenia moich obrazów – komentuje Joanna Sarapata, jedna z najbardziej znanych współczesnych polskich malarek. Na potrzeby kolekcji wybrałam kilka obrazów. Mam nadzieję, że przypadnie ona do gustu kobietom ceniącym zarówno moje prace, jaki i stylowe przedmioty – dodaje.
Kto nie zna plakatów Andrzeja Pągowskiego? Wkrótce wszyscy fani talentu kultowego polskiego plakacisty i grafika będą mogli właśnie w Empiku kupić jego prace w formie reprodukcji. Znajdą się wśród nich plakaty filmu „Miś”, musicalu „Hair” czy słynne „Papierosy”. Na potrzeby kolekcji „Andrzej Pągowski for Empik” artysta osobiście dokonał wyboru swoich prac. Pierwsza selekcja to plakaty, które przez lata żyły własnym życiem, czyli stały się znane i popularne. Zdobyły nagrody czy otrzymały miano kultowych, jak np. plakat do filmu „Miś” czy „Papierosy są do dupy”. Nie chciałem pokazywać prac mało znanych, choć mam świadomość, że ich popularność zawęża się do grupy osób interesujących się sztuką. Teraz otrzymują drugie życie. Chciałbym, aby odbiorcy przypomnieli sobie, że plakat to część naszej kultury, ale także najtańsza i najprostsza forma dekoracji ścian w mieszkaniu – mówi Andrzej Pągowski. W kolekcji ukażą się także kalendarze, kubki, torby na ramię oraz przypinki. Przebojem będzie z pewnością papier toaletowy z nadrukiem słynnego plakatu „Papierosy”, ze specjalną dedykacją od artysty.
W ramach kolekcji Empik Art Unlimited zaprezentują się także młodzi polscy artyści. Dostępna już w salonach Empik propozycja Pawła Nowika Nowickiego odświeża najlepiej rozpoznawalny polski symbol narodowy, Orła Białego. Wyrazista kreska młodego grafika oraz intensywne barwy kolekcji „Polska nowoczesna” z pewnością przyciągną uwagę młodego pokolenia. Drugą jej odsłoną będzie zaplanowana na późną jesień kolekcja „Miasta – Regionalia”, przetwarzająca i odświeżająca symbole tożsamości lokalnych.
Kolekcję na pograniczu świata Internetu i ulicy przygotował młody zdolny grafik, Michał Miszkurka. „Ulica mówi” skupia się na graficznym zilustrowaniu popularnych cytatów i internetowych memów. Z kolei Edgar Bąk, znany między innymi ze współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie, jest autorem typografii do kolekcji „Seksmisja”. Cytaty z kultowej komedii Juliusza Machulskiego, pomimo 30 lat od powstania filmu są ciągle żywe, zagościły na stałe w naszym codziennym języku. Najbardziej znane i często powtarzane utrwali na stałe kolekcja Empiku „Seksmisja” przygotowana we współpracy z Juliuszem Machulskim.
Kolejny projekt kolekcji przygotowała Beata Konarska ze studia projektowego „Pies czy Suka” Warszawska artystka weszła już do kultury popularnej dzięki chętnie odwiedzanej galerii na Szpitalnej. Bije ona rekordy popularności, a oryginalne rzeźby psów przyciągają uwagę gości, także spoza stolicy. Autorska kolekcja „OMG Girls & WTF Boys” przygotowana specjalnie dla Empiku to nowe projekty nawiązujące do prac artystki, wśród których znajdą się oryginalne magnesy i bruliony.
Czy polska sztuka potrzebuje promocji? Potrzebuje i to nie tylko zagranicą. Moim zdaniem tworzenie takich kolekcji może pozytywnie wpłynąć na rozwój świadomości odbiorców polskiej sztuki współczesnej czy też polskiego projektowania graficznego – podsumowuje Paweł Nowik Nowicki, autor kolekcji „Polska nowoczesna” i „Miasta – Regionalia”.