Produkowana w Europie Honda CR-V to kolejny model w gamie Hondy, który otrzyma najnowszy silnik wysokoprężny 1,6 litra i-DTEC z serii „Earth Dreams Technology”. Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC, zaprezentowana w 2013 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, jest dostępna z napędem na dwa koła i manualną skrzynią biegów, dzięki czemu oferuje nabywcy zarówno doskonałe osiągi (300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, 120 KM mocy maksymalnej), jak i niską emisję CO2 (119 g/km*).
Nowy silnik 1,6 litra i-DTEC został zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego, aby sprostać rosnącym potrzebom klientów szukających „czystych” jednostek wysokoprężnych. Nowa wersja Hondy CR-V będzie produkowana wyłącznie z przeznaczeniem na rynki Starego Kontynentu w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon (HUM), gdzie powstaje także Honda Civic 1,6 l i-DTEC, która zadebiutowała w styczniu 2013 roku. Tym samym, Honda demonstruje rosnące znaczenie wysokoprężnych jednostek napędowych w swojej europejskiej strategii sprzedaży.
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na pojazdy o wysokiej wydajności paliwowo-ekologicznej, auta typu SUV z napędem na dwa koła oraz silnikiem wysokoprężnym cieszą się coraz większą popularnością, reprezentując obecnie ponad ¼ segmentu kompaktowych SUV-ów w Europie. Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC doskonale wpisuje się w ten trend, oferując niskie zużycie paliwa i wiodącą w klasie emisję CO₂ na poziomie zaledwie 119 g/km*.
* Wewnętrzne dane Hondy
Wydajna, funkcjonalna i wszechstronna
Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC oferuje połączenie wysokiej wydajności i osiągów samochodu osobowego oraz funkcjonalności i bezpieczeństwa SUV-a. Połączenie lekkiego silnika oraz napędu na dwa koła umożliwiło obniżenie wagi nowej Hondy CR-V 1,6 l i-DTEC o 116 kilogramów* w stosunku do wersji 2,2 l i-DTEC, co zaowocowało uzyskaniem bardzo dobrych właściwości jezdnych.
Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC odznacza się praktycznymi rozwiązaniami zastosowanymi w kabinie pasażerskiej oraz stylizacją typową dla SUV-a, a wprowadzenie do gamy wersji z niewielkim silnikiem Diesla pozwoliło dodatkowo obniżyć zużycie paliwa do poziomu 4,5 litra na 100 kilometrów. Ponadto, emisja CO2 poniżej 120 gramów na kilometr oznacza, że Honda CR-V 1,6 l i-DTEC kwalifikuje się do uzyskania wielu ulg podatkowych, co czyni jej zakup bardziej opłacalnym.
Z zewnątrz nowa Honda CR-V przyciąga uwagę muskularną sylwetką, natomiast praktyczne wnętrze auta oferuje imponującą przestrzeń ładunkową, wynoszącą nawet 1648 litrów.
Nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC została również wyposażona w system łatwego składania tylnej kanapy jednym ruchem w proporcji 60:40. W związku z tym wystarczy jedynie pociągnąć odpowiedni uchwyt, aby przekształcić pięcioosobową kabinę pasażerską Hondy CR-V we wszechstronną bagażówkę.
„Pierwsza generacja łączyła w sobie najlepsze cechy samochodu osobowego i SUV-a. W nowej Hondzie CR-V osiągnęliśmy doskonałą równowagę pomiędzy wydajnością samochodu osobowego, a funkcjonalnością i poziomem bezpieczeństwa SUV-a. W ten sposób stworzyliśmy model, który jest wydajny, wszechstronny i daje użytkownikowi duże możliwości eksploatacyjne,” powiedział Ryouji Nakagawa, lider projektu Hondy CR-V.
* Wewnętrzne dane Hondy
PRODUKOWANY W EUROPIE
Nowy silnik 1,6 litra i-DTEC został zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego. Nowy diesel – produkowany w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon (HUM) wyłącznie z przeznaczeniem na rynki Starego Kontynentu – będzie ważnym ogniwem europejskiej strategii sprzedaży Hondy. Dlatego firma uruchomiła w HUM dedykowaną linię produkcyjną, zdolną wyprodukować do 500 sztuk jednostek dziennie. Oznacza to, iż w cyklu dwuzmianowym, co 138 sekund powstaje jeden gotowy silnik. Nowa linia będzie wykorzystywana zarówno do produkcji jednostki 1,6 l i-DTEC, jak i silnika 2,2 l i-DTEC.
EARTH DREAMS TECHNOLOGY
„Głównym założeniem filozofii Earth Dreams Technology jest uzyskanie dobrych parametrów ekologicznych przy zachowaniu dynamicznych osiągów, z których słynie Honda,” powiedział Ryouji Nakagawa, lider projektu Hondy CR-V. „Ważne jest też, aby nasze samochody dawały kierowcom dużą radość z prowadzenia.”
Pierwszy silnik z serii „Earth Dreams Technology” zadebiutował w Europie w 2012 roku pod maską Hondy Civic 1,6 l i-DTEC, natomiast w przyszłości filozofia „Earth Dreams Technology” będzie stanowiła podstawę konstrukcji wszystkich silników Hondy.
„Zbudowaliśmy nowy silnik od podstaw,” dodaje Kiyoshi Saito, lider projektu silnika 1,6 l i-DTEC. „Nie przyjęliśmy żadnych punktów odniesienia, ponieważ wszystkie standardy były dla nas niewystarczające. Dążyliśmy do stworzenia własnych wzorców, którymi będzie musiała kierować się konkurencja.”
Doskonałe osiągi, niska emisja
„Skupiliśmy się na usprawnieniu wielu pojedynczych aspektów, które w połączeniu dały zamierzony efekt. To właśnie istota i piękno filozofii Earth Dreams Technology,” powiedział Ryouji Nakagawa.
Honda CR-V 1,6 l i-DTEC stanowi uzupełnienie istniejącej już gamy modelowej, ponieważ producent nie zdecydował się na opracowanie oddzielnego, ekologicznego wariantu. „Nie chcieliśmy tworzyć specjalnej wersji, aby nie utracić doskonałych właściwości jezdnych Hondy CR-V,” tłumaczy Kiyoshi Saito. „W ten sposób powstał idealny samochód.”
NOWA HONDA CR-V 1,6 i-DTEC: SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE
SILNIK
Najlżejszy silnik Diesla w klasie
Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się zredukować masę całkowitą o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2,2 l i-DTEC.
Poszczególne komponenty silnika zostały zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W dalszym obniżeniu masy jednostki pomogły też zaawansowane technologie produkcyjne.
W porównaniu z silnikiem 2,2 l i-DTEC zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm, co jest niespotykane w przypadku jednostki wysokoprężnej. Dodatkowo, w silniku 1,6 l i-DTEC inżynierowie zastosowali lżejsze tłoki i korbowody.
Zmniejszone tarcie mechaniczne
Inżynierowie pracujący nad jednostką 1,6 l i-DTEC dążyli przede wszystkim do uzyskania mniejszego tarcia wewnętrznego, porównywalnego z jednostkami benzynowymi. „Wszystkie ruchome elementy zostały zoptymalizowane, aby zredukować ich tarcie,” powiedział Kiyoshi Saito. W tym celu zastosowano na przykład krótszą i węższą część prowadzącą tłoka. Przy 1500 obr./min. silnik 1,6 l i-DTEC odznacza się o około 40% niższym poziomem tarcia mechanicznego, niż jednostka 2,2 l i-DTEC.
„Wszystko to przyczynia się nie tylko do redukcji zużycia paliwa i emisji, ale także poprawia reakcje silnika, co daje dużą radość z jazdy. Obniżyliśmy tarcie wewnętrzne silnika do poziomu osiąganego przez jednostki benzynowe. To wyjątkowe dokonanie.”
Inteligentny system turbodoładowania
Turbosprężarka Garrett czwartej generacji zastosowana w silniku 1,6 l i-DTEC została wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prędkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez pokładowy system elektroniczny, co eliminuje efekt „turbo dziury” i zapewnia optymalne połączenie wysokiej siły napędowej przy niskich i średnich obrotach oraz wysokiej dynamiki przy wysokich obrotach. Turbosprężarka działa przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,5 bara.
Wydajny system wtrysku paliwa i przepływu powietrza w silniku
Opracowany przez Hondę silnik 1,6 l i-DTEC wykorzystuje system wtrysku firmy Bosch pracujący przy ciśnieniu maksymalnym 1800 barów. Wysokie ciśnienie paliwa oznacza, że jest ono wtryskiwane z wyższą szybkością i jest jednocześnie dokładniej rozpylane. Wszystko to przekłada się na stworzenie właściwej mieszanki powietrzno-paliwowej, co z kolei usprawnia proces spalania i w rezultacie prowadzi do obniżenia zużycia paliwa i emisji.
Inżynierowie Hondy usprawnili przepływ powietrza dolotowego oraz układ zmiany zawirowywań powietrza dolotowego, co umożliwia precyzyjną kontrolę procesu spalania i redukcję gorących miejsc w komorze spalania, które zwykle generują niepożądaną emisję szkodliwych substancji. Ograniczenie emisji tlenków azotu NOx zapewnia innowacyjny, podwójny system recyrkulacji gazów spalinowych EGR, który działa przy wysokim i niskim ciśnieniu.
Rozwiązania techniczne przyczyniające się do obniżenia emisji
W Hondzie CR-V 1,6 l i-DTEC zastosowano katalizator NOx, który redukuje emisję tlenków azotu. Różnica w masie własnej pomiędzy Hondą CR-V, a Hondą Civic sprawia, że model CR-V generuje wyższe opory toczenia, co z kolei wpływa na zwiększenie emisji NOx: katalizator NOx pozwala więc na redukcję tlenków azotu o nawet 30%.
Skrzynia biegów
W Hondzie CR-V 1,6 l i-DTEC zastosowano tę samą, lekką i zwartą skrzynię biegów, co w modelu Civic 1,6 l i-DTEC. Ta 6-biegowa przekładnia manualna jest o 7 kilogramów lżejsza od skrzyni stosowanej w modelu z silnikiem 2,2 l i-DTEC i z łatwością pozwala wykorzystać maksymalny moment obrotowy jednostki o wartości 300 Nm.
Cechy nowej skrzyni biegów:
- • Wiodąca w klasie wydajność
- • Płynne i precyzyjne drogi prowadzenia drążka zmiany biegów
- • Nowy mechanizm biegu wstecznego, zapewniający precyzyjne i ciche sterowanie.
TECHNIKA
Przycisk ECON
Na desce rozdzielczej umieszczono także zielony przycisk „ECON”, który steruje wydajnością pracy klimatyzacji w oparciu o zmierzoną temperaturę i wilgotność powietrza. Układ sterujący może wyłączyć sprężarkę klimatyzacji oraz ograniczyć pracę wentylatorów, redukując w ten sposób ilość energii zużywanej przez klimatyzację.
Asystent ECO
Inżynierowie Hondy dowiedli, że różnice w stylu jazdy powodują odchylenia zużycia paliwa sięgające 15%.
Asystent ECO pozwala zmniejszyć te różnice, umożliwiając kierowcom zbliżenie ich stylu jazdy do tego, który najlepiej służy niskiemu zużyciu paliwa. System wykorzystuje podświetlenie tła prędkościomierza, aby poinformować kierowcę, jak aktualny styl jazdy przekłada się na poziom zużycia paliwa przez samochód. Zastosowane rozwiązanie umożliwia obniżenie zużycia paliwa w codziennej eksploatacji i pozwala na pokonanie Hondą CR-V 1,6 l i-DTEC do 1289 kilometrów na pełnym zbiorniku paliwa.
Prędkościomierz podświetlony będzie na biało, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, a także w czasie dynamicznego przyspieszania i hamowania. Przy spokojnej jeździe prędkościomierz zmieni kolor na zielony. Zmiany koloru na żółtozielony będą pojawiały się w czasie delikatnego przyspieszania lub hamowania, gdy przekroczenie optymalnego zakresu pracy będzie niewielkie.
System automatycznego zatrzymywania silnika na postoju (Idle Stop)
Honda CR-V 1,6 l i-DTEC jest standardowo wyposażona w system automatycznego zatrzymania silnika na postoju Idle Stop. System przyczynia się do obniżenia emisji CO2 o około 5 gramów na każdy przejechany kilometr tj. do poziomu zaledwie 119 g/km*. Idle Stop automatycznie wyłącza silnik Hondy CR-V w momencie zatrzymania auta i wybrania biegu neutralnego, a gdy tylko kierowca wybierze bieg do jazdy i zwolni pedał sprzęgła, system automatycznie włączy silnik.
KOMFORT JAZDY I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
- Testy na drogach w Europie
- Właściwości jezdne samochodu osobowego
- Dostrojone zawieszenie
- Poprawione reakcje układu kierowniczego
- Samoadaptacyjne elektryczne wspomaganie kierownicy MA-EPS
„Europejskie warunki drogowe różnią się od tych spotykanych w Japonii i Stanach Zjednoczonych,” mówi Kazuhiro Sekine, asystent lidera projektu Hondy CR-V 1,6 l i-DTEC. „To sprawia, że musimy zmienić podejście do konstrukcji samochodu. Właśnie dlatego testowaliśmy nową Hondę CR-V w Europie, a także korzystaliśmy z naszego toru testowego w Takasu w Japonii, który odwzorowuje warunki panujące na północnej pętli toru Nurburgring. Zawieszenie nowego modelu zostało zestrojone pod kątem dróg europejskich ze szczególnym uwzględnieniem stabilności podczas jazdy z dużą prędkością.”
Honda CR-V czwartej generacji odznacza się stabilnym prowadzeniem, wysokim komfortem jazdy oraz dynamicznymi właściwościami jezdnymi. Wersja 1,6 l i-DTEC zachowuje wszystkie te cechy, przy czym zastosowanie niewielkiego silnika Diesla oraz napędu jedynie na przednie koła zaowocowało obniżeniem masy własnej, co z kolei wpłynęło na obniżenie zużycia paliwa oraz poprawienie jakości prowadzenia z uwagi na odciążenie układu kierowniczego. Ponadto, w modelu 1,6 l i-DTEC wprowadzono zmiany w zawieszeniu i układzie kierowniczym, aby osiągnąć pewne i komfortowe właściwości jezdne, typowe dla samochodu osobowego.
Zawieszenie
Honda CR-V 1,6 l i-DTEC wykorzystuje to samo zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu oraz układem wielowahaczowym z tyłu, które zastosowano w pozostałych wersjach tego modelu. Inżynierowie wprowadzili jedynie drobne modyfikacje w ustawieniach przednich amortyzatorów i tylnych tulei, aby ograniczyć przechyły nadwozia, utrzymać odpowiednią stabilność podczas jazdy z dużą prędkością oraz wysoki komfort podróżowania. „Prowadzący czuje się pewnie za kierownicą auta i może w pełni wykorzystać jego zwinność, poprawioną dzięki obniżonej masie własnej,” Mówi Kazuhiro Sekine.
Podobnie, jak pozostałe wersje, Honda CR-V 1,6 l i-DTEC jest wyposażona w przednie i tylne stabilizatory poprzeczne ograniczające przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Przedni stabilizator ma średnicę 23 mm, natomiast średnica tylnego została powiększona w stosunku do stabilizatora stosowanego w innych odmianach tego modelu o 1 mm (do 18 mm). Sztywność zginania tylnego wahacza wzdłużnego wzrosła o 13%, dzięki czemu Honda CR-V szybciej reaguje na ruchy kierownicą. „Samochód jest bardzo stabilny i przewidywalny, zapewniając tym samym precyzyjne właściwości jezdne,” powiedział Kazuhiro Sekine.
Honda CR-V 1,6 l i-DTEC została wyposażona w tylne niezależne zawieszenie wielowahaczowe zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalne prowadzenie przy zachowaniu maksymalnie dużej przestrzeni ładunkowej.
Układ kierowniczy
Samoadaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy MA-EPS (Motion Adaptive Electric Power Steering) zastosowany w Hondzie CR-V 1,6 l i-DTEC został dopracowany w celu zaoferowania kierowcy większej siły wspomagania podczas wykonywania manewrów przy niskich prędkościach jazdy oraz precyzyjnych reakcji podczas jazdy z wyższą prędkością. Połączenie tego systemu z układem kontroli stabilności jazdy, pozwoliło na skorzystanie z informacji o niestabilności toru jazdy przekazywanych przez VSA i zasugerowanie kierowcy, w którą stronę należy skręcać, by utrzymać pożądany tor jazdy (patrz rozdział bezpieczeństwo).
Samoadaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy EPS zastępuje rozwiązanie hydrauliczne stosowane w Hondzie CR-V z silnikiem wysokoprężnym poprzedniej generacji. Układ MA-EPS zawiera zębatkową przekładnię kierowniczą z elektrycznym silnikiem wspomagania zainstalowanym w sposób koncentryczny wokół przekładni. Moduł sterujący pracą jednostki napędowej otrzymuje sygnały z czujników mierzących wpływ układu napędowego na układ kierowniczy oraz kąt obrotu koła kierownicy i wykorzystuje zgromadzone dane do określenia idealnej siły wspomagania. System aktywuje następnie silnik elektryczny, dbając o to, aby siła wspomagania była zawsze odpowiednio dobrana do warunków drogowych.
„W ostatnich latach byliśmy świadkami dużego postępu technicznego,” mówi Kazuhiro Sekine. „System elektroniczny daje użytkownikowi większą kontrolę, niż jego hydrauliczny odpowiednik.”
W przeciwieństwie do tradycyjnych układów wspomagania z pompą hydrauliczną, układ elektryczny nie wykorzystuje nieustannie mocy silnika, co sprzyja oszczędzaniu paliwa. Dodatkowo, system ma nieskomplikowaną budowę i jest bardzo mały.
Przełożenie układu kierowniczego w Hondzie CR-V 1,6 l i-DTEC wynosi 16,8:1, co odpowiada 3,16 obrotom kierownicy od oporu do oporu oraz zapewnia promień skrętu liczony do środków kół wynoszący 5,5 metra.
STYLISTYKA WNĘTRZA – JAKOŚĆ I FUNKCJONALNOŚĆ
- Ergonomiczny projekt przestronnego wnętrza
- Wysoki standard wykończenia
- Ograniczone hałasy i drgania wewnętrzne
- 5-calowy „inteligentny” wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID (Multi-Information Display)
- System łatwego składania tylnej kanapy jednym ruchem w proporcji 60:40
Honda CR-V czwartej generacji zadebiutowała we wrześniu 2012 roku, oferując wiodącą w klasie przestrzeń, wszechstronne rozwiązania i wysoki komfort podróżowania. Producent zachował najważniejsze cechy wyróżniające oryginalną Hondę CR-V, jak typową dla samochodu osobowego pozycję za kierownicą, doskonałą widoczność czy niezrównaną przestrzeń bagażową, stosując dodatkowo lepsze materiały wykończeniowe i obniżając poziom hałasu w kabinie.
Celem konstruktorów było uzyskanie odprężającej atmosfery podczas jazdy, co wiązało się z zaprojektowaniem przestronnego, komfortowego i ergonomicznego miejsca dla kierowcy. „W przypadku wnętrza chcieliśmy osiągnąć poczucie dużej przestronności,” mówi Takehiro Ishibashi, projektant wnętrza. „Zastosowaliśmy więc poziome powierzchnie, które potęgują to wrażenie.” Kolejnym krokiem było stworzenie ergonomicznego środowiska poprzez skupienie najważniejszych funkcji na dwóch głównych warstwach. „Strefa kierowcy” zlokalizowana tuż za kołem kierownicy pozwala kierowcy skupić się na najważniejszych informacjach przekazywanych bezpośrednio na linii wzroku, natomiast „strefa informacyjna” zlokalizowana w centrum kabiny pasażerskiej i obejmująca 5-calowy wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID, gromadzi drugorzędne funkcje i informacje. Kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch płaszczyznach w zakresie 40 mm – to o 10 mm więcej, niż w poprzednim modelu. Z kolei wysokość siedzeń można dostosować w zakresie 50 mm, co również stanowi poprawę w stosunku do poprzednika. Dobranie odpowiedniej pozycji siedzącej nie będzie stanowiło żadnego problemu dzięki zwiększeniu zakresu regulacji położenia kolumny kierownicy i wysokości fotela o 10 mm.
Wysokość siedzisk tylnych foteli została obniżona o 38 mm w porównaniu z modelem obecnej generacji, co zaowocowało uzyskaniem bardziej komfortowej pozycji siedzącej i zwolnieniem miejsca nad głową. W celu spotęgowania wrażenia dużej przestronności wnętrza, wykładziny drzwi zostały specjalnie wyprofilowane, tworząc wklęsły kształt. Pozwoliło to również na przesunięcie przednich foteli w kierunku bocznej części pojazdu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z auta. W konsekwencji wygospodarowano też więcej miejsca pomiędzy fotelami, gdzie znajduje się konsola centralna z dwoma uchwytami na napoje, schowkiem, podłokietnikiem oraz dyszami nawiewu dla tylnych siedzeń.
Wysoką jakość wykonania potęguje bogate wyposażenie seryjne. Uwagę przykuwa 5-calowy „inteligentny” wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID (Multi-Information Display), który steruje funkcjami systemu audio (łącznie z radiem DAB, jeśli jest w wyposażeniu), telefonu i nawigacji satelitarnej HDD (jeśli jest w wyposażeniu). Standardem w modelu CR-V jest również opracowany przez Hondę tryb ECON oraz system Eco Assist, który informuje kierowcę o wpływie jego stylu jazdy na ekonomikę jazdy.
Wiele uwagi poświęcono także ograniczeniu hałasu silnika i szumów dobiegających z nawierzchni do kabiny pasażerskiej. W tym celu w panelu podłogowym pod przedziałem pasażerskim zastosowano materiały izolacyjne, natomiast dodatkowe materiały wygłuszające zastosowane zostały w konstrukcji tylnych drzwi, tylnych nadkoli, ramek drzwi, przegrody czołowej oraz maski silnika. W drzwiach umieszczono też podwójne uszczelki. Rezultatem tych działań jest obniżenie hałasu we wnętrzu o 3 dB w porównaniu z Hondą CR-V poprzedniej generacji.
Przestronne wnętrze
Honda CR-V 1,6 l i-DTEC została wyposażona w system łatwego składania tylnej kanapy jednym ruchem w proporcji 60:40. W związku z tym wystarczy jedynie pociągnąć odpowiedni uchwyt, aby uzyskać płaską przestrzeń ładunkową i tym samym przekształcić kabinę pasażerską Hondy CR-V we wszechstronną bagażówkę, oferującą wiodącą w klasie kompaktowych SUV-ów przestrzeń ładunkową o pojemności 1648 litrów przy zastosowaniu pełnowymiarowego koła zapasowego (1669 litrów z dojazdowym kołem zapasowym). „To funkcja, z której jestem szczególnie zadowolony,” mówi Ishibashi. „Dzięki niej użytkowanie Hondy CR-V stanie się dużo łatwiejsze.” Nawet po ustawieniu tylnych siedzeń w standardowej pozycji, bagażnik Hondy CR-V dysponuje pojemnością 589 litrów – to wystarczy, aby przewieźć cztery torby golfowe lub trzy duże walizki.
Pakowanie bagażnika ułatwia obniżony o 25 mm próg załadunku, który daje dostęp do powierzchni ładunkowej o długości 1570 mm (+ 140 mm).
STYLISTYKA NADWOZIA
- Niższe i krótsze nadwozie bez uszczerbku dla przestronności wnętrza
- Pozycja za kierownicą typowa dla samochodu osobowego
- Światła do jazdy dziennej LED i tylne światła LED (wyłącznie w wersji europejskiej)
Koncepcja stylistyczna nowej Hondy CR-V została stworzona w oparciu o zasadę „maksimum człowieka, minimum maszyny”, a czwarta generacja tego modelu oferuje nabywcy dodatkowe korzyści w postaci bardziej kompaktowych wymiarów nadwozia, które nie wpłynęły negatywnie na przestrzeń wewnątrz. Przednia szyba została przesunięta do przodu o 60 mm (mierząc od podstawy) w stosunku do całkowitej długości nadwozia. Rezultatem tego zabiegu jest mniejsza komora silnika. „Naszym celem jest zawsze redukowanie zbędnych elementów mechanicznych, aby zagwarantować pasażerom większą przestrzeń,” wyjaśnia Nakagawa, lider projektu Hondy CR-V. Wszystko to przyczynia się więc do poprawy widoczności z wnętrza auta, co z kolei ułatwia manewrowanie.
Design, wydajność i dynamika Hondy CR-V są uznawane na całym świecie, mimo to wersja europejska zawiera kilka elementów stylistycznych nadwozia, opracowanych specjalnie na potrzeby tego rynku. Wersja 1,6 l i-DTEC została wyposażona w przeprojektowany przedni zderzak podkreślający dynamiczny charakter auta. Samochód wyróżnia się dodatkowo opływowymi lusterkami zewnętrznymi oraz przednimi światłami do jazdy dziennej LED i LED-owym tylnym zespołem świetlnym.
Aerodynamika
Podobnie, jak w przypadku pozostałych elementów konstrukcji Hondy CR-V, forma i funkcja idą w parze również w zakresie aerodynamiki nadwozia. Zastosowanie płaskiego podwozia oraz wyprofilowanych nadkoli przyczyniło się do wyrównania przepływu powietrza pod samochodem. Z kolei długa linia dachowa w połączeniu z aerodynamicznie wyprofilowanym zderzakiem z przodu oraz tylnym spoilerem optymalizuje przepływ powietrza wokół nadwozia. Rezultatem tych zabiegów jest obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego o 6,5% w porównaniu z Hondą CR-V poprzedniej generacji, co pozytywnie wpływa na osiągi, zużycie paliwa i emisję spalin.
BEZPIECZEŃSTWO
- Honda CR-V zdobywa 5 gwiazdek w testach Euro NCAP
- System kontroli stabilności jazdy z kontrolą trakcji
- Samoadaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy MA-EPS
- System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA
- ABS z systemem ostrzegania o awaryjnym hamowaniu ESS
- Struktura nadwozia zaprojektowana w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów ACE
- Konstrukcja łagodząca skutki zderzenia z pieszym
- Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
- System ograniczania urazów kręgosłupa szyjnego
- Punkty mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX
Nowa Honda CR-V uzyskuje najwyższą ogólną ocenę w testach bezpieczeństwa Euro NCAP
Zgodnie z najnowszymi wynikami niezależnych testów zderzeniowych Euro NCAP, nowa Honda CR-V została oceniona, jako jeden z najbezpieczniejszych samochodów w Europie, uzyskując maksymalną notę 5 gwiazdek.
Schemat testów zderzeniowych Instytutu Euro NCAP skupia się na ogólnym poziomie bezpieczeństwa pojazdu, dzięki czemu użytkownik otrzymuje łatwiejszy do zinterpretowania wynik w postaci pojedynczej oceny. Nowy system uwzględnia poziom bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i dzieci przewożonych w samochodzie, poziom ochrony pieszych, a także dostępność systemów wspomagających bezpieczeństwo.
Maksymalna ocena poziomu bezpieczeństwa modelu CR-V w testach Euro NCAP odzwierciedla zaangażowanie Hondy w kwestię ogólnego bezpieczeństwa w pojazdach tej marki. W myśl zasady „bezpieczeństwo dla wszystkich”, Honda zapewnia ochronę nie tylko kierowcy i pasażerom modeli tej marki, ale także pieszym i innym uczestnikom ruchu drogowego.
BEZPIECZEŃSTWO AKTYWNE
Uzupełnieniem zaawansowanego zawieszenia oraz nowoczesnego układu hamulcowego Hondy CR-V są elektroniczne systemy zaprojektowane tak, aby ułatwić prowadzenie samochodu i zapewnić podróżującym maksymalne bezpieczeństwo.
SYSTEM KONTROLI STABILNOŚCI JAZDY (VSA) z KONTROLĄ TRAKCJI
VSA to elektroniczny system kontroli stabilności jazdy, współpracujący z elektronicznie sterowaną przepustnicą (Drive-by-Wire®) oraz 4-kanałowym układem ABS, mający za zadanie pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów. Gdy samochód zaczyna tracić stabilność kierunkową, system VSA przyhamowuje jedno lub więcej kół, a także przejmuje kontrolę nad działaniem przepustnicy, układu zapłonowego i systemu zasilania paliwem, aby pomóc kierowcy w zachowaniu zadanego toru jazdy. Kierowca może dezaktywować układ VSA oraz funkcję kontroli trakcji, naciskając przycisk na desce rozdzielczej, natomiast system ABS pozostaje w pełni funkcjonalny w każdej sytuacji.
SYSTEM STABILIZACJI TORU JAZDY PRZYCZEPY TSA
Każda Honda CR-V wyposażona jest seryjnie w system stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA (Trailer Stability Assist). System TSA jest rozszerzeniem istniejącego systemu VSA, który poprzez analizę sygnałów ze swoich czujników identyfikuje moment, w którym holowana przyczepa staje się niestabilna. Sterując hamulcami i regulując moment obrotowy silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą.
SAMOADAPTACYJNY ELEKTRYCZNY UKŁAD WSPOMAGANIA KIEROWNICY EPS
Samoadaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy współpracuje z układem VSA i, znacząco przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa:
Stabilizuje hamowanie – Koryguje ruchy kierownicy wykonywane przez kierowcę, aby zniwelować niestabilne zachowanie samochodu podczas gwałtownego hamowania na nawierzchni o różnej przyczepności (na przykład na drodze częściowo pokrytej żwirem lub śniegiem)
Niweluje podsterowność – koryguje ruchy kierownicy wykonywane przez kierowcę, aby zniwelować podsterowność i pomóc kierowcy utrzymać obrany tor jazdy w zakręcie
Niweluje nadsterowność – koryguje ruchy kierownicy wykonywane przez kierowcę, aby zniwelować nadsterowność i pomóc kierowcy utrzymać obrany tor jazdy w zakręcie
SYSTEMY ABS i ESS
Wszystkie wersje Hondy CR-V wyposażone są w cztery hamulce tarczowe (wentylowane z przodu, tarcze lite z tyłu), 4-kanałowy ABS, elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD) oraz asystenta hamowania (Brake Assist).
4-kanałowy ABS odpowiednio steruje siłą hamowania przy każdym kole, dbając o zachowanie kontroli nad pojazdem podczas gwałtownego hamowania. Z kolei elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD) optymalizuje siłę hamowania na kołach przedniej i tylnej osi, aby zapewnić skuteczne hamowanie. Asystent hamowania (Brake Assist) pomaga kierowcy w użyciu pełnej siły hamowania w niebezpiecznych sytuacjach, automatycznie zwiększając siłę hamowania w zależności od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca. W przypadku awaryjnego hamowania, układ ESS (Emergency Stop System) automatycznie włączy światła stop i kierunkowskazy. Kierunkowskazy będą wówczas bardzo szybko migały, aby ostrzec pojazdy jadące z tyłu o gwałtownym hamowaniu, co minimalizuje ryzyko kolizji.
BEZPIECZEŃSTWO PASYWNE
STRUKTURA NADWOZIA ZAPROJEKTOWANA W TECHNICE ZAAWANSOWANEJ KOMPATYBILNOŚCI POJAZDÓW ACE™ (ADVANCED COMPATIBILITY ENGINEERING™)
Opracowana w centrum testowym Hondy w Tochigi, struktura ACE™ jest już bardzo dobrze znanym rozwiązaniem japońskiego producenta. Konstrukcja tego typu była stopniowo wprowadzana w kolejnych modelach Hondy, zapewniając pasażerom maksymalne bezpieczeństwo w razie wypadku w rzeczywistych warunkach drogowych. Wielokątna struktura przedniej części nadwozia została zaprojektowana tak, aby zapobiec deformacji kabiny, rozpraszając energię zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego poprzez liczne elementy przyjmujące na siebie siły powstałe podczas kolizji. Struktura ACE redukuje jednocześnie ryzyko pionowego i poprzecznego niewspółosiowego ustawienia samochodów biorących udział w zderzeniu, co jest szczególnie istotne w przypadku czołowego zderzenia pojazdów o różnych wysokościach, masach i sztywnościach nadwozi.
KONSTRUKCJA ŁAGODZĄCA SKUTKI ZDERZENIA Z PIESZYM
Konstrukcja przedniej części nowej Hondy CR-V absorbuje energię zderzenia podczas wypadku z udziałem pieszego. Elementy zaprojektowane w celu złagodzenia jej skutków to:
- – Zachowanie wolnej przestrzeni bezpośrednio pod powierzchnią maski silnika, dzięki czemu pieszy nie będzie miał kontaktu z twardymi, nieodkształcającymi się elementami komory silnikowej
- – Osie ramion wycieraczek łamiące się w razie kolizji z pieszym
- – Mocowania błotników przednich i zawiasy maski silnika absorbujące energię uderzenia
DWUSTOPNIOWE PRZEDNIE PODUSZKI POWIETRZNE
Kierowca i pasażer siedzący z przodu są chronieni przez zaawansowany system dwustopniowych poduszek powietrznych. Jedna lub obie poduszki powietrzne zostaną aktywowane tylko w przypadku czołowego uderzenia o określonej sile. W zależności od siły uderzenia oraz tego, czy podróżujący mają zapięte pasy bezpieczeństwa, aktywowane poduszki powietrzne wypełniają się gazem w różnym stopniu. Podobnie, jak w innych modelach Hondy, poduszka powietrzna kierowcy znajduje się w kierownicy, natomiast poduszkę pasażera umieszczono w górnej części deski rozdzielczej.
Przednią poduszkę powietrzną pasażera można dezaktywować w celu zainstalowania na przednim siedzeniu fotelika dziecięcego skierowanego tyłem do kierunku jazdy.
BOCZNE PODUSZKI POWIETRZNE I CZUJNIK PRZECHYŁU
Nową Hondę CR-V wyposażono w kurtyny powietrzne chroniące pasażerów siedzących z przodu i z tyłu oraz czujnik przechyłu. W momencie bocznego uderzenia w pojazd, zostają rozwinięte poduszki kurtynowe, które chronią głowy podróżujących, siedzących na zewnętrznych siedzeniach. W przypadku zagrożenia wywróceniem się pojazdu na dach, układ sterujący, wykorzystując czujnik przechyłu oraz czujniki przeciążenia, określa stopień przechyłu i decyduje o aktywacji kurtyn powietrznych.
PASY BEZPIECZEŃSTWA
Nowa Honda CR-V została wyposażona w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach, natomiast przy dwóch przednich fotelach znajdują się dodatkowo napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia. Punkty mocowania ISOFIX pozwalają na bezpieczne zamontowanie fotelika dziecięcego na pokładzie samochodu.
Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia system przypominający pasażerom o zapięciu pasów. Po uruchomieniu silnika, czujnik obciążenia bada, czy na przednim fotelu siedzi pasażer. Jeśli kierowca lub pasażer nie zapiął jeszcze pasa bezpieczeństwa, na wyświetlaczu pojawi się odpowiednia ikona i zostanie wyemitowane ostrzeżenie dźwiękowe.
SYSTEM OGRANICZANIA URAZÓW KRĘGOSŁUPA
Przednie fotele zostały wyposażone w system ograniczania urazów kręgosłupa szyjnego, który opracowano, by zminimalizować poważne urazy kręgów szyjnych w przypadku zderzeń tylnych.
W przypadku uderzenia w tył samochodu, szczeliny w uretanowej części oparcia, fałdy w siedzisku oraz obrotowy mechanizm sprężyn siedziska absorbują energię uderzenia. Dodatkowo, inżynierowie Hondy zastosowali w konstrukcji fotela sprężyny o większym skoku, które w razie uderzenia w tył pojazdu pozwalają lepiej rozproszyć siły uderzenia. W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, zagłówki zostały cofnięte o 9 mm, aby zapewnić pasażerom wyższy komfort podróżowania.
System ograniczania urazów kręgosłupa współpracuje ze strukturą nadwozia zaprojektowaną w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów ACE™.
DZIEDZICTWO HONDY CR-V
- Model czwartej generacji
- Auto sprzedawane w 160 krajach; do tej pory w ręce klientów trafiło łącznie ponad 5 milionów egzemplarzy
- Wersja europejska produkowana w Europie od 2000 roku
Zaprezentowana w 1995 roku podczas Salonu Samochodowego w Tokio, Honda CR-V szybko stała się punktem odniesienia dla innych konstrukcji z tego segmentu. Sprzedaż w Europie ruszyła w 1997 roku i wkrótce samochód stał się bestsellerem rynkowym, oferując praktyczność i wszechstronność SUV-a oraz właściwości jezdne i dynamikę samochodu osobowego. Popyt na ten model był tak duży, że w 2000 roku Honda rozpoczęła produkcję wersji w specyfikacji europejskiej w fabryce w Swindon w Wielkiej Brytanii, gdzie Honda CR-V powstaje do dziś.
Druga generacja Hondy CR-V, zaprezentowana w 2001 roku, była ewolucją oryginału, zachowując i rozwijając przy tym jego najlepsze cechy. Samochód odznaczał się lepszymi osiągami i parametrami ekologicznymi, a to za sprawą nowego silnika benzynowego Hondy i-VTEC o pojemności 2 litrów. Nowy projekt nadwozia umożliwiał z kolei na wygospodarowanie większej przestrzeni wewnątrz, a standardem we wszystkich odmianach pozostawał układ napędu wszystkich kół Real Time 4WD. W roku 2005 Honda wprowadziła do oferty uznany silnik wysokoprężny i-CTDi.
Honda CR-V trzeciej generacji zadebiutowała na rynku w 2007 roku. Niższy, krótszy i szerszy od poprzednika, model ten oferował wyższą dynamikę na drodze przy zachowaniu praktycznych rozwiązań. Dzięki usunięciu koła zapasowego z tylnych drzwi, był to pierwszy model CR-V z pokrywą bagażnika otwieraną do góry. Wraz z faceliftingiem nadwozia przeprowadzonym w 2009 roku, w gamie jednostek napędowych zadebiutował diesel i-DTEC nowej generacji, który – po raz pierwszy w tym modelu – mógł współpracować z automatyczną skrzynią biegów.
Czwarta generacja popularnej Hondy bazuje na sukcesie poprzedników, oferując wyższą wydajność, niższe koszty eksploatacji i niższą emisję CO2. Od wprowadzenia Hondy CR-V na rynek w 1995 roku, na całym świecie sprzedano ponad pięć milionów sztuk tego modelu. CR-V pozostaje zatem jednym z najlepiej sprzedających się SUV-ów na świecie i jest oferowany w ponad 160 krajach w Europie.
ORYGINALNE AKCESORIA HONDY
CR-V BLACK EDITION
Specjalnie dla modelu CR-V Honda stworzyła opcjonalny pakiet Black Edition. Pakiet obejmuje czarny lakier nadwozia Crystal Black oraz specjalną osłonę chłodnicy, spoiler na pokrywie bagażnika, progi boczne, przednie i tylne osłony podwozia oraz obręcze aluminiowe.
Każdy element pakietu został zaprojektowany tak, aby stanowić idealne uzupełnienie płynnych linii nadwozia Hondy CR-V.
Osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu została ozdobiona błyszczącą, czarną obwódką, która pasuje do charakteru nadwozia auta. Dodatkowo, tylny spoiler przedłuża linię dachu ponad tylną szybę, dodając autu sportowego stylu.
Stylowe progi boczne płynnie zintegrowane z nadwoziem ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z Hondy CR-V. Z kolei przednie i tylne osłony podwozia pokryte błyszczącym, czarnym lakierem w elegancki sposób chronią podwozie tego modelu.
Dostępne są dwa wzory obręczy aluminiowych w kolorze Gunpowder Black – 18-calowe Taurus i 19-calowe Orion.
Pakiet Black Edition wejdzie do sprzedaży jesienią 2013 roku i będzie oferowany we wszystkich wersjach Hondy CR-V.
Więcej informacji dotyczących pakietów i opcji wyposażeniowych dla modelu CR-V na stronie www.honda-accessories.eu.