W czwartek dużym sukcesem zakończyła się arena DESIGN 2012, potwierdzając swoje znaczenie dla aplikacji ciekawych rozwiązań projektowych w rzeczywistości biznesowej. W dniach 5-8.03.2012 pawilony Międzynarodowych Targów Poznańskich odwiedziło 13 100 zwiedzających, wśród których dominowali profesjonaliści z branży meblowej i wyposażenia wnętrz.
arena DESIGN to wydarzenie, które w ciągu czterech lat wpisało Poznań na stałe na mapę europejskiego designu. Od początku istnienia arena DESIGN miała cele stricte biznesowe – jej zadaniem było budowanie relacji między producentami a projektantami. W tym kontekście decyzja organizatorów o przeniesieniu wydarzenia arena DESIGN na termin zbieżny z największymi targami meblarskimi w Polsce była strzałem w dziesiątkę.
Polska jest w czołówce światowych eksporterów mebli. Nasze meble coraz częściej przyciągają kupców meblowych z całego świata nie tylko cenami, ale także dobrym wzornictwem. Meble coraz rzadziej są anonimowe – nazwisko projektanta staje się często decydujące dla sukcesu danego modelu krzesła czy sofy. Wszystkie pokazywane w ramach arena DESIGN meble – zarówno ikony designu, jak i prototypy prezentowane przez debiutantów – zostały opisane nazwiskami ich twórców, dzięki czemu podjęcie współpracy producenta z projektantem to kwestia jednego telefonu.
Przez cztery dni świetnie przygotowane wystawy odbywające się w ramach arena DESIGN z zainteresowaniem zwiedzali projektanci oraz producenci. Wśród gości można było rozpoznać prezesów największych polskich firm meblarskich, którzy z pewnością mogli czerpać inspirację z mieszczących się w aktualnych trendach pomysłów studentów, młodych projektantów oraz uznanych firm inwestujących we wzornictwo.
Jestem zrównoważony – I’m sustainable
Takie motto, które widniało na rozdawanych uczestnikom arena DESIGN przypinkach, przyświecało organizatorom nie tylko w organizacji seminariów, ale także przy aranżacji przestrzeni. Scena ze zużytych plastikowych butelek była interesującym wizualnie projektem, wpisującym się w ideę upcyklingu śmieci. Także projektanci prezentowali swoje wizje zrównoważonego rozwoju – dużym zainteresowaniem cieszyły się gliniane tynki, zachwycała kolekcja mebli NOTI NATURE oraz pokazane na nowo meble Prouve RAW.
Znany ze zrównoważonej postawy wobec projektowania, gość specjalny arena DESIGN 2012 Francois Azambourg zachwycił słuchaczy swoim podejściem zarówno do formy mebla jak i do wykorzystywanych materiałów. Azambourg zachęcał do wnikliwej obserwacji natury, która stanowi dla projektanta źródło inspiracji.
Zwiedzający chętnie zapoznawali się także z EKO FYRTLEM, czyli miejscem gromadzącym ekologiczne pomysły dotyczące wyposażenia wnętrz i budowy domu. Eko-projektanci z okolic Poznania zaprezentowali między innymi budulec na bazie gliny i mieszanki ziemi, z który może stanowić alternatywę dla betonu, sposoby wykorzystania desek z kilkusetletnich demontowanych stodół czy odnowione meble z odzysku.
Kalejdoskop wystaw
Niezwykle barwnie i interesująco prezentowały się wystawy kultowych kolekcji produktów marek utożsamianych z dobrym wzornictwem. Meble Kartella, akcesoria Alessi, porcelana Rosenthala i Lenoxa nie pozwalały pozostać wobec siebie obojętnym. Zwiedzający mogli zapoznać się także z projektami mebli będącymi rezultatem swarzędzkich warsztatów Nowa Forma 2011 oraz obejrzeć z bliska model Audi Q3.
W strefie INNOWACJE prezentowane były nowoczesne rozwiązania dla projektantów. Drukarka 3D do prototypowania, pracująca przez cały czas trwania arena DESIGN, budziła ogromne zainteresowanie nie tylko wśród projektantów, ale także producentów.
Projektowanie z myślą o kosztach
Tegoroczna arena DESIGN zwróciła uwagę producentów i projektantów na problemy związane z wyczerpywaniem surowców naturalnych i przedłużaniem cyklu życia produktu. Podczas warsztatów, prowadzonych przez guru sustainability – Alastaire’a Faud Luke’a – projektanci pracowali nad świadomą ekologicznie koncepcją produkcji i dystrybucji mleka wśród konsumentów. Celem postawionym przed uczestnikami warsztatów było zredukowanie wykorzystania zasobów na wszystkich etapach cyklu życia produktu – począwszy od sposobu pozyskania surowców i ich przetworzenia, a następnie dystrybucji, użytkowania i konsumpcji, skończywszy na znalezieniu potencjalnych sposobów ponownego wykorzystania oraz recyklingu materiałów i odzyskania energii.
Zdaniem Alastaire’a Faud Luke’a niektóre projekty powstałe podczas warsztatów są gotowe do wdrożenia w biznesie mleczarskim już dziś bez potrzeby ponoszenia kosztów specjalnych inwestycji i mogą przyczynić się w znaczący sposób do obniżenia nakładów finansowych ponoszonych przez przedsiębiorcę i środowisko naturalne. Mleko posłużyło jedynie za przykład – wydajność produktu oraz jego pozytywny wpływ na otoczenie, można zwiększyć w praktycznie każdej gałęzi biznesu właśnie dzięki umiejętnościom projektowym.
Kaniewski-Filip Show
Wykład Janusza Kaniewskiego i Marisuza Filipa z Kaniewski Haute Design okazał się być spektakularną dysputą pomiędzy dwoma projektantami. Widzowi byli świadkami wymiany opinii na najrozmaitsze tematy projektowe. Pod lupę wzięta została przestrzeń miasta. Projektanci zastanawiali się nad takimi aspektami, jak łączenie nowoczesności z zabytkową zabudową, sposób uporządkowania oznaczeń, jak tabliczki, znaki drogowe czy reklamy. Podkreślali, że projektowanie nie jest takim samym zawodem, jak każdy inny i ma służyć ludziom. Janusz Kaniewski zwrócił uwagę, że projektanci tworząc nowe wzoru powinni przede wszystkim mieć na celu możliwość wprowadzenia projektu do produkcji masowej, a design, którego nie da się powielać, nie jest designem dobrym.
Świadomość wzornicza nagrodzona
arena DESIGN była okazją do nagrodzenia producentów, którzy w strategii biznesowej wykorzystują design jako narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej. Nagrody TOP DESIGN award 2012 przyznano 5 produktom reprezentującym różne grupy tematyczne.
W tegorocznej edycji konkursu TOP DESIGN award wzięło udział kilkadziesiąt produktów, spośród których w pierwszym etapie konkursu wytypowano 17 finalistów. Spośród nominowanych produktów ostatecznie jury wybrało 5 laureatów. Są to:
1.fotel bujany / producent: Kettal, projekt: Patricia Urquiola
GRUPA TEMATYCZNA: przestrzeń domowa
2.system BLUE® CHILLED & SPARKLING 31323000 / producent: GROHE, projekt: Paul Flowers
GRUPA TEMATYCZNA: kuchnia
3.sauna VITRIUM / producent: Klafs, projekt: Klafs GmbH
GRUPA TEMATYCZNA: łazienka, wellness
4.tramwaj TRAMINO / producent: Solaris, projekt: Jens Timmich
GRUPA TEMATYCZNA: motoryzacja i transport publiczny
5.wzór cyfrowy PAINT SPLATTER / producent: Shattdecor, projekt: dział Design Schattdecor AG pod kierownictwem Claudii Kuechen
GRUPA TEMATYCZNA: wyposażenie wnętrz
Przewodniczący jury – francuski projektant Francois Azambourg podkreślił wysoki poziom produktów nominowanych do konkursu TOP DESIGN award 2012. Docenił on również wszechstronny charakter konkursu pokazujący dobre wzornictwo w tak różnych dziedzinach jak np. transport publiczny czy łazienka.
Dobry kierunek areny
Odebraliśmy wiele gratulacji od przedstawicieli świata designu jak i biznesu – mówi Monika Wietrzyńska, dyrektor arena DESIGN 2012 – Cieszą nas opinie zwiedzających, którzy zwracają uwagę na coraz wyższy poziom wystaw i ciekawszą ofertę. Projektanci podkreślali duże zainteresowanie producentów. Jesteśmy przekonani, że arena DESIGN ma ogromny potencjał i może stać się międzynarodowym forum wymiany designerskiego know-how. – dodaje.