Jeśli smartfon to głównie IPhone

    Blisko 14 proc. Polaków posiada już smartfony – korzystając z internetu oraz z coraz większej liczby różnorodnych aplikacji. Kobiety korzystają ze smartfonów równie często jak mężczyźni. Decydując się na zakup smartfona kobiety trzy razy częściej niż mężczyźni wybierają iPhone’y, telefony marki Sony Ericsson dwa razy częściej. Zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni wybierają Nokie.
    Analytics and Insight, dział badawczy domu mediowego MEC przygotował w czerwcu 2011 roku pierwszy raport na temat korzystania ze smartfonów w Polsce. Badanie przeprowadzono metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews) wśród blisko 5 tys. respondentów w wieku powyżej 15. roku życia. Jak wynika z badań – 14 proc. posiadaczy telefonów komórkowych w Polsce korzysta z Internetu w telefonie.
    Smartfony są kupowane przede wszystkim na użytek własny (66 proc. respondentów) oraz na użytek własnej firmy (13,5 proc.).  Aż 40,6 proc. respondentów korzysta ze smartfonów w domu – a nie tylko poza miejscem zamieszkania (podróże, szkoła, miejsca publiczne). Najczęściej właściciele smartfonów opłacają usługi telekomunikacyjne w formie abonamentu i przedpłat.
    Zasadniczą przewagą smartfona nad zwykłą komórką jest również dostęp do różnorodnych aplikacji – aż 20% respondentów ma zainstalowane ponad 20 aplikacji. Wyróżniają się tutaj użytkownicy iPhone’ów, którzy cztery razy częściej niż pozostali właściciele smartfonów korzystają aż z ponad 20 aplikacji (45 proc.) Są to głównie gry, pliki muzyczne, rozrywka oraz systemy nawigacji. Najchętniej użytkownicy instalują aplikacje darmowe, ale aż 1/3 respondentów jest gotowa za nie płacić.
    Wybór smartfona podyktowany jest głównie potrzebą bycia poinformowanym na bieżąco oraz chęcią pozostawania w kontakcie ze znajomymi w sieci. Wśród czterech najważniejszych powodów posiadania smartfonów ich użytkownicy wymieniają: korzystanie z portali informacyjnych, korzystanie z poczty elektronicznej, lokalizowanie miejsc oraz korzystanie z portali społecznościowych.
    Kobiety zdecydowanie częściej preferują iPhone’y. Kobiety odróżniają się również od mężczyzn rodzajem preferowanych aplikacji. Kobiety trzykrotnie częściej wskazywały na potrzebę korzystania z portali społecznościowych oraz dwukrotnie częściej niż mężczyźni na potrzebę lokalizacji miejsc i obiektów, a także chęć sprawdzania prognoz pogody.