Zakończyła się I Konferencja Branży Ślubnej pod hasłem: „Młoda Para XXI wieku – kim jest, czego oczekuje? Jak skutecznie do niej dotrzeć ze swoją ofertą?”. Wydarzenie odbyło się 27 października 2011 r. w godzinach 9:00 – 17:00 w Centrum Konferencyjnym Jordana w Katowicach.
Z samego rana nastąpiło uroczyste otwarcie konferencji przez organizatora i przywitanie przybyłych gości. Wśród nich znajdowali się właściciele, reprezentanci firm świadczący usługi na rynku ślubnym. Nie brakowało również osób, które planują założenie własnej działalności w tej branży oraz ludzi pasjonujących się szeroko pojętą tematyką ślubną. W konferencji uczestniczyli też przedstawiciele patronów medialnych, nasi partnerzy oraz osoby najważniejsze w tym dniu – prelegenci.
Tak jak w dniu ślubu nie da się wszystkiego przewidzieć, tak i Konferencja nie obyła się bez niespodzianek. Na szczęście elastyczność naszych prelegentów pozwoliła na opanowanie sytuacji i zamianę kolejności wystąpień – poza tym konferencja przebiegła bez przeszkód i nieoczekiwanych wydarzeń.
Pierwszy z wykładów poprowadziła Pani Dorota Król-Żmuda właścicielka firmy Dziecinaweselu.pl, która opowiedziała o poszukiwaniu własnego miejsca na rynku. Odpowiedziała na pytanie jak stworzyć atrakcyjną ofertę i zbudować wizerunek w trudnej branży. Wypowiedź na te pytania poparła przykładem własnej firmy. W swoim wykładzie Pani Dorota Król-Żmuda poruszyła wiele ciekawych zagadnień: charakterystykę branży ślubnej w oparciu o rynek dla proponowanej usługi, praktyczne doświadczenia i wnioski wynikające z rozmów z klientami, omówiła bariery dla nowości branżowych – określiła typowe zagrożenia. Zaprezentowała dane GUS, analizę przeprowadzonych sąd oraz ankiet. Całość wystąpienia prelegentki zakończyła zabawna wypowiedź dzieci – uczestnicy usłyszeli materiał z cyklu „Dzieci wiedzą lepiej – Co to jest ślub?”. Uśmiechy pojawiły się chyba u wszystkich obecnych na sali i było to świetne zakończenie prelekcji.
Drugi wykład poprowadziła Pani Katarzyna Deja, reprezentantka systemu rezerwacje-slubne.pl i współorganizatora I Konferencji Branży Ślubnej. Celem wystąpienia była odpowiedź na pytanie: Co zrobić, aby przekonać klienta do zakupu naszego produktu lub usługi? Prezentacja rozpoczęła się od postawienia tezy, iż zakup zazwyczaj podyktowany jest potrzebą zaspokojenia jakiegoś pragnienia. Zwrócona została również uwaga na to, że parze młodej – podczas przygotowywania ślubu towarzyszy masa obaw. Stają oni przed wieloma trudnymi wyborami, aby sprostać zarówno stawianym przez samych siebie wymaganiom, finansom oraz zadowoleniu najbliższych, gości czy swoich znajomych. Kolejnym etapem wystąpienia było omówienie różnic pomiędzy usługami a produktami – w celu wskazania sposobu, w jaki należy podejść do opisywania swojej oferty w branży ślubnej. W kolejnej części wystąpienia prowadząca zwracała uwagę na kluczowe etapy procesu sprzedaży produktu – takie jak przyciągnięcie potencjalnego klienta do oferty czy budowanie zaufania wraz z praktycznymi wskazówkami, jak prezentować swoją ofertę, aby była jak najbardziej skuteczna. Wśród omawianych wskazówek zwrócona została uwaga na tworzenie nagłówków, opisów, zdjęć – na użyteczność oferty.
Po tych dwóch wystąpieniach uczestnicy udali się na przerwę kawową, gdzie mogli podyskutować o pierwszych dwóch prelekcjach i wymienić się swoimi spostrzeżeniami.
Po kilkunastu minutach przerwy przyszedł czas na wykłady przedstawicielek firmy Perfect Moments. Pani Karina Komorowska-Kot założycielka marki w Polsce oraz Pani Maria Zając (prawa ręka Pani Kariny) w pierwszym swoim wykładzie nakreśliły uczestnikom kim jest młoda para XXI wieku. Opowiedziały o tradycji i nowoczesności, o parach młodych w dzisiejszych czasach i o tym jak wymagającym klientem są oni dziś na rynku.
Drugie wystąpienie dotyczyło trendów w branży ślubnej. Prelegentki wyjaśniły w jakim kierunku zmierzają trendy, zestawiły ze sobą minione oraz obecne trendy. Panie mają bardzo duże doświadczenie w branży, współpracują bezpośrednio z parami narzeczeńskimi jak również z wieloma firmami, które są podwykonawcami firmy Perfect Moments. Dzięki temu posiadają bogaty wachlarz doświadczeń, spostrzeżeń, którymi chętnie podzieliły się z obecnymi gośćmi na konferencji. Podczas tych wystąpień nawiązało się wiele ciekawych dyskusji pomiędzy uczestnikami a prelegentkami.
Po tych wykładach uczestnicy udali się na kolejną przerwę kawową, by móc podyskutować jeszcze o zaprezentowanym materiale i nabierać sił na kolejną dawkę ciekawej i wartościowej wiedzy.
Byliśmy już na półmetku konferencji, kiedy firma Silence! zaprezentowała swój wykład, który poprowadzili Pani Dagmare Szkudlarek-Nowatkowska oraz Pan Grzegorz Skiera właściciel firmy Silence! Opowiedzieli o mediach społecznościowych – jednym z najważniejszych środków budowania wizerunku w dzisiejszych czasach, dzięki którym można dotrzeć do trudnego klienta, jakim jest młoda para XXI wieku. W pierwszej części wystąpienia wyjaśnili czym są media społecznościowe na świecie i jak wygląda ich sytuacja w Polsce. Słuchacze dowiedzieli się na czym polega ich obecna popularność. Następnie prowadzący przeanalizowali czego poszukują w mediach społecznościowych osoby, które mogą zostać potencjalnymi klientami firm obsługujących branżę ślubną, czego oczekują, co ich interesuje, a czego unikać aby ich nie zniechęcić. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się jak działać w mediach społecznościowych, aby budować dobre relacje z otoczeniem i umacniać swoją markę, jakie działania podjąć, a jakich się wystrzegać – a to wszystko po to, by w pełni móc wykorzystać potencjał jaki dają tego rodzaju media. Były to bardzo cenne uwagi zważywszy na to, że spora część uczestników sama prowadzi swoje profile firmowe na Facebooku – nie zawsze zgodnie z regulaminem, a część się do tego dopiero przymierza. Dla porównania pokazane zostały przykłady prawidłowo i nieprawidłowo prowadzonych fanpage na Facebooku. Na zakończenie usłyszeliśmy o sposobach powiązania działań prowadzonych w mediach społecznościowych z pozostałymi działaniami reklamowymi co synergicznie skutecznie działa obraz firmy w Internecie. Podczas swojego wystąpienia prelegenci zaprezentowali również przykład przeprowadzonych działań dla swojego klienta oraz ich efektów.
Kolejna prelekcja dotyczyła przybliżeniu sposobów na dotarcie do klienta poprzez reklamy w systemie Google AdWords. Prezentację pod tytułem „Reklama w Google – wszystko co trzeba wiedzieć, aby dobrze zacząć” poprowadził Pan Jarosław Sokołowski – właściciel firmy Net Solutions oraz posiadacz certyfikatów z zakresu Google Analytics oraz reklamy w Google AdWords (uprawniających do prowadzenia szkoleń). Omówione zostały rodzaje reklam w Internecie – takie jak reklamy banerowe, e-mailing, akcje sponsorowane, programy partnerskie oraz reklama w wyszukiwarkach. Prowadzący zwrócił uwagę na wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Następnie prowadzący poruszył tematy dominującej roli wyszukiwarki Google na Polskim rynku oraz rodzajów reklam związanych z produktami Google. Wiedza teoretyczna została poparta przykładem – jak podejść do reklamowania hotelu na mazurach. Zwrócona została szczególna uwaga na dobór i ilość słów kluczowych w systemie AdWords oraz pułapki związane ze złym doborem słów kluczowych. Na końcu omówiona została analiza kosztów i opłacalności reklamy w Google AdWords oraz możliwości konfiguracji systemu AdWords tak, aby reklama była jak najskuteczniejsza i docierała tylko do tej grupy docelowej, do której chcemy np. poprzez konfigurację wyświetlania reklam tylko w o określonej porze dnia. Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymali kupony rabatowe na szkolenia z Google AdWords organizowane przez firmę Net Solutions.
Wreszcie przyszedł czas na odrobinę wytchnienia i porę lunchu. Organizatorzy zadbali o poczęstunek dla uczestników. Był czas na rozmowy, na wymianę wizytówek oraz na pytania do prelegentów i organizatorów.
W ostatniej części konferencji jedno z wystąpień poprowadziła Pani Marta Stąpor oraz Pan Krzysztof Walenda – współwłaściciele i współzałożyciele firmy RobimyŚluby.pl, którzy cenią sobie indywidualizm i możliwość realizowania oryginalnych pomysłów. Interesuje ich wyłącznie „ręczna robota”. Wykład różnił się od pozostałych formą, ponieważ Pani Marta i Pan Krzysztof postanowili cofnąć się w czasie i nie wykorzystali prezentacji multimedialnej do pomocy, co w żaden sposób nie ujmowało poziomowi wystąpienia, a nawet wręcz przeciwnie dodało mu uroku. Ich firma istnieje już kilka dobrych lat na rynku, przeszli długą i krętą drogę zanim odnaleźli swoją niszę na rynku. Na swoim przykładnie opowiedzieli jak budować swoją ofertę i wyróżnić się spośród konkurencji oraz skąd czerpać wiedzę i pomysły o trendach. Co było najpierw – produkt, czy klient? – Prelegenci zadali bardzo ważne pytanie czy zakładając własną działalność w branży ślubnej startujemy z gotowym pomysłem i szukamy odbiorcy, czy znaleźliśmy niszę rynkową? Do tego niezbędna jest solidna analiza konkurencji, bez której bardzo ciężko jest wystartować na każdym rynku. Istotną cechą branży ślubnej jest jej ulotność. Kulminacyjne wydarzenie trwa kilka godzin i przemija. Niezwykle ważna dla budowania oferty jest w tym wypadku dokumentacja fotograficzna – doświadczenie prowadzących pokazało, że zdjęcia publikowane na ich firmowym blogu i profilu facebook są niezwykle ważnym uzupełnieniem właściwej oferty. Wspomnieli również o trudnościach. Największym problemem każdego kto prowadzi własny biznes jest chyba wycena swoich produktów bądź usług. Prelegenci przyznali się, że dopiero po kilku latach doświadczenia nauczyli się lepiej wyceniać swoją ofertę. Druga część wykładu poświęcona była inspiracjom oraz wiedzy i czerpaniu pomysłów do realizacji swoich projektów i zamówień. Prowadzący zwrócili tu szczególna uwagę na możliwości jakie daje Internet: – śledzenie trendów zagranicznych na portalach, czasopismach branżowych, uczestnictwo w targach ślubnych jak również poszukiwanie inspiracji poza branżą. W wypadku poligrafii niewyczerpanym źródłem inspiracji jest sztuka, pięknie wydane książki (typografia, papiernictwo), ilustracje i fotografie wszelakiego pochodzenia, czerpanie pomysłów z obserwacji innego rodzaju imprez, podglądanie rozwiązań zarówno estetycznych jak i organizacyjnych. Zdobywanie wiedzy o tradycjach i zwyczajach ślubnych innych kultur i inne – wszystko to daje niezbadane możliwości do wykorzystywania nowych pomysłów w swoich ofertach i realizacjach zamówień klientów. Cały wykład przeplatany był wieloma cennymi przykładami i ciekawymi anegdotami z życia właścicieli firmy.
Ostatni wykład poprowadziły zaprezentowane już wcześniej reprezentantki firmy Perfect Moments, które w bardzo ciekawy sposób opowiedziały o możliwościach i korzyściach współpracy z konsultantem ślubnym zarówno od strony par narzeczeńskich jak i firm podwykonawczych. Można było dowiedzieć się jak dokładnie wygląda taka współpraca, jakie niesie za sobą korzyści. Panie z wielką pasją opowiadały o tajnikach swojej pracy oraz o mitach związanych z konsultantami ślubnymi. Na sali zasiadało gro przyszłych konsultantek ślubnych, które z uwagą przysłuchiwały się wykładowi oraz zadawały sporo pytań Pani Karinie Komorowkiej-Kot oraz Pani Marii Zając.
Na zakończenie zadaliśmy uczestnikom kilka pytań, które będą dla nas cenną wiedzą podczas organizacji kolejnej edycji Konferencji Branży Ślubnej. Wszystkei sugestie, uwagi oraz opinie wszystkich obecnych z nami w tym dniu są dla nas niezwykle ważne, ponieważ konferencję przygotowujemy z myślą o Państwie – czyli usługodawcach w branży ślubnej.
Fotorelację całej konferencji przygotowała zaprzyjaźniona z nami Konstancja Banasik z firmy KonstancjaFoto.
Mamy nadzieję, że konferencja była cennym źródłem wiedzy i każdy mógł znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Jeżeli macie Państwo jakieś pomysły na tematy, które chcielibyście abyśmy poruszyli przy kolejnych edycjach konferencji prosimy o kontakt z nami pod adresem mailowym [email protected] – wszystkie sugestie będą mile widziane, rozpatrzymy każdą z osobna.