Miasto Wiedeń dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

    Cztery reprodukcje słynnych obrazów Gustava Klimta to największa choć nie jedyna atrakcja Wieczoru Wiedeńskiego zorganizowanego przez Biuro Miasta Wiednia w Krakowie.

    Mimo, że kulminacyjne obchody Roku Gustava Klimta już za nami do Krakowa przyjechały cztery wartościowe reprodukcje obrazów Gustava Klimta. Okazją do prezentacji reprodukcji w Krakowie jest Rok Gustava Klimta organizowany w 150-tą rocznicę urodzin malarza oraz obecność przedstawicieli Miasta Wiednia w małopolskiej stolicy.

    Miłośnicy twórczości tego wybitnego przedstawiciela wiedeńskiej secesji mogli w „Hotelu Pod Różą” podziwać znane dzieła artysty takie jak: „Adela Bloch-Bauer I“ 1907, „Pocałunek“ 1907-1908, „Emilia Flöge” 1902, „Higieja” 1907. Można by rzec, szkoda, że nie oryginały. Tym niemniej była to jedyna okazja by podziwiać je w takim zestawieniu, ponieważ nigdy wcześniej nie były one prezentowane razem. Obrazy są w posiadaniu różnych muzeów. Ciekawostką może być fakt, iż oryginał „Higiei” spłonął w 1945 w trakcie pożaru zamku Immendorf w Austrii Dolnej.

    Prezentowane reprodukcje pochodzą z wiedeńskiej firmy TWIN (www.twin.cc) i zachwycają nie mniej niż oryginały. Proces ich powstawania jest czasochłonny, a rezultat bazuje na ścisłej współpracy z najważniejszymi wiedeńskimi muzeami posiadającymi w swych zbiorach dzieła Klimta. Autorzy reprodukcji Manfred Thumberger i Oliver Stamm objaśniają zastosowaną technikę: „Podstawą szczególnej jakości reprodukcji jest dostęp do oryginałów. Reprodukcje na płótnie tworzy się w oparciu o metodę cyfrową z wykorzystaniem profesjonalnych aparatów fotograficznych. Przy ich użyciu przeprowadza się dokumentację fotograficzną oryginalnych obrazów bez ram. Powstają w ten sposób druki próbne, które przy udziale kuratorów i dyrektorów muzeów porównywane są z oryginałami tak długo dopóki nie zostanie osiągnięte maksymalne podobieństwo“.

    Inaczej wygląda proces tworzenia reprodukcji dzieł już nieistniejących jak np.: „Higiei“. Ich źródłem są tak zwane „światłodruki”, które powstały w latach 20-tych i 30-tych XX w. poprzez wytrawienie szklanych płyt. Mimo swych skromnych rozmiarów umożliwiają one przy zastosowaniu dzisiejszej techniki cyfrowej pełną rekonstrukcję.

    Reprodukcje kończą w Krakowie swoją podróż po Europie w jubileuszowym Roku Klimta, którego celem było przybliżenie twórczości i sylwetki malarza mieszkańcom Europy. Zanim trafiły one na Floriańską mogli je podziwiać m.in. mieszkańcy Belgradu, Budapesztu, Bukaresztu, Sofii i Pragi.

    W trakcie wieczoru radny wiedeński i poseł do parlamentu kraju związkowego Wiednia, Rudolf Schicker, przekazał uroczyście wiedeńskie reprodukcje na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która wystawi je na licytację w trakcie styczniowego finału. WOŚP reprezentowały z ramienia Jurka Owsiaka Paulina Romulewicz i Katarzyna Krzysztofiak.

    Wieczór Wiedeński Biura Miasta Wiednia w Krakowie i jego niezapomniana atmosfera wpisują się tym miłym akcentem w 21. Finał WOŚP.