GMO czy non-GMO? – oto jest pytanie!

    Obecnie coraz popularniejsza staje się modyfikacja genetyczna żywności. Jak wpłynie to na środowisko naturalne?
    GMO (ang. Genetically Modified Organisms) to nic innego jak organizmy zmodyfikowane genetycznie. Pojęcie nie dotyczy ludzi, a innych organizmów, które powstały na skutek krzyżowania lub rekombinacji genetycznej. Istnieją różne rodzaje modyfikacji tego typu. Do głównych należy zmiana aktywności genów, wprowadzenie ich kopii lub dołożenie obcych.
    Modyfikowanie roślin ma na celu zwiększenie opłacalności produkcji, dlatego na rynku światowym istnieje wiele firm sprzedających produkty modyfikowane genetycznie. Takie działania w założeniu mają prowadzić między innymi do: zwiększenia odporności na szkodniki, herbicydy i różne infekcje, zmaksymalizowania trwałości owoców czy zmiany zawartości składników odżywczych. Jednak laboratoryjne ingerencje w skład DNA organizmów mają miejsce od stosunkowo niedawna, dlatego tak naprawdę nie można przewidzieć w dalszej przyszłości skutków spożywania żywności modyfikowanej i tego, jak obecność zmodyfikowanych roślin wpłynie na środowisko, a więc i na ludzkość.
    Istnieje wiele badań naukowych, których przedmiotem są modyfikacje genetyczne. Jedne potwierdzają jej skuteczność i dobroczynne działanie, inne wręcz przeciwnie. Z uwagi na bioróżnorodność zmiany genetyczne mogą prowadzić do szkodliwych rezultatów. Dobrze ilustruje to choćby podręcznikowy przykład kukurydzy. W naturalnych warunkach uprawia się wiele jej odmian. Czasem część z nich zostaje zlikwidowana przez szkodniki. Bywa, że niektóre odmiany nie radzą sobie ze zmianami pogody. W sytuacji, w której uprawiany jest jeden zmodyfikowany rodzaj kukurydzy, jeśli pojawi się wróg w postaci na przykład chwastu, cała uprawa zostaje zniszczona.
    Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze kwestia lobbingu. Producenci GMO prowadzą intensywne działania tego rodzaju, chcąc wpłynąć na władze publiczne w kwestii zapisów prawnych dotyczących modyfikacji genetycznej. Kiedy tak zwane autorytety naukowe przechodzą z państwowych instytucji do korporacji, to jako lojalni pracownicy firmy nie wypowiadają się krytycznie o produktach, które sprzedaje ich pracodawca.
    Istnieje jeden prosty sposób na to, aby przeciętny konsument uniknął zakupu produktu modyfikowanego genetycznie. Żywność modyfikowana genetycznie bezwzględnie musi być odpowiednio oznaczona. Na opakowaniu musi być jasna informacja o tym fakcie – tłumaczy Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, specjalista w zakresie żywienia człowieka i dietetyki, dietetyk Sante. – W Unii Europejskiej zasady znakowania takich produktów są opisane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 2003 r.

    Umieszczanie informacji, że produkt nie jest genetycznie modyfikowany jest na terenie Unii Europejskiej wręcz zabronione. Brak zatem na opakowaniu informacji, że produkt należy do GMO, oznacza, że nie jest zmodyfikowany genetycznie. Umieszczenie zaś informacji, że produkt nie jest modyfikowany genetycznie, mogłoby naruszać przepisy ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
    W Polsce modyfikacja genetyczna żywności nie jest tak rozpowszechniona jak na przykład w Stanach Zjednoczonych, ale coraz więcej hektarów wykorzystuje się pod uprawę roślin zmienianych genetycznie. Dozwolone bowiem jest karmienie zwierząt hodowlanych paszą GMO.

    To, czy konsument decyduje się na spożywanie produktów GMO czy nie, to jego prywatna decyzja. Warto jednak poczytać na temat modyfikowanej żywności i wyrobić sobie opinię na podstawie rzetelnych źródeł informacji.
    ***

    Firma Sante A. Kowalski sp. j. jest liderem na rynku żywności korzystnej dla zdrowia. Od pięciu lat, dzięki prowadzonej strategii oraz inwestycjom odnotowuje ciągły wzrost obrotów na poziomie 25% rocznie. Firma posiada już pierwsze miejsce na rynku musli i produktów sojowych. Od wielu lat eksportuje swoje produkty – do Wielkiej Brytanii, Litwy, Estonii, Szwecji, Austrii, Islandii, ale też na Bliski Wschód. W ciągu 17 lat działalności była wielokrotnie wynagradzana i wyróżniana. Trzykrotnie zdobyła tytuł w rankingu „Gazele Biznesu” (2005, 2006, 2007 r.), otrzymała statuetkę CoolBrands Polska 2006/07 i Laur Konsumenta 2005, została Liderem Przedsiębiorczości 2005, a w 2008 r. produkowana przez Sante Granola zwyciężyła w kategorii produkty śniadaniowe w konkursie HIT HANDLU. Portfolio firmy liczy obecnie ponad 100 produktów wspierających zdrowy tryb życia i odżywiania.