MANIFESTO vs. MANIFESTO

    czwartek 30 czerwca, godz. 19.00, Budynek Laboratorium CSW

    Robert B. Lisek | Riccardo Campa | Marta Heberle
    performance, koncert i wykład połączony z dyskusją, zdarzenie związane z publikacją manifestów:
    Crash [Manifesto] – Robert B. Lisek i Włoski Manifest Transhumanistyczny – Riccardo Campa
    oraz TRANSHUMAN – numeru specjalnego magazynu Rita Baum
    Spotkanie towarzyszy projektowi „Laboratorium Przyszlości: Regress Progress”


    Spotkanie jest zderzeniem dwóch manifestów i dwóch podejść do rozwoju kultury: Włoskiego Manifestu Transhumanistycznego Riccardo Campy oraz Crash [Manifesto] Roberta B. Liska. Pierwszy z nich postuluje fizyczne i psychiczne wzmocnienie człowieka oraz przekraczanie ograniczeń nałożonych przez nasze obecne struktury biologiczne poprzez nieskrępowane użycie technologii i wolności badań naukowych we wszystkich dziedzinach. Drugi jest krytycznym studium ujawniającym wzrastającą dynamikę i złożoność form społecznych w związku z przyspieszającym rozwojem technologii. Lisek pokazuje jak „życie” nabiera statusu towaru i wchłaniane jest w dziedzinę technologii, zarówno dla korzyści ekonomicznych i ze względów bezpieczeństwa. Crash Manifesto analizuje procesy, w których „życie” w postaci kodu staje się nową walutą i w których kod funkcjonuje jako społeczny marker oraz nowa forma kapitału. W optyce tej zmiany nie odbywają się ewolucyjnie i wykładniczo, lecz maja charakter nieciągły, skokowy, z wieloma rewolucyjnymi punktami krytycznymi.


    Italian Transhumanist Manifesto

    http://ieet.org/index.php/IEET/more/2520

    Crash [Manifesto]
    http://fundamental.art.pl/MANIFESTO.html

    Performance/ koncert
    http://www.youtube.com/watch?v=_RSETJ9CtvI
    http://www.youtube.com/watch?v=iy7pXcRtowQ

    TRANSHUMAN – numer specjalny magazynu Rita Baum – zajmuje się problemem rozszerzeń i przekroczeń możliwości człowieka oraz związanymi z tym konsekwencjami. Rozszerzenia poprzez użycie radykalnych działań artystycznych i transgresywnych metod, które powstają na przecięciu takich dziedzin jak sztuczna inteligencja, bioinżynieria oraz nauki polityczno-społeczne. Robert B. Lisek zaprosił do projektu czołowych artystów, myślicieli i specjalistów z tych dziedzin. Teksty teoretyczne i materiały-interwencje artystyczne przygotowali m.in.: Giorgio Agamben, Makzenzie Wark, Konrad Becker, Ray Kurtzweil, Vernon Vinge, Eugene Thacker & Alex Gallowey, Marcos Novak, Jurgen Schmidhuber, Shane Legg & Marcus Hutter, Bruno Marchal, Christiane Paul, Anonymous, Bureau of Inverse Technology, Institute for Applied Autonomy, 0100101110101101.ORG, Critical Art Ensemble, Ubermorgen, Fundamental Research Lab, Yasmin Gate, Geoff Cox, Joasia Krysa, Martin Knahl, Mez Breeze, Michael Basinski, Riccardo Campa, Agnieszka Kurant, Przemek Sanecki, Emilia Wysocka, Dominik Podsiadły, Marta Heberle, Atama Pietrzyk, Kama Wróbel. Projekt powstał jako kooperacja Fundacji Sztuki i Nauki RSA oraz magazynu Rita Baum [http://ritabaum.pl/]. Magazyn dostępny jest w sieci Empik i wybranych salonach Ruchu.

    http://fundamental.art.pl/TRANSHUMAN.html

    Robert B. Lisek artysta, matematyk, akcjoner, koncentrujący się na systemach i procesach (obliczeniowych, biologicznych, społecznych); przechodząc przez sztukę sztukę konceptualną, hacktywizm, sztukę oprogramowania, sztukę krytyczną i interwencje społeczne, jego działalność nie poddaje się kategoryzacji; pionier sztuki wykorzystującej metody sztucznej inteligencji i bioinżynierię. Twórca wielu projektów skupionych wokół alternatywnych strategii w sztuce, hacktywizmie i sztucznej inteligencji. W projekcie Spektrum użył technik biologii molekularnej, badając najbardziej fundamentalny proces w naturze, jakim jest samoreplikacja, czyli namnażanie się i rozprzestrzenianie struktur. W szczególności skupił się na samoreplikacji DNA i zbudował nowy szczep bakterii, który szybko rozprzestrzenia się w wodzie. Laureat wielu nagród i grantów w tym w Harvestwork Center i Lower Manhattan Cultural Council w Nowym Yorku oraz CEC ArtsLink Award. Projekt NEST, w którym testuje problemy zabezpieczeń i prywatności w społeczeństwie sieciowym był nagradzany na międzynarodowych festiwalach, w tym na prestiżowym ACRO Art Fair w Madrycie. Instalacja Flextext została wyróżniona na ACM Media Festiwalu w Tokyo. Naukowiec specjalizujący się w teorii złożoności, teorii grafów i zbiorów częściowo-uporządkowanych, związany z Katedrą Logiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Story Lab na University of Taxas w Dallas.
    Autor wielu wystaw, wystąpień, warsztatów i publikacji, m.in.: NEST – ARCO Art Fair, Madryt: GENGINE – Galeria Narodowa Zachęta, Warszawa; FLOAT – Lower Manhattan Culture Council, Nowy Jork; WWAI – Siggraph05, Los Angeles; Falsecodes – Red Gate Gallery, Pekin; State of Emergency Embassy – Entropia, Wrocław; FLEXTEXT – CiberArt, Bilbao; FLEXTEXT – Byzantine Museum, Athens, RunMe – Moscow, FLEXTEXT – ACA Media Festival, Tokyo; STACK – ISEA 02, Nagoya; SSSPEAR –17th Meridian, WRO Center for Media Arts, Wrocław.


    Marta Heberle
    (ur. 1986) ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z bioartem i transhumanizmem. Autorka tekstów teoretycznych i przekładów dotyczących sztuki nowych mediów.
    Zajmuje się również projektowaniem mody. Obecnie porusza się w obszarze działań z pogranicza muzyki i performance [Aural Treat, LH+].

    Riccardo Campa (ur. 1967) jest profesorem socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył studia z zakresu nauk politycznych i filozofii. Przed rozpoczęciem działalności naukowej pracował jako policjant i dziennikarz. Jest autorem pięciu książek: Epistemological Dimensions of Robert Merton’s Sociology (2001), Il filosofo è nudo (2001), Etica della scienza pura (2007), Mutare o perire. La sfida del transumanesimo (2010), Le armi robotizzate del futuro (2011).
    Publikuje artykuły w MondOperaio, włoskim dzienniku socjalistycznym. Jest twórcą i przewodniczącym Włoskiego Towarzystwa Transhumanistycznego.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj