Mercedes-Benz Klasy S: wzorzec samochodowej inżynierii

    Bogate tradycje Klasy S sięgają początków marki Mercedes u progu XX wieku. Renoma Mercedes-Benz jako producenta luksusowych, komfortowych i bezpiecznych pojazdów zrodziła się bowiem na długo przed tym, jak Klasa S zyskała oficjalne imię. A kolejne jej pokolenia kształtują rozwój motoryzacji.

    Z każdą generacją topowych limuzyn Mercedes-Benz dostarczał trafnych odpowiedzi na oczekiwania nadchodzących epok. Motoryzacyjne zasługi Klasy S i jej poprzedników można podsumować krótko: to wzorce samochodów idealnych.

    Fascynująca jakość

    Innowacyjna technologia, niezrównany komfort i przełomowy poziom bezpieczeństwa – flagowy Mercedes-Benz uważany jest za pioniera samochodowej inżynierii. To właśnie w Klasie S po raz pierwszy znalazły zastosowanie liczne innowacje, przejęte później przez innych producentów samochodów.

    Ta wiodąca rola niezmiennie towarzyszy Klasie S – od początku historii firmy aż do dzisiaj. Trudno o inny samochód równie silnie identyfikowany z Mercedes-Benz. Niezrównane dopracowanie sprawia, że jest on wyznacznikiem dla całej gamy modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy. I innych aut luksusowych, rzecz jasna.

    Klasa S ucieleśnia wizerunek aut Mercedes-Benz – to esencja stylu życia charakteryzowanego przez najwyższe standardy mobilności i indywidualizmu, oznaka prawdziwego sukcesu i dobrego smaku. Nie bez powodu uchodzi wciąż za najlepszy samochód świata.

    Najlepiej sprzedająca się limuzyna na świecie

    Od 1951 roku, gdy na nowo po zakończeniu drugiej wojny światowej ruszyła produkcja luksusowych limuzyn Mercedes-Benz, znalazły one ponad 3,5 mln nabywców na całym świecie. Czyni to Klasę S i jej poprzedników najlepiej sprzedającym się autem w segmencie. Obecny typoszereg 221 kontynuuje pełną sukcesów historię z wynikiem ponad 0,5 mln sprzedanych egzemplarzy od chwili debiutu jesienią 2005 roku.

    Od W 187 do „pontona” (1951-1959)

    Bezpośrednia linia rodowa Klasy S w okresie powojennym rozpoczyna się wraz z modelem 220 (W 187). Jego premiera w 1951 roku – po zakończeniu pierwszego etapu odbudowy Niemiec – oznaczała powrót Mercedes-Benz do segmentu aut luksusowych. Trzy lata później pojawił się zupełnie nowy model o tej samej nazwie. Nowy typ 220 (W 180) to pierwszy Mercedes-Benz z silnikiem 6-cylindrowym i ultranowoczesną, opływową karoserią typu „ponton”, zapewniającą niespotykany dotąd poziom komfortu. Wraz z debiutem odnowionej, mocniejszej wersji 220 S w 1956 roku, oznaczenie „S” stało się nieodłącznym elementem topowych modeli Mercedes-Benz. Rok 1958 to debiut 220 SE (W 128) – jeszcze mocniejszej odmiany, zaopatrzonej w silnik z wtryskiem paliwa, podobnie jak luksusowa limuzyna 300 d (W 189), zaprezentowana rok wcześniej.

    Od skrzydeł do szybkiej limuzyny (1959-1972)

    „Skrzydlaki” wprowadzone w roku 1959 (220, 220 S oraz 220 SE z serii W 111) zyskały swój przydomek za sprawą przydatnego podczas parkowania wyprofilowania tylnych błotników. Ich kształt przypominał „płetwy”. Nowa generacja reprezentowała szczególny postęp w historii motoryzacji – po raz pierwszy nadwozie ze strefami zgniotu projektu Béli Barényi znalazło zastosowanie w seryjnym samochodzie. Flagowy model 300 SE (W 112) z zawieszeniem pneumatycznym i nową przekładnią automatyczną ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Dwa lata później dołączyła do niego wersja z dłuższym o 10 cm rozstawem osi, oferująca dodatkową przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnego rzędu.

    W 1965 roku „skrzydlaki” ustąpiły miejsca limuzynom 108 i 109. Poza modelami z konwencjonalnymi, stalowymi sprężynami, serię 109 (wyróżniającą się przedłużonym o 10 cm rozstawem osi) oferowano także z zawieszeniem pneumatycznym. Na czele gamy stanął topowy wariant 300 SEL 6.3, zaprezentowany w 1968 roku, wyposażony w mocny silnik V8 wprost z limuzyny Mercedes-Benz 600. Poza wyjątkowym poziomem komfortu i najwyższej próby wykończeniem, oferował on osiągi godne samochodów sportowych.

    Seria 116 (1972-1980)

    Imię typoszeregu 116, debiutującego w 1972 roku, pozostawiło trwały ślad w gamie Mercedes-Benz – od tej pory wszystkie topowe limuzyny są oficjalnie znane jako Klasa S. Nowe nazewnictwo szło w parze z licznymi innowacjami, ustanawiającymi standardy w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu. Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa obejmowała odporny na zderzenia zbiornik paliwa, bezpieczne, czteroramienne koło kierownicy, chroniące przed brudem boczne okna, większe przednie lampy, a także żebrowane tylne światła. Rok 1977 to debiut pierwszej w klasie limuzyny z silnikiem Diesla. Model 300 SD, początkowo dostępny wyłącznie na rynku północnoamerykańskim, był również pierwszym w historii seryjnym samochodem napędzanym turbodieslem. Rok później Klasa S – również jako pierwsza w historii – otrzymała układ ABS, pozwalający na zachowanie sterowności nawet w sytuacji awaryjnego hamowania. Ta przełomowa innowacja jest dzisiaj standardem wśród aut wszystkich klas.

    Seria 126 (1979-1991)

    Transfer technologii z Klasy S do pozostałych modeli Mercedes-Benz i pojazdów konkurencji uczynił z niej prawdziwego trendsettera. Poduszka powietrzna, teraz kluczowy element samochodowego bezpieczeństwa, zadebiutowała w 1981 roku w serii 126, wprowadzonej na rynek dwa lata wcześniej. Inne znaki szczególne modelu to m.in. aerodynamicznie ukształtowane nadwozie i lekka konstrukcja. „126” miała swoje zasługi również w dziedzinie designu – po raz pierwszy w historii aut Mercedes-Benz chromowane zderzaki ustąpiły miejsca wykonanym z tworzywa, odpornym na „szkody parkingowe”. Początkowo uznane przez niektórych za niezbyt wyszukane, linie serii 126 wkrótce zyskały miano ponadczasowych i eleganckich w każdym calu.

    Seria 140 (1991-1998)

    W 1991 roku na drogi wyjechała nowa doskonałość Mercedes-Benz. Twórcy serii 140 dążyli do osiągnięcia maksymalnego poziomu komfortu – nie tylko przez powiększenie wymiarów samochodu czy zastosowanie podwójnych szyb w celu optymalnej izolacji akustycznej. Model 600 SE/SEL był pierwszym Mercedesem zasilanym silnikiem V12. Seria 140 zapisała się w historii motoryzacji również jako pionier w dziedzinie bezpieczeństwa: w 1995 roku system kontroli stabilności ESP® trafił do standardowego wyposażenia odmian V12 i opcjonalnego odmian V8. Rok później dołączył do niego system wspomagania hamowania BAS.

    Seria 220 (1998-2005)

    Mniej kilogramów i jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa oraz wygody – oto główne cele projektantów kolejnej generacji Klasy S, zaprezentowanej w 1998 roku. Mimo porzucenia zwiększających masę samochodu rozwiązań, takich jak podwójne szyby, nowy model znów podwyższał poprzeczkę w dziedzinie komfortu, w czym zasługa między innymi elektronicznie sterowanego zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC, systemu multimedialnego COMAND oraz innowacyjnej funkcji kontroli odległości DISTRONIC. Wprowadzony w 1999 roku układ Active Body Control (ABC) ograniczał przechyły nadwozia, zapewniając niespotykany poziom dynamiki jazdy. Nawiązująca do stylizacji karoserii architektura kokpitu tworzyła niepowtarzalną atmosferę wnętrza Klasy S. Po raz pierwszy w ofercie pojawił się wariant AMG – S 55 AMG – porywający klientów osiągami i prowadzeniem. Jesienią 2002 roku topowa odmiana „cywilna”, pozbawiona emblematów AMG – S 600 – została wzmocniona i przekroczyła magiczną barierę 368 kW (500 KM). W tym samym czasie wyposażenie serii 220 wzbogaciło się o przełomowy system PRE-SAFE, zdolny przygotować samochód do nieuchronnego zderzenia poprzez automatyczne zainicjowanie działań mających na celu optymalną ochronę kierowcy i pasażerów. W ramach modernizacji, Klasa S po raz pierwszy zyskała także inteligentny, stały napęd na obie osie 4MATIC.

    Seria 221 (2005-2013)

    Produkowana od 2005 roku seria 221 łączy wyrazistą stylizację karoserii z luksusowo wykończoną kabiną. Zaawansowany system multimedialny COMAND z kontrolerem zlokalizowanym na tunelu centralnym pozwala na szybką i intuicyjną obsługę coraz bardziej zaawansowanych funkcji samochodu. Inne pionierskie osiągnięcia obejmują aktywny system Night View Assist, układ kontroli odległości DISTRONIC PLUS oraz Brake Assist Plus, uzupełniony w 2006 roku o system PRE-SAFE z autonomicznym, częściowym hamowaniem. Kolejne układy wspomagające – Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist oraz Speed Limit Assist – zwiększają aktywne bezpieczeństwo i zbliżają Klasę S do wizji jazdy wolnej od wypadków. Seria 221 ustanawia także nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa fizjologicznego, co wykazały pomiary tętna różnych kierowców. Model udowodnił, że kolejne pokolenia Klasy S ustanowiły znakomity poziom… który wciąż można podnosić.

    Zmodernizowana odmiana serii 221 wyjechała na drogi w 2009 roku. Do oferty dołączył wówczas model S 400 Hybrid – pierwszy luksusowy Mercedes-Benz z napędem hybrydowym i pierwszy produkowany seryjnie samochód z baterią litowo-jonową. Inne pierwszorzędne przykłady wydajności to czysty diesel S 350 BlueTEC z 2010 roku oraz modele S 350 i S 500 BlueEFFICIENCY z silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wreszcie, na początku 2011 roku, Mercedes-Benz wprowadził Klasę S z wyjątkowo oszczędną jednostką 4-cylindrową. Serce modelu S 250 CDI potrzebuje tyle paliwa, ile zużywa samochód kompaktowy – bez żadnych uszczerbków na osiągach i komforcie.

    Korzenie Klasy S

    Unikalna tradycja Klasy S nie zaczęła się od modelu 220 (W 187) w 1951 roku; jej korzenie sięgają samych początków marki Mercedes u progu XX wieku. Wczesnym, efektownym przykładem jest Mercedes-Simplex 60 PS, zaprezentowany w 1903 roku. Egzemplarz z 1904 roku, należący niegdyś do Emila Jelinka, kluczowego bohatera historii marki Mercedes, stanowi dzisiaj jeden z najbardziej spektakularnych eksponatów w kolekcji Mercedes-Benz Classic.

    W kolejnych latach w ofercie marek Mercedes i Benz na stałe gościły modele luksusowe – najczęściej z nadwoziami otwartymi. Przemiany nadeszły w połowie lat 20., wraz z opracowywaniem coraz mocniejszych jednostek i popularyzacją samochodu, za którą nie były w stanie nadążyć publiczne drogi. Bezpieczne prowadzenie, optymalna ochrona przed wiatrem, deszczem i kurzem oraz komfort kabiny nabrały wówczas wyjątkowego znaczenia, a wersje otwarte zaczęły ustępować miejsca zadaszonym limuzynom – wśród nich m.in.: modelom 50/70/100 PS oraz 24/100/140 PS z 6-cylindrowymi jednostkami wspomaganymi kompresorem, produkowanym pod marką Mercedes pod koniec 1924 roku. Dwa lata później połączenie niezależnych spółek Carla Benza i Gottlieba Daimlera pozwoliło na stworzenie Daimler-Benz AG. W 1928 roku do oferty nowej firmy trafił pierwszy Mercedes-Benz z silnikiem 8-cylindrowym – Nürburg 460 (W 08), który regularnie modernizowany pozostał w sprzedaży aż do 1939 roku. Od 1926 roku gamę luksusowych aut Mercedes-Benz otwierał 6-cylindrowy 12/55 PS, produkowany aż do premiery modelu 370 (W 10) w 1931 roku. Całkowicie nowy Mercedes-Benz 290 (W 18) dołączył do oferty w 1933 roku, a cztery lata później został zastąpiony przez model 320 (W 142).

    Ekskluzywne limuzyny

    Oprócz samochodów luksusowych, Mercedes-Benz od zawsze oferował samochody reprezentujące nieustanny rozwój. Samochody, które nie tylko spełniają najwyższe standardy w kwestii bezpieczeństwa, komfortu i stylu, ale jako modele absolutnie topowe dopasowane są do najbardziej wyrafinowanych wymogów i odzwierciedlają status ich właścicieli. Reprezentantem tej kategorii był „Super Mercedes” z 1930 roku, znany także jako 770. Napędzany doładowanym mechanicznie, 8-cylindrowym silnikiem o dużej pojemności, służył jako limuzyna koronowanych i niekoronowanych głów państw, świata przemysłu i finansów.

    Mercedes Adenauer (1951-1962)

    Po drugiej wojnie światowej Mercedes-Benz po raz kolejny zdominował klasę samochodów luksusowych. Model 300 (W 186) zadebiutował obok modelu 220 podczas pierwszego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie nad Menem. Wówczas był to najszybszy produkowany seryjnie niemiecki samochód – osiągał prędkość maksymalną 160 km/h. Był również pierwszym w powojennych Niemczech autem rządowym i jak żaden inny reprezentował powrót kraju na arenę międzynarodową. Kanclerz Konrad Adenauer otrzymał jeden z pierwszych jego egzemplarzy w grudniu 1951 roku i od tej pory podróżował już tylko „300”. W konsekwencji model znany jest również jako „Mercedes Adenauer”. W 1957 roku został poddany modernizacji i otrzymał oznaczenie 300 d (W 189). Litera „d” oznaczała w tym wypadku czwartą wersję (po 300, 300 b i 300 c). Wyższą moc silnika pozwoliło uzyskać zastosowanie wtrysku paliwa. Dłuższy rozstaw osi i większa karoseria, podobnie jak opcjonalne wspomaganie kierowcy oraz klimatyzacja, zwiększały komfort i przełamywały ówczesne bariery komfortu. Klimatyzacja, nazywana wtedy „systemem chłodzenia”, była dostępna za dopłatą 3 500 marek – za podobną kwotę można było pod koniec lat 50. kupić nowego VW Garbusa.

    Legendarny Mercedes-Benz 600 (1963-1981)

    Półtora roku po tym, jak ostatni egzemplarz modelu 300 zjechał z taśm fabryki w Sindelfingen, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zadebiutował nowy okręt flagowy Mercedes-Benz. „600” (W 100) stanowiła wzorzec pojazdu najwyższej klasy: jej 6,3-litrowy silnik V8 zapewniał znakomite osiągi i pozwalał na osiągnięcie prędkości przekraczającej 200 km/h, a pneumatyczne zawieszenie gwarantowało optymalny komfort jazdy, podobnie jak automatyczna przekładnia oraz wspomaganie kierownicy. Unikalne wyposażenie z zakresu komfortu obejmowało hydrauliczne sterowanie przednich i tylnych foteli, drzwi i tylnej klapy oraz opcjonalnego szyberdachu. 5- lub 6-osobowa karoseria z rozstawem osi 320 cm była najczęściej dostosowana do indywidualnych zamówień klientów. Dodatkowo, Mercedes-Benz oferował 7- lub 8-osobową wersję z przedłużonym o 70 cm rozstawem osi, użytkowaną głównie jako limuzyna służb państwowych. W czerwcu 1981 r. zakłady w Sindelfingen opuścił ostatni, 2677. egzemplarz modelu. Prosto z fabryki pojechał do Untertürkheim, gdzie zajął honorowe miejsce w firmowej kolekcji Mercedes-Benz.

    Teraźniejszość i przyszłość

    Niemal 20 lat później firma po raz kolejny dominuje w segmencie luksusowych samochód: limitowane modele Maybach 57 i 62, budowane na indywidualne zamówienie, powstawały w zakładach w Sindelfingen w latach 2002-2012. Począwszy od roku 2013, Mercedes-Benz będzie kontynuował te wspaniałe tradycje w ramach gamy przyszłej generacji Klasy S (seria modelowa 222).