Celem jest stworzenie do 2020 roku opłacalnego systemu ogniw paliwowych oraz technologii przechowywania wodoru
Firmy General Motors (NYSE: GM) i Honda (NYSE: HMC) ogłosiły dziś zawarcie długoterminowej umowy głównej dotyczącej wspólnego opracowania systemu ogniw paliwowych nowej generacji oraz technologii przechowywania wodoru. Współpraca, zaplanowana do roku 2020, ma na celu dzielenie doświadczeń, korzyści skali i strategii finansowania.
Firmy GM i Honda planują współpracę z udziałowcami, aby rozwinąć infrastrukturę stacji tankowania wodoru, które odgrywają kluczową rolę w kwestii długoterminowej rentowności pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, a także popularności takich aut wśród klientów.
GM i Honda to liderzy w zakresie opracowywania systemu ogniw paliwowych. Według wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index), GM i Honda zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002 – 2012 (łącznie ponad 1200).
„Niniejsza współpraca opiera się na doświadczeniu firm Honda i GM, jako liderów w dziedzinie prac nad wodorowymi ogniwami paliwowymi,” powiedział Dan Akerson, prezes GM i CEO. „Jesteśmy przekonani, że to najlepszy sposób na rozwinięcie tej ważnej technologii, która może zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy naftowej i doprowadzić do stworzenia zrównoważonej mobilności.”
Takanobu Ito, prezydent i dyrektor zarządzający Honda Motor Co., Ltd., powiedział: „Wśród wszystkich zeroemisyjnych rozwiązań technicznych, na szczególną uwagę zasługują pojazdy elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, które oferują zasięg i czas tankowania porównywalne z samochodami napędzanymi tradycyjnymi silnikami. Honda i GM dążą do rozpowszechnienia tej ekologicznej technologii, dlatego cieszę się, iż podejmujemy współpracę, mającą na celu połączenie naszych doświadczeń i stworzenie zaawansowanego systemu, który będzie zarówno wydajny, jak i przystępny cenowo.”
W ramach realizowanego od 2007 roku programu testów drogowych Project Driveway, flota 119 pojazdów GM zasilanych wodorem przejechała łącznie blisko 3 miliony mil w rzeczywistych warunkach drogowych – to więcej, niż pojazdy jakiegokolwiek innego producenta.
Japońska firma rozpoczęła sprzedaż Hondy FCX na zasadach leasingu w 2002 roku, dostarczając klientom w Stanach Zjednoczonych i Japonii 85 takich aut, w tym wiele egzemplarzy modelu FCX Clarity nowej generacji, który w 2009 roku zdobył nagrodę World Green Car. Honda dostarczyła te samochody nabywcom z USA i zebrała istotne dane dotyczące ich eksploatacji w rzeczywistych warunkach drogowych.
W 2015 Honda planuje wprowadzić na rynek następcę modelu FCX Clarity, który początkowo pojawi się w Japonii i Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie. Firma GM ogłosi plany dotyczące produkcji ogniw paliwowych w późniejszym terminie.
Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedzią na wiele problemów związanych z dzisiejszą motoryzacją, takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasięg i czas tankowania. Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy biomasa. Takie pojazdy wydzielają jedynie parę wodną.
Co więcej, zasięg samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi wynosi nawet 640 kilometrów, a ich tankowanie trwa tylko trzy minuty. To nowoczesne źródło napędu może też być wykorzystywane w małych, średnich i dużych pojazdach.
O General Motors Co.
Spółka GM (NYSE:GM, TSX: GMM) i jej partnerzy strategiczni wytwarzają samochody osobowe i ciężarowe w 30 krajach, a firma jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się producentów samochodów na świecie. GM wraz z partnerami prowadzi sprzedaż i serwis tych pojazdów pod następującymi markami: Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling. Więcej informacji dotyczących General Motors oraz jej partnerów, łącznie ze spółką OnStar – liderem motoryzacyjnym w dziedzinie bezpieczeństwa, zabezpieczenia i usług informacyjnych – można znaleźć na stronie www.gm.com.
O Honda Motor Co.
Honda Motor Co. (NYSE: HMC) projektuje, produkuje i sprzedaje samochody, motocykle oraz maszyny i urządzenia na rynkach całego świata. Honda jest największym producentem silników na świecie i liderem technologii elektromotorycznych, produkującym ponad 25 milionów jednostek napędowych rocznie, które trafiają do trzech linii produkcyjnych firmy. Koncern zatrudnia 179 000 pracowników i posiada 60 fabryk w 27 krajach.