DZIEŃ KOBIET – Miła tradycja czy relikt poprzedniej epoki?

    Urszula Dudziak

    Raport MillwardBrown SMG/KRC dla marki kosmetycznej YOSKINE*

    Obchodzony 8 marca Dzień Kobiet budzi wśród Polek różne uczucia. Jednak jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC dla marki kosmetycznej YOSKINE, większość z nas (aż 65%) lubi ten dzień, a 70% uważa go za ważny. Wydaje się więc, że świętowanie Dnia Kobiet mocno wpisało się w polską tradycję.

    co polki myślą o dniu kobiet?

    „Dzień Kobiet jest sympatycznym gestem i chwilą do zastanowienia się, że należy nam się więcej uwagi, troski, szacunku.”

    Urszula Dudziak

    Za prototypowy model Dnia Kobiet można uznać starożytne Matronalia. Było to święto obchodzone  na początku marca w Rzymie przez mężatki. Tego dnia mężczyźni obdarowywali swoje żony prezentami  i spełniali ich życzenia. A czy dziś kobiety nadal mogą liczyć na specjalne względy w dniu ich święta? Według raportu MillwardBrown SMG/KRC dla marki YOSKINE większość z nas tego oczekuje.  61% przedstawicielek płci pięknej lubi, kiedy ich pracodawca pamięta o Dniu Kobiet, przygotowując małe prezenty. Nieznacznie mniej, bo 57% zawsze czeka na kwiaty, upominek lub inną niespodziankę od swojego partnera.

    Urszula Dudziak do dziś pamięta pewien Dzień Kobiet i prezent, który sprawił jej największą przyjemność. – 8 marca 1964 roku, Kopenhaga, piękny kosz róż od mojego ówczesnego narzeczonego – zdradza artystka.

    Jak widać, wyniki badania znajdują odzwierciedlenie w życiu codziennym. Co jeszcze można podarować kobiecie, by wywołać uśmiech na jej twarzy? Co trzecia Polka (35%) otwarcie przyznaje się, że – by atrakcyjnie wyglądać – potrafi wydać na kosmetyk więcej, niż nakazywałby zdrowy rozsądek. Zatem luksusowy kosmetyk na pewno będzie trafionym prezentem.

    Współczesne kobiety jednak przejęły inicjatywę i same także celebrują Dzień Kobiet. Prawie co trzecia przyznaje, że lubi sobie zrobić tego dnia małą przyjemność, a 38% oświadcza, że lubi go spędzać w kobiecym gronie.

    Jedynie 18% badanych przyznaje, że nie obchodzi Dnia Kobiet. Co ciekawe, w tej grupie najwięcej jest pań po 60. roku życia. Być może dlatego, że święto kobiet kojarzy im się głównie z PRL-owskimi zwyczajami, goździkami i upominkową parą rajstop… Podobnego zdania jest Beata Sadowska, popularna prezenterka telewizyjna. – Kobietą jest się przez cały rok, a nie w tym jednym dniu, kiedy ktoś pędzi do nas z goździkiem, nie daj Boże! Dzień Kobiet powinno się obchodzić na co dzień, a nie tylko 8 marca. Prawie co trzecia z nas uważa to święto za relikt minionej epoki, a mimo to i tak większość (65%) z przyjemnością je obchodzi.

    Ale czy jest w tym coś złego? W końcu każda kobieta lubi być adorowana i obdarowywana miłymi upominkami, niezależnie od okazji.

    ***

    Badanie zostało przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC dla marki kosmetycznej YOSKINE na ogólnopolskiej grupie, reprezentatywnej dla mieszkanek miast w wieku 20+. Jest ono częścią programu YOSKINE „Wierna swoim ideałom”, który marka rozpoczęła w październiku 2010. Inicjatywa ma na celu inspirowanie kobiet, które chcą iść własną ścieżką, dążą do realizacji swoich celów i rozwoju osobistego. Marka YOSKINE przewiduje m.in. zaangażowanie w akcję celebrytek, które mogą być inspirującym przykładem dla innych, ciekawe projekty i konkursy aktywizujące poszczególne grupy kobiet oraz panele dyskusyjne.

    Raport marki kosmetycznej YOSKINE”.

    * CAPIBUS Millward Brown SMG/KRC dla marki kosmetycznej YOSKINE, przeprowadzony w dniach 3-13 września 2010 na próbie ogólnopolskiej, reprezentatywnej dla mieszkanek miast w wieku 20+ (N=591).