Reader’s Digest już po raz jedenasty prezentuje wyniki badania European Trusted Brands – jednego z największych badań konsumenckich w Europie. Tegoroczna edycja badania pokazała m.in., że wśród Europejczyków nieprzerwanym zaufaniem cieszą się marki Nokia oraz Nestlé. Marki wskazane przez polskich respondentów zostały nagrodzone Złotym i Kryształowym Godłem European Trusted Brands.
We wszystkich 16 krajach objętych badaniem European Trusted Brands 2011, respondenci wskazywali marki godne zaufania w 20 kategoriach globalnych, wspólnych dla wszystkich krajów. Dodatkowo marki oceniane były również w kategoriach lokalnych. W tym roku w polskiej edycji badania pojawiło się 13 kategorii lokalnych.
Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznania nagród- Złotego i Kryształowego Godła, przy czym zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują Najbardziej Godną Zaufania Markę. Kryształowe Godła, przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych według 4 kryteriów: jakości, stosunku wartości do ceny, silnego wizerunku oraz zrozumienia potrzeb klienta.
Wyniki badania European Trusted Brands w 2011 pokazały, że największym zaufaniem Polaków (84%) cieszy się marka Nestlé, zdobywca Złotego i Kryształowego Godła. Na drugim miejscu znalazła się marka Nokia, również nagrodzona w dwóch kategoriach. Wiele zwycięskich firm w 2011, powtórzyło sukces sprzed roku.
Najczęściej spotykaną przy polskich drogach stacją benzynową jest Orlen, najczęściej reklamowanym olejem jadalnym jest Kujawski, ubezpieczycielem mającym największą liczbę klientów jest PZU, a największym bankiem detalicznym jest w Polsce PKO BP. I te właśnie marki są najczęściej spontanicznie wskazywane przez rodaków, jako marki najbardziej godne zaufania w swoich kategoriach. Sprawia to, że co najmniej 1/3 wszystkich marek wygrywających w konkurencji Złotego Godła to marki lokalne, najbardziej widoczne na polskim rynku. Są jednak pewne wyjątki od tych zasad. Na przykład telewizja TVN nie ma największego zasięgu i największej oglądalności, a mimo to częściej jest wskazywana jako godna zaufania niż TVP. Bywa również tak, że marka mniej rzucająca się w oczy wygrywa w kategorii jakości i innych ważnych dla konsumenta atrybutów. Przykładem jest Volvo, marka najwyżej oceniona właśnie za jakość – był to najwyższy wynik dotyczący atrybutu w badaniu. Generalnie, cenimy bardziej to, co wybieramy, a wybieramy zazwyczaj to, co częściej jest eksponowane. To sprawia, że marki, które raz zawładnęły naszą wyobraźnią nie łatwo jest zdeklasować. I to również widać w wynikach badania ETB: zwycięskie marki w poprzednich latach zachowują z zasady swoją wiodącą pozycję – komentuje wyniki profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Złote i Kryształowe Godła European Trusted Brands 2011– wybory polskich konsumentów
Największe zaufanie polskich konsumentów zdobyły marki: Volkswagen (Samochód), Bosch (Urządzenie AGD), Sony (Sprzęt RTV), Sony (Aparat fotograficzny), Toshiba (Komputer osobisty), Nokia (Telefon komórkowy), Orange (Operator telefonii komórkowej), TP (Firma internetowa), ING TFI (Fundusz inwestycyjny), PKO BP (Bank), Visa (Karta płatnicza), PZU (Towarzystwo ubezpieczeniowe), Itaka (Biuro podróży), Orlen (Stacja benzynowa), Centrum (Witaminy), Apap (Środek przeciwbólowy), Gripex (Lek na przeziębienie), Herbapol Lublin (Preparat ziołowy/na witalność), Nivea (Kosmetyki do pielęgnacji włosów), Avon (Kosmetyki zapachowe i kolorowe), Nivea (Kosmetyki do pielęgnacji skóry), Colgate (Pasta do zębów), Vizir (Proszek do prania), Domestos (Środek czystości), Nestlé (Płatki śniadaniowe), Olej Kujawski (Olej jadalny/margaryna), Dr. Oetker (Ciasta/desery), Winiary (Producent żywności), Żywiec Zdrój (Sok/woda), Pedigree (Karma dla zwierząt), Biedronka (Mój sklep), Casio (Zegarki i biżuteria), TVN (Stacja telewizyjna).
Marki te otrzymały nagrodę Złote Godło European Trusted Brands 2011. Oznacza to, że te właśnie marki były najczęściej wskazywane przez konsumentów jako marki najbardziej godne zaufania.
W roku 2011 laureatami Kryształowego Godła zostały marki: Volvo (Samochód), Electrolux (Urządzenie AGD), Panasonic (Sprzęt RTV), ex equo Canon i Olympus (Aparat fotograficzny), Dell (Komputer osobisty), LG (Telefon komórkowy), Plus (Operator telefonii komórkowej), Allegro (Firma internetowa), ING TFI (Fundusz inwestycyjny), ING Bank Śląski (Bank), MasterCard (Karta płatnicza), Aviva (Towarzystwo ubezpieczeniowe), Triada (Biuro podróży), Statoil (Stacja benzynowa), Centrum (Witaminy), Pyralgina (Środek przeciwbólowy), Rutinoscorbin (Lek na przeziębienie), Herbapol Lublin (Preparat ziołowy/na witalność), Head & Shoulders (Kosmetyki do pielęgnacji włosów), L’ Oréal (Kosmetyki zapachowe i kolorowe), Garnier (Kosmetyki do pielęgnacji skóry), Elmex (Pasta do zębów), Ariel (Proszek do prania), Ludwik (Środek czystości), Nestlé (Płatki śniadaniowe), Olej Kujawski (Olej jadalny/margaryna), E.Wedel (Ciasta/desery), Winiary (Producent żywności), Nałęczowianka (Sok/woda), Whiskas (Karma dla zwierząt), Lidl (Mój sklep), Apart (Zegarki i biżuteria), Polsat (Stacja telewizyjna).
Sześć marek zdobyło otrzymało zarówno Kryształowe Godło jak i Złote Godło:
są to Winiary, Centrum, Nestlé, ING TFI, Olej Kujawski oraz Herbapol.
Europejskich respondentów poproszono również o wskazania marek o najlepszej reputacji pod względem ekologii – dla każdej z wymienionych kategorii. W tegorocznej edycji badania European Trusted Brands w Polsce najwięcej wskazań uzyskały: Osram (Sprzęt oświetleniowy), Orlen (Stacja benzynowa), Duracell (Baterie), Vizir (Proszek do prania), Toyota (Samochód), Cif (Środek czystości), Enea (Dostawca energii), Bebiko (Produkt dla dziecka), Tesco (Supermarket/hipermarket), Bosch (Sprzęt AGD), Schulstad (Produkt spożywczy).
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufania do wielu innych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – jedenasta już edycja badania – została przeprowadzona w 16 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja i Węgry oraz po raz pierwszy Chorwacja i Słowenia. Wzięło w niej udział 33 005 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub ankiety pocztowej w okresie sierpień – październik 2010 r. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji